• Air

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Igår när vi var hos BM hade mitt blodtryck gått upp, en hel del, så jag fick "kissa på en sticka" för att utesluta havandeskapsförgiftning. Testet visade inget, BM sa att jag måste ta det lugnare. Men jag är ju hemma sen några dagar tillbaka och min tanke är ju att "ta det lugnt". Någon som har tips om hur man slappnar av, något som kan få en att stressa ner? Inte kul om bebben därinne har en stressad mamma (v. 36)..

tack för tips :)

• Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?
  • Air

Åh, tack för tipsen! :D ska prova..

• Air

Nelliesan77 - jag kommer inte ihåg exakt, BM fick så brott att kolla vad jag brukar ha i vanliga fall, hon mumlade bara. Drygt 130 genom.. nånting. och jag brukar ligga på under 120, har ovanligt lågt i vanliga fall :( vad innebär igentligen högt? Hur högt har du?

• Air
    Hanniz84 skrev 2009-04-02 09:59:03 följande:
    jag fick tipset om att ta ett djupt andetag, hålla "emot" ett litet tag o sen bara låta det pysa ut..allså inte andas ut det... hänger du med hur jag menar!?.. haha sitta ner, ta det lungt o andas så typ 5ggr.. kanske 2ggr om dan... det sänkte på 15min mitt blodtryck från 145/95 till 140/89.. :)
    oj, det var bra! ska jag testa.
  • Air

Nelliesan 7 - Ok, jag ska vara mer uppmärksam på vad trycket var nästa gång, har tid igen om 1,5 v. Om jag inte blir sämre, dvs. Fick order om att ta det lugnt och hålla kollen så att jag inte får huvudvärk osv. Jag har precis påbörjat min ledighet så jag har inte blivit sjukskriven.. jag tänkte inte på att det var ett alternativ. BM vart nöjd när jag sa att jag skulle vara hemma.

Hoppas verkligen att det går bra för dig idag, jag håller tummarna! Du får berätta sen hur det gick!

• Air
    Nelliesan77 skrev 2009-04-02 18:34:14 följande:
    Ölnadstoken: Ja visst tycker man det är konstigt att det går upp trots man mår så bra! Härom veckan mådde jag så bra att jag kände mig "speedad"! :) Men när jag var på kontroll hos BM på sjukhuset sa hon att det var ett " tecken" på havandeskapsförgiftning!? Men är du sjukskriven? Det låter som vi är lika .. Jag blev 100% sjukskriven nu efter besöket hos BM i en månad. Trycket låg på 145/96 och + 1. Air: Ja kolla verkligen så du inte får huvudvärk , flimmer för ögonen.!
    Ok, men vad sa de då? Inte kan man väl ha "lite" havandeskapsförgiftning, det måste väl vara allt eller inget, eller vad man ska säga? Jag har kännt av en lätt huvudvärk, men inte så att det stör. Har ofta migrän också, men varit skonad från det sista delen av grav.

Jag har också kännt mig speedad, har iofs haft tusen saker att tänka på, så man kanske inte riktigt tillåter sig vila. Hur VET man om man har havandeskapsförgiftning?

Vi har skrivit kontrakt på en lägenhet idag, och ska flytta om 2v. Det är i tightaste laget, BF 1 maj. Men vi ska göra vårt bästa med att anställa flyttfirma så jag endå får hålla mig lugn. Vore skönt att ha allt klart när det är dags för bebbe.. vi bor supertrångt nu 5 tr. upp utan hiss..
  • Air

Nelliesan77 - jag hoppas det går bra för dig och att BT går ner nu. Märkligt att det skulle vara ett tecken på HSF att man är speedad eller mår bra?

olandstoken - vad praktiskt att få med sig stickor hem! Då kan man ju vara på säkra sidan, det borde fler få. Bra ide av BM.

• Air
    olandstoken skrev 2009-04-02 23:08:28 följande:
    Air: man kan ju ha "nära till" att utveckla HF, men med hjälp av vila utveckas det aldrig. ja, det är jätte bra att ha stickorna hemma, känns tryggt. jag tror att om man ska få diagnos HF ska man nog gjort u-odlig där det visas en viss % protein i urinen (vet inte säkert, men jag TROR det. Ta det lugnt med flytten, det är väldigt viktigt att vila!
    Aha, ok. Klurigt. Min sambo ringde precis och sa att han fixat flyttfirma till flytten och allt vi inte hinner / känner för att packa i veckan skulle de pack åt oss (inte gratis, men värt det tror jag). Så, vi behöver inte fixa och bära osv. Bara åka till nya lägenheten och sitta och vänta :) känns skönt.

men det är knepigt endå, man TYCKER att man tar det lugnt, men det gör man visst inte alltid endå.. :P
  • Air

Ja ni tjejer, vad märkligt att man kan må så bra och endå vara sjuk :( konstigt det där.

Har ni alla haft protein i urinen, alltså "måste" man ha det, är det ett säkert sätt att veta om man har HF? Vad är det som händer med barnet om man har HF?

• Air
    Pollygrip skrev 2009-04-03 21:11:19 följande:
    enligt min barnmorska så måste man ha protein i urinet för att det ska vara HF.  Vad jag vet så är det att bebisen blir stressad.
    Aha, så det är DÄRFÖR man får protein i urinen? Det visste jag inte.. tack för svar :)
  • Air
    SooJuicy skrev 2009-04-03 21:16:38 följande:
    Man måste ha protein i urinen eller visa på blodproven, enbart högt tryck är inte havandeskapsförgiftning och hur barnet påverkas av preeklampsi är att moderkakans funktion försämras....sämre flöde så bebisen inte får tillräckligt med näring.
    Michelle07 skrev 2009-04-03 22:06:47 följande:
    Jag träffade flera läkare under denna tid, vissa sade att man faktiskt kan ha havandeskapsförgiftning även fast man inte läcker protein... men i min förlossningsjournal står det "graviditetshypertoni utan proteinuri" dvs högt blodtryck i samband med graviditet utan läckage av protein. Hur som helst, försök att ta det lugnt både fysiskt och psykiskt, det är nog tyvärr det enda som hjälper...
    Ok, det verkar som att läkarna säger olika? Michelle07, vet du om det är ovanligt att man har HF fast utan protein? Skönt att det gick bra med lilltjejen iaf :)
  • Air
    linhen skrev 2009-04-04 20:37:47 följande:
    Jag haft högt blodtryck alla mina tre graviditeter men aldrig läckt protein och således aldrig haft HF.
    Alla tre graviditeterna, har det gått bra med dina bebbar, eller har de varit "små"? Gjorde de något åt trycket?
  • Air
    olandstoken skrev 2009-04-05 13:27:42 följande:
    idag svullande mina fötter upp som stora bollar. de blev jätte röda och det stack som bara den i dom. svullnaden försvann ganska bra när jag äntligen fått på mina stödstrumpor (det är ju inte det lättaste längre med en basketboll i magen). gick och la mig igen och fick även stickningar i armarna. usch, det känns så obehagligt alltihop nu. kan inte den där bebisen bara komma nu, det är ju bara 6 dagar till bf
    Fy då, hur mår du nu? Hoppas det är bättre :P låter tungt.

En hel vetenskap detta med BT...
Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?