Biverkningar av järntabletter?
Jag har lämnat blod innan så jag har i perioder ätit järntabletter och det är inga fina upplevelser! Äter multivitaminer för gravida men sjönk i Hb ändå så BM ville ge mig järntabletter. Åh nej! tänkte jag...vet ju vad detta innebär plus att nu när jag är gravid så är magen långsam bara för det också...blä!
Fick Niferex och de fungerar bra efter några veckor. Ifall det känns som att magen stannar brukar jag ta Inolaxol som man rör i lite fil och det binder vätska i magen. Man känner sig som en gammal kärring på ålderdomshem, men,men...
Blutsaft är bra, men om man väl har fått lågt Hb ska man nog ta järntabletter tills det är normalt iaf sedan kan man köra på Blutsaft. Niferex är på 100 mg och i Blutsaft är det 20 mg...
Håller med om att det blir bättre om man inte tar dem på morgonen, brukar ta mina på kvällen någon timme efter middagen.
Hoppas det reder ut sig med magen annar tycker jag du ska säga till så du får testa någon annan sort! Det sämsta är om du inte tar dem och fortsätter ha lågt Hb. Och det är nästan omöjligt att äta sig till normalt Hb om man ligger lågt, man behöver såpass mycket järn!