Inlägg från: Nelliesan77 |Visa alla inlägg
  • Nelliesan77

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Det finns en CD skiva som heter "harmonisk graviditet" att lyssna på o lära sig att slappna av.
    MEN visst är det så svårt..jag har inga barn sen tidigare men jag tycker det är skitjobbigt att vila när man känner sig hyfsat pigg!
    Har man tidigare barn kan jag tänka mig att man har en del som måste skötas o s v.

Air: Hur högt BT har du?
    Jag har haft högt BT ett tid nu och blev "inlagd" på sjukhuset i veckan för extra kontroller... Nu är jag hemma med order om att vila...
    om inte jag lyssnar så sa BM på förlossningen att de kommer att se mig där igen snart.

Har 2 mån kvar till BF så jag skulle vilja undvika att "läggas" in igen.

• Nelliesan77

Air:
    Jag är inte riktigt säker men man ska ha ett undertryck under 90. Övertrycket har jag hört ska vara 100+ ca din ålder.

Jag hade 140/105-100 när jag fick åka in och kolla men jag glömde skriva sist att jag hade äggviteämnen i urinen också då. +2.

Nu har jag har varit hemma några dagar o bara vilat o ska till BM igen efter lunch och jag hoppas verkligen att min BT är lägre! :)
    Men är du sjukskriven nu eftersom du är så pass nära BF?

Hoppas att du har lägre!

• Nelliesan77

Ölnadstoken:
    Ja visst tycker man det är konstigt att det går upp trots man mår så bra!
    Härom veckan mådde jag så bra att jag kände mig "speedad"! :)
    Men när jag var på kontroll hos BM på sjukhuset sa hon att det var ett " tecken" på havandeskapsförgiftning!?

Men är du sjukskriven? Det låter som vi är lika ..

Jag blev 100% sjukskriven nu efter besöket hos BM i en månad. Trycket låg på 145/96 och + 1.

Air: Ja kolla verkligen så du inte får huvudvärk , flimmer för ögonen.!

• Nelliesan77
    Air skrev 2009-04-02 22:33:59 följande:
    Ok, men vad sa de då? Inte kan man väl ha "lite" havandeskapsförgiftning, det måste väl vara allt eller inget, eller vad man ska säga? Jag har kännt av en lätt huvudvärk, men inte så att det stör. Har ofta migrän också, men varit skonad från det sista delen av grav.Jag har också kännt mig speedad, har iofs haft tusen saker att tänka på, så man kanske inte riktigt tillåter sig vila. Hur VET man om man har havandeskapsförgiftning?Vi har skrivit kontrakt på en lägenhet idag, och ska flytta om 2v. Det är i tightaste laget, BF 1 maj. Men vi ska göra vårt bästa med att anställa flyttfirma så jag endå får hålla mig lugn. Vore skönt att ha allt klart när det är dags för bebbe.. vi bor supertrångt nu 5 tr. upp utan hiss..
    Ja, jag trodde också det , antingen eller. :) Men läkaren sa att jag hade "måttlig" havandeskapsförgiftning. Att det enda som "hjälper" är vila o vila. Fick inte ens ta promenader eller så..absolut inte dammsuga ( som jag gillar annars att göra! :)
    Hon sa att "förr" sa la man gravida med tecken på havandeskapgsförgiftnig i vila i ett mörkt rum tills hon födde!
    *buhu*
    Ja jag har också lite lätt huvudvärk men inget som du säger stör en.
    Idag var jag på remiss till EKG också. Läkaren ville kolla det för ev. medicinering mot blodtrycket.

Michelle07:
    Gick du på ständiga kontroller då? Hur fick du reda på att hon var tillväxthämmad?
    Blev hon förlöst med kejsarsnitt i v 38?

Tack för tipset m "vänner" ! ;)
  • Nelliesan77

Neh, jag vet inte heller riktigt vad vila innebär...

Men enligt läkaren jag träffade igår så skulle vilan består av att man ligger ner o kikar på tv/läser bok o knaprar praliner typ! :D och leva i "slow motion".

Jag gillar att hålla "igång" med mkt har just nu en personlig "inre strid" ;) ,,,jag vill så gärna hålla igång då jag känner mig pigg.
    Men sen när man läser nån annan som hade allvarlig HF och fått akut kejsarsnitt blir man ju mer fundersam.

Hur ofta kolla du ditt BT?

• Nelliesan77
    Chickan skrev 2009-04-03 18:53:21 följande:
    Hej TS och alla,Vila betyder vila i fysisk och psykisk bemärkelse i de här sammanhangen, trist men sant... Inga raska promenader och motionspass för att sänka bltr när det är risk för hf. Vilan innebär typ att ligga ner så att bltr blir så lågt som möjligt och bebisen får bästa möjliga flöde från moderkakan. Sen kan ordinationen säkert vara olika sträng beroende på hur läget ser ut! Lycka till TS!!! Jag är också i v36, väntar andra barnet och fick hf med första. Än så länge ser det bra ut här, men jag tillbringar en hel del tid på sofflocket i förebyggande syfte...
    När förlöste du när du hade HF med första?
  • Nelliesan77

På kontrollen idag hade jag tryck på 145/100 och + 1.

Pollygrip: Oj, det lät inte bra att de blev påverkade så efteråt!
    Hoppas att du inte får protein och du slipper förlösa så tidigt som sist!

• Nelliesan77

Ölandstoken:
    Oh vad spännande med bara 6 dagar kvar till BF!! Men det otäckt med svullnaden.
    Ps kommer du ursprungligen från Öland? Norr el Söder.
    Jag kommer fr Södra:) Lilla samhället Degerhamn/Södra Möckleby. :)

Jag tycker det är obehagligt att man nästan känner att man verkligen har högt blodtryck. Om man nu kan känna det..?
    Men spec. på kvällarna har jag känt ett "tryck" -svårt att andas o i skallen. Men det är kanske "normalt" också vid graviditet.

• Nelliesan77

Ja jag såg att mina fötter var lite svullna igår men inte så jättemycket..man får mest en liten chock när man tittar på dem , de feta! :D
    Jag ska också kolla BT + urin snart!
    Hoppas på bättre värden!

Hoppas att dina är bättre också! Berätta sen.

Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?