Arg på sjukvården och förvirrad. Hjälp!
Jag är 21 år och fick reda på att jag har PCO i förrgår, sen dess har jag inte kunnat tänka på annat.
Jag har sökt mig till ungdomsmottagningen sen jag var 14, för utebliven mens. Ibland gick jag så länge som nästan 2 år utan. I början fick jag bara svaret att jag skulle vänta och se, och inte försöka oroa mig så mycket. Sen började perioden då dom började fråga om jag "hade problem med maten", jag väger strax under 50 kg, och är enligt BMI underviktig. På UM sa dem till mig att jag skulle gå upp några kilo så skulle mensen förmodligen hoppa igång. Vid ett annat tillfälle så tyckte dem att jag skulle sluta träna. Jag själv förstod att det måste vara någonting annat... och jag fick verkligen stå på mig, för att ens få en tid. När jag var 16 fick jag äntligen tabletter som satte igång en konstgjord blödning, men därefter hade jag inte mens på 1,5 år igen.
För kanske 2 år sedan fick jag mens naturligt för första gången på kanske 3 - 4 år. Jag hade otroliga smärtor och blödde igenom både binda och tampong på kanske 1 timme. Jag vände mig då till vårdcentralen där jag blev skickad till Gynmottagningen på sjukhuset, det var första gången de gjorde en gynundersökning på mig! Jag fick reda på att jag förmodligen hade inflammation i båda äggledarna, men inte fan gjorde dom något ultraljud... jag berättade alltihop för den gynekologen men hon skrev bara ut smärtstillande. Jag hade så jävla ont att jag kräktes.
För 6 månader sedan sökte jag för utebliven menstration igen, jag visste inte vart jag skulle vända mig så jag tog återigen kontakt med ungdomsmottagningen, jag berättade att jag hade haft kraftig mens en gång och att jag hade fått söka för det, men sen dess hade jag inte haft någon mens alls, det hade återigen gått 1,5 år. Jag fick tabletter som satte igång mensen en gång till, samma tabletter som jag fick när jag var 16, jag fick en konstgjord blödning men sen tog det stopp. Jag vände mig till en privat gynekologmottagning där dem gjorde gynundersökning med ultraljud. På 2 minuter kunde han konstatera att jag hade PCO, och talade om för mig att jag hade massvis med äggblåsor i pärlband. Jag förstod nada??? Vad fan är PCO? Han talade om för mig att det oftast förekommer hos överviktiga personer, och att det även förekommer kraftig hårväxt hos personer mer PCO. Jag hade alltså PCO trots att jag är underviktig.
Det var då det slog mig, jag är ovanligt hårig, jag har svarta hårstrån kring naveln, som jag alltid bleker med blekningsmedel, eller nopprar bort, och jag har enstaka svarta hårstrån kring min vårtgård på brösten, jag har även hittat svarta tjocka hårstrån ur leverfläckar på kroppen. Och på baksidan utav mina lår har jag rikligt med svarta krafitga hårstrån.
Gynekologen berättade inte så mycket mer utan sa åt mig att jag behövde tillföra Österogen, och rekommenderade mig p-piller. Det kändes otroligt konstigt för mig för jag vill ju inte förhindra en graviditet snarare tvärt om, jag frågade om jag kunde bli gravid i framtiden, och han svarade något i stil med "det ordnar sig". Jag gick därifrån och grät.
Jag är ju smal, men har alltså PCO, och ökad hårväxt.. jag vill inte äta P-piller jag vill bli gravid. Men eftersom jag är 21 år är det ingen som förstår mig. Minskar mina chanser att bli gravid för varje år som går? Jag är rädd och vet inte var jag ska vända mig. Min sambo stöttar mig och kramar mig, men jag gråter bara hela tiden. Kan man vända sig till Mödravården eller var ska jag vända mig? Jag behöver mer hjälp? Kan man behandla hårväxten? Kommer jag att bli tjock? Kommer jag få acne? Det viktigast utav allt, kan jag få barn? Kan man börja hjälpa till på traven redan nu?