• delifi2

ta bort kakel

Hur tar man enklast bort kakel i köket?

jag håller på att renovera en min lägenhte som jag precis har köpt och ska ta bort det gamla kaklet, men det är ju skitjobbigt ju.

Har hammare och skruvmejsel men finns det något att bra sätt?

• Svar på tråden ta bort kakel
  • Micke54

Försök ta reda vad väggen bakom består av inget roligt om det bara blir skit när man knackar bort kaklet. Stora hål är inte skitkul att spackla igen om det ens går om det blir för stora.
    När jag hjälpte kompisen körde vi med hammare,mejsel och en huggmejsel sen tog vi det ganska försiktigt det funkade fint men hans kakel satt också ganska lagom löst :) Sitter det som fan är det borrhammare som gäller går att hyra eller så köper man för en billig peng på typ jula.

• delifi2

det är typ gipsskivor som sitter där bakom, har redan fixat ett stort hål där eftersom jag inte visste från början att det var gipsskiva.

MItt sitter som berg så det är rätt jobbigt när man bara vill köra på men har dålig vägg bakom

• Micke54

Är det gips är det jobbigt då får man vara försiktigt om det ens går, du kan inte kolla med en snickare för lite expertråd?

• delifi2

jo jag ska tänka på det, är lite surt att ta det så förösikt, det är sån tur var inte en hel vägg för resten sitter på betong.

tack iaf

• TheStar

Skulle kanske funka att bryta loss alltihop och sätta upp en ny gipsskiva? Så fick vi göra - märkte att vi i vårt gamla hus hade inte mindre än sex (!) olika underlag bakom de ca 2 kvadratmeter kakel vi tog bort...

• delifi2

hmm...ja det var ju en idé oxå.

alla skåp ska iaf bort ovanför så jag skulle i förllora så mycket på det.

Får se vilket humör jag är på när jag fortsätter med det arbetet om jag tar det försiktigt eller om jag bara går loss på allt

• Repro

Gipskivor har några positiva egenskaper:

Det är lätt att dela dem
    Kakel fäster ofattbart bra
    De är billiga

Så använd ordentligt med våld och sätt dit ny gipsskiva sen...

Svar på tråden ta bort kakel