• vernis

hur ofta ska man tvätta rent täcken

bäddar rent varanan vecka i sängen men hur ofta ska man tvätta kuddar täcken och skyddet på bädmadressen är väldigt dåligt på det men håller på med det denna veckan men hur ofta ska göra detta inta lika ofta som man bäddar rent?

hur ofta ska man göra detta någon som kan tipsa

• Svar på tråden hur ofta ska man tvätta rent täcken
  • Isnogood

Är nog väldigt individuellt...men jag försöker göra det 1 gång/månad, fast ibland så drar tiden iväg....

• Balehead

Det avgör du själv. Jag tvättar dem alrdig om det inte är nödvändigt (=barn som kräkts i sängen). Jag nöjer mig med att vädra täcke och kudde när jag byter sängkläder.

• vernis

har fläckar på bädmadressen hur kan man ta bort går och ta bort tyget runt men ä'r det inte jobbigt att få in. så det räck kanske en per halv år och sen vandra dem resten av året

• Mamma Lotta

Jag har hört att man bör tvätta täcken o kuddar ca 4 ggr /år dvs var tredje månad...själv gör jag det när andan faller på...kan blir oftare och mer sällan..

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • vernis
    Mamma Lotta skrev 2009-04-02 10:24:03 följande:
    Jag har hört att man bör tvätta täcken o kuddar ca 4 ggr /år dvs var tredje månad...själv gör jag det när andan faller på...kan blir oftare och mer sällan..
    ja man kan tvätta dem minst en gång per helv år och vid behov...

och det andra tiden vadra dem
  • Bispan

Det är lämpligt att göra var 3:e månad läste jag någonstans. Detta på grund av kvalstermängden.

• stjärndamm

Kan man bara slänga in täcken o sånt i tvättmaskinen eller blir det för tungt? (Min tar 6 kg)

Vi köpte rätt nyligen nytt, men kan ju vara bra att veta. :)

• vernis
    stjärndamm skrev 2009-04-02 22:21:58 följande:
    Kan man bara slänga in täcken o sånt i tvättmaskinen eller blir det för tungt? (Min tar 6 kg)Vi köpte rätt nyligen nytt, men kan ju vara bra att veta. :)
    ja jag tvättar mina i 95grader med förtvätt sen hänger jag upp de på en dörr fungerar bra vid maskin tork ha tennis bollar i
  • stjärndamm
    vernis skrev 2009-04-03 09:29:35 följande:
    ja jag tvättar mina i 95grader med förtvätt sen hänger jag upp de på en dörr fungerar bra vid maskin tork ha tennis bollar i
    tack för svaret :)
  • mimmi 1

en av fördelarna med att bo i norrland, är ju att det bara behövs vädring!! jag menar, i minusgrader dör ju alla kvalster.. så, jag tvättar täcken och kuddar max två gånger om året. däremot madrass-skyddena tvättar jag oftare...

• vernis

mimmi 1 skrev 2009-04-03 21:45:47 följande:

en av fördelarna med att bo i norrland, är ju att det bara behövs vädring!! jag menar, i minusgrader dör ju alla kvalster.. så, jag tvättar täcken och kuddar max två gånger om året. däremot madrass-skyddena tvättar jag oftare...
    tR MAN BARA BORT DEM OCH TVÄTTAR ??? är det svårt att få ditt igen
  • isisisis

Ett par ggr om året brukar jag göra det.

Jag har kvar mina täcken sedan jag var barn

Åh! Vilken fin känsla de har

• mimmi 1
    vernis skrev 2009-04-04 21:06:50 följande:
    mimmi 1 skrev 2009-04-03 21:45:47 följande:
    tR MAN BARA BORT DEM OCH TVÄTTAR ??? är det svårt att få ditt igen
    jag har madrass skydd, inköpta på IKEA, är bara resår i hörnen, som man trär över bäddmadrassen, och dom är ju liksom bara ovanpå då, och bara att ta lös och tvätta. de är inte dyra, och helt klart en bra investering, eftersom man sparar på madrassen
  • vernis

mimmi 1 skrev 2009-04-04 21:11:06 följande:

jag har madrass skydd, inköpta på IKEA, är bara resår i hörnen, som man trär över bäddmadrassen, och dom är ju liksom bara ovanpå då, och bara att ta lös och tvätta. de är inte dyra, och helt klart en bra investering, eftersom man sparar på madrassen
    ja det är någ smart att köpa ska kolla om det finns 180cm bred säng ikea okej du vet jag
  • Sfinxen

Tvättar täcken en gång i halvåret ungefär. Ikeas madrasskydd byter vi en gång i veckan tillsammans med resten av lakanen.

• amasonas

Det brukar lösa sig naturligt det där med att tvätta kuddar & täcken...3 barn & magsjuka.....några gånger per år alltså{#lang_emotions_wink}

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Galliformes
    vernis skrev 2009-04-04 21:16:23 följande:
    mimmi 1 skrev 2009-04-04 21:11:06 följande:
    ja det är någ smart att köpa ska kolla om det finns 180cm bred säng ikea okej du vet jag
    Det finns överdrag till bäddmadrassen på IKEA på 180 cm.Har jag själv köpt där.
    Kan jag verkligen rekommendera.Skulle aldrig orka kränga av skyddet runt bäddmadrassen så ofta.

• Galliformes
    Isnogood skrev 2009-04-01 12:49:05 följande:
    Är nog väldigt individuellt...men jag försöker göra det 1 gång/månad, fast ibland så drar tiden iväg....
    Tvättar du täcken och kuddar varje månad ?
    Själv skulle jag aldrig orka det.Det får bli vädring då och då.Och så har jag kuddöverdrag till kuddarna som tvättas ibland. 
  • Ann Nelly

Endast två gånger om året, borde väl göras oftare. Gör det i samband med att jag byter mellan vinter och sommartäcken. Då åker kuddarna i tvättmaskinen också.

Dock så har jag kuddöverdrag också (alltså innerkudde - skydd - örngott) till allas kuddar och dem tvättar jag oftare för det är så enkelt (och så känns det som örngotten släpper igenom mycket svett och sånt). Överdragen har jag köpt på Ikea.

Svar på tråden hur ofta ska man tvätta rent täcken