Trött på alla förbannade lösenord
Jag håller på att bli galen och undrar om det fler som känner likadant!
Jag räkande samman ikväll att jag har över sjuttio siter som kräver lösenord i min bokmärkeslista. Jag har två certifikat, tillgång till flera datorer på jobbet och minst ett tjugotal system där. Jag har passerkort med kod som behöver bytas med jämna mellanrum. Till mina kort har jag PIN-koder som byts när korten byts ut. Har drygt tio kort, från VISA till ICA. Dessutom skall man byta lösenord till alla dessa företeelser. Ibland varje månad, ibland var tredje månad, ibland var fjärde, sjätte och tolfte. Dessutom är reglerna olika - ibland måste lösenordet innehålla minst åtta tecken, men det går inte att välja samma för ibland får det bara finnas tre siffror i rad, ibland är det fel om det saknas stora och små bokstäver och det finns massor med regler. Mitt i allt detta får man inte välja något av de fem,tio,femton senaste använda lösenorden.
Hur fan skall man hålla reda på alla sina lösenord? Jag vet inte om det finns något som heter så - men jag tror att jag håller på att drabbas av PIN-koma! Eller lösenilitet. Någon som har något annat namn för detta eller vet om det finns något vedertaget begrepp?
Jag skiter numera i att komma ihåg lösenorden utan trycker på "Har glömt lösenord?" för att få ett nytt i många fall. Det slutar nästan alltid ändå med ett samtal till supporten eller liknande för att jag glömt lösenordet.