• Witch Child

Varför äter min hund gräs och blöt jord??

ja varfö rgör den det??

• Svar på tråden Varför äter min hund gräs och blöt jord??
  • yodi

hundar brukar äta gräs när det är att dom behöver kräkas sen angående jorden så vet jag inte hur det är med hundar men hästar som äter jord brukar göra det pga mineral brist, kanske lika dant med hundar?

• Witch Child

kräkas tror jag i nte, men skull etänka mig mineral bristen då... hur fixar man DET? finns det ngt extra man kan ge som man SJÄLV äter?

(Har haft han sen alla hjärtans dag som jourhem)

• Witch Child
    Fragancia skrev 2009-03-31 20:56:02 följande:
    Kan vara ett tecken på att den har ont i halsen.
    jasså?
  • Fragancia

Hade en hund som åt mycket gräs och gärna slickade sig på tassarna, samt på mattor. Det visade sig att han hade väldigt svullna tonciller och ont. Det kliar ju i halsen då och det lindrar lite av att äta det sträva gräset/pälsen/mattfibrer. Han fick antibiotika och blev bra.

• TinkyWinky

har en hund som tycker om att tugga i sig fruset gräs o mossa, eller om det är lerigt ute.. varför vet ja inte.. men det e bara då hon gör detta.. tror inte att det är ngt hon saknar men har inte heller kollat upp det..

vore kul om ngn visste varför.. jag har nämligen varit hos vet då pga hon haft problem med öronen o de kollade då hennes hals o tassar då hon ofta biter under dem men under senare tid ovanför baktassarna med.. då fick jareda på att hon har en infektion i kroppen, o hon har ätit antibiotika i ca två veckor nu.. ska på återbesök på torsdag så får se om de säger ngt då, om det blivit bättre eller om det är ngt annat..
    det ja ville komma fram till är ja inte tror att det är mineralbrist eller ngt sånt, för de tog en massa blodprover på henne o allt såg bra ut men ngn annan kanske har ngn förslag varför de gör så här??

☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.26 ★ °☆
  • köttbullelydnad

Ola åt gräs när det var tonsillerna som spökade. Detta har han fått medicin för så det är bara att hämta ut när vi märker av att han verkar bestärad.
    Han "tuggade" sig även under tassarna mycket i våras. Det har visat sig efter en lååång utredning att han är allergisk mot hushållsdammkvalster, vilket gjorde att det helt enkelt kliade i huden på trampdynorna. Nu är det medicin som gäller även för detta, samt att städa, städa, städa.

Blöt jord ställer jag mig dock lite frågande till varför en hund äter, mest för att det inte låter speciellt delikat

• TinkyWinky
    köttbullelydnad skrev 2009-03-31 22:11:52 följande:
    Ola åt gräs när det var tonsillerna som spökade. Detta har han fått medicin för så det är bara att hämta ut när vi märker av att han verkar bestärad. Han "tuggade" sig även under tassarna mycket i våras. Det har visat sig efter en lååång utredning att han är allergisk mot hushållsdammkvalster, vilket gjorde att det helt enkelt kliade i huden på trampdynorna. Nu är det medicin som gäller även för detta, samt att städa, städa, städa. Blöt jord ställer jag mig dock lite frågande till varför en hund äter, mest för att det inte låter speciellt delikat
    Ja det där med att bita på tassarna har många sagt att det troligtvis är att hon är foderallergiker, men vi har varit hos vet innan (samma som nu) o de bad oss bara tvätta med ett visst schampo, men nu har vi haft ett visst foder ett bra tag, o nu sist fanns ej det i butiken o vi orkade ej åka runt o leta efter det så vi köpte ett annat som vi haft innan o efter bara några dagar började hon bita igen så troligtvis har det med maten o göra men vi är ej säkra då det ej konstaterats..

a blöt jord o lera vet ja ej varför heller.. va ute nu med dem o hon började tugga i sig gräs som inte e riktigt gräs utan gräs med mossa o lera.. hhmm att det bara kan va gott ?
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.26 ★ °☆
  • jessicolors

Min förra hund, en stor hund som nådde hög ålder på nästan 14 år åt gräs och jord var och varannan dag. Gräs äter de för att stimulera magen och tarmarna och även för att kräkas. Inget konstigt med det.
    Jord, sand mm kan de knapra i sig dels för att de tycker det är gott och dels för att de får i sig bra ämnen, som tex mineraler, samt att även det stimulerar matsmältningen. Inget konstigt med det heller.
    Min nuvarande hund äter också gräs, jord och blöt sand.

• köttbullelydnad
    TinkyWinky skrev 2009-03-31 22:30:55 följande:
    Ja det där med att bita på tassarna har många sagt att det troligtvis är att hon är foderallergiker, men vi har varit hos vet innan (samma som nu) o de bad oss bara tvätta med ett visst schampo, men nu har vi haft ett visst foder ett bra tag, o nu sist fanns ej det i butiken o vi orkade ej åka runt o leta efter det så vi köpte ett annat som vi haft innan o efter bara några dagar började hon bita igen så troligtvis har det med maten o göra men vi är ej säkra då det ej konstaterats..a blöt jord o lera vet ja ej varför heller.. va ute nu med dem o hon började tugga i sig gräs som inte e riktigt gräs utan gräs med mossa o lera.. hhmm att det bara kan va gott ?
    Testa byt över till t ex Hill's z/d, det är ett allergifoder. Under tiden står på det (8-12 veckor) får den inte äta någonting annat, inget godis, ingen knorr, inget från bordet - ingenting. Blir det bättre med "gnagandet" på tassarna kan ni börja belasta hunden igen genom att tillföra ytterst lite i taget av något den fått innan. Inte allt på en gång, utan börja t ex med det vanliga fodret den fått innan. Blanda i det i allergifodret i ca 4 veckor. Börjar den inte "gnaga" kan ni börja tillföra lite av t ex godis den fått innan. Gör likadant där.
    Det är en otroligt seg process, men den kan vara värd att gå igenom. Dock! För bästa koll - kontakta veterinär. Ola har gått igenom hela baletten för inte särskilt länge sedan, och vi frös även in fodret ett dygn innan det började användas för att utesluta foderkvalster.
  • Witch Child
    TinkyWinky skrev 2009-03-31 22:07:54 följande:
    har en hund som tycker om att tugga i sig fruset gräs o mossa, eller om det är lerigt ute.. varför vet ja inte.. men det e bara då hon gör detta.. tror inte att det är ngt hon saknar men har inte heller kollat upp det.. vore kul om ngn visste varför.. jag har nämligen varit hos vet då pga hon haft problem med öronen o de kollade då hennes hals o tassar då hon ofta biter under dem men under senare tid ovanför baktassarna med.. då fick jareda på att hon har en infektion i kroppen, o hon har ätit antibiotika i ca två veckor nu.. ska på återbesök på torsdag så får se om de säger ngt då, om det blivit bättre eller om det är ngt annat.. det ja ville komma fram till är ja inte tror att det är mineralbrist eller ngt sånt, för de tog en massa blodprover på henne o allt såg bra ut men ngn annan kanske har ngn förslag varför de gör så här??
    ja precis så är det med honom OXÅ... nä rdet är lerigt...
  • Witch Child
    jessicolors skrev 2009-04-01 08:57:41 följande:
    Min förra hund, en stor hund som nådde hög ålder på nästan 14 år åt gräs och jord var och varannan dag. Gräs äter de för att stimulera magen och tarmarna och även för att kräkas. Inget konstigt med det. Jord, sand mm kan de knapra i sig dels för att de tycker det är gott och dels för att de får i sig bra ämnen, som tex mineraler, samt att även det stimulerar matsmältningen. Inget konstigt med det heller. Min nuvarande hund äter också gräs, jord och blöt sand.
    så det är ionget jag ska bry mig om att "förbjuda"iaf?
Svar på tråden Varför äter min hund gräs och blöt jord??