• Joleen

Laserskrivare eller med bläckpatroner, vad bäst?

Mina bläckpatroner kostar ca 450kr/st och jag skriver ut en hel del så ibland behöver dom bytas ofta....

Är det smartare att ha en laserskrivare? Vad är för- och nackdelar? Och vad kostar en sådan?

• Svar på tråden Laserskrivare eller med bläckpatroner, vad bäst?
  • Joleen

isfjord: Oj, men vart ska man leta om inte på såna sidor??

• Isfjord

Leta på dem, leta på butikernas sidor, leta på tillverkarnas sidor, leta överallt. Var kritisk och jämför. Det gäller all forskning, lita aldrig på bara en källa.

• Joleen

Ok, tack!!

Då börjar jag med HP och Samsung....eftersom det är märken jag sett i dom sammanhangen.....hmm.....

• Joleen

Vad är medelnivå på "maxupplösning"?

En riktig djungel detta.....

• Joleen

mrbiig: Tack, mkt intressant läsning!!

Vad jag förstår så var dessa patronskrivare?

Är dom lika bra vid regelbunden utskrift som laserskrivare (och lika "billiga")?

• Kyle

Det finns inget som helst motiv att köpa en bläckstråleskrivare idag, när laserskrivarna är både billigare, snabbare och ger bättre utskriftskvalitét. Vill du ha färgutskrift, satsa på en färglaser. En färglaserskrivare utklassar en bläckstråleskrivare både avseende prestanda och i kvalitét på utskrifter.

Undantag är fotoutskrifter, där bläckstråleskrivare fortfarande ger bättre kvalítét. Vill man ha foton är dock min personliga åsikt att det är bättre att skicka in sina digitalbilder för framkallning och få en kvalitét som är bättre och billigare än bläckstråleskrivaren. Med det försvinner det enda återstående motivet för att skaffa en bläckstråleskrivare

Vilket märke man väljer är lite en fråga om tycke och smak. En patron till en laserskrivare kan kosta mellan 500 och upp till 1700 kr att byta. Dock räcker den betydligt längre än en bläckpatron, varför du tjänar betydligt på att använda laserskrivare för utskrift.

Vill du ha en färglaser finns det två vanliga varianter av dessa. En med karusellmagasin och en med rak bana. Karusellmagasin innebär att laserpatronerna sitter i ett magasin som roterar för att byta patron, då nästa färg ska skrivas ut. Detta gör att papperet måste rotera fyra gånger för färgutskrift. Fördelen med dessa skrivare är att skrivaren tar fysiskt mindre plats på skrivbordet.

Den andra varianten har patronerna monterade på rad efter varandra. Detta ger en nästan rak papperbana vilket gör att papperet behöver bara passera en gång igenom vid utskrifter.

Har du behov av att skriva ut på båda sidorna på papperet? Isåfall ska du satsa på en skrivare med stöd för duplexutskrift. Detta gör att du kan skriva ut på båda sidorna på papperet och med det minska pappersförbrukningen. Det är även vädligt bekvämt om man har många sidor att skriva ut och vill få så få papperark som möjligt.

Nästa del som du ska tänka på är hur skrivaren ansluts till datorn. Här är det vanligaste USB, men om skrivaren kan anslutas med en nätverkskabel är detta att föredra. Framförallt om ni har flera datorer hemma, då kan skrivaren vara ansluten till hemmanätverket och samtliga datorer kan få tillgång till skrivaren. Det går visserligen även att ordna med USB, men det är enklare med nätverksanslutning.

• mrbiig

Jjag vet att 450kr för en patron är för mycket.
    Patroner till PIXMA MP610 som kom näst bäst kostar runt 100kr st
    Den brother som jag har sparar lite bläck för att kunna rengöra med,på det viset torkar aldrig skrivarhuvudet.
    Sen vet jag ju inte vad du är ute efter för skrivare?

Bläckstråleskrivare
    Här hittar du bläckstråleskrivare. Ett bra alternativ för dig eller för familjen som inte skriver ut alltför ofta i stora mängder. Jämfört med andra typer av skrivare kostar bläckstråleskrivaren vanligtvis mindre att köpa, och kan dessutom erbjuda suveräna färgutskrifter.

Laserskrivare
    I denna kategori hittar du laserskrivare ? en perfekt skrivare för det lilla kontoret eller för dig som regelbundet har behov att skriva ut. En laserskrivare färgtoner håller länge och ger därför mycket låga löpande utskriftskostnader. Dessutom är laserskrivare mindre beroende av papperets kvaliet.

Allt-i-ett maskin
    Här finns skrivare med multifunktioner, så kallade ?Allt-i-ett? maskiner. Passar bra till det lilla kontoret eller hushållet som förutom utskrifter även vill kunna faxa, scanna in och kopiera.

• Joleen

Oj, va mycket fina tips!!!

Enormt tacksam för all info!!

Kyle: Duplex var bra att du nämnde, för det behöver jag verkligen! Hur mkt bör en bra laserskrivare kosta, kan 1000kr räcka? Får man en ok kvalitet då?
    Och finns det laserskrivare som även har kopiatorfunktion? Det är viktigt då jag ofta kopierar.....

Råkar du veta något om maxupplösningen som anges flitigt i alla jämförelser?

mrbiig: Låter som att du hittat en bra skrivare! Ca 100kr för patron är ju toppenpris!

Jag behöver just en som är billigare i drift, kan skriva ut lite mer utskrifter och gärna på båda sidor....kopiator också!

• Kyle

Joileen: Jag har haft laserskrivare i 3 år nu och jag har inte hängt med så mycket i prisutvecklingen, men troligen har de blivit betydligt billigare än då jag köpte min.

Det kanske går att hitta en laser för 1000 kr, men jag är tveksam om du får en med både stöd för duplex samt kopieringsfunktion. Du kan söka på www.prisjakt.nu samt www.pricerunner.se utifrån vilka kriterier du är ute efter. Sedan är det lite att använda sunt förnuft och kolla vad andra har gett för betyg på skrivaren i fråga.

Maxupplösningen anges i DPI (Dots per inches) eller punkter per tum. En svartvit laserskrivare har bara svart som färg och gråskalor skapas genom att rastrera utskriften. Ju högre DPI desto finare rastering och med det bättre utskriftskvalitét.

Är du ute efter i första hand få så mycket funktion för pengarna som möjligt är ett tips att jämföra priser på en ren monokrom laserskrivare som har duplex stöd och inbyggd kopiator funktion, med motsvarande laserskrivare som saknar kopiatorfunktion.

Du kan därefter kolla om du inte redan har det vad en flatbäddsscanner kostar. Många av dessa scanners har en "Copy" knapp, där sidan läses in till datorn varefter det skrivs ut på skrivaren. Nackdelen med denna lösning är att det kräver att du har på scannern, datorm samt skrivaren. Fördelen är att du kanske få ett lägre pris men ändå den funktionen som du är ute efter genom att scannern och skrivaren blir billigare än en skrivare med inbyggd kopieringsfunktion.

Svar på tråden Laserskrivare eller med bläckpatroner, vad bäst?