Inlägg från: oOrosamarängerOo |Visa alla inlägg
  • oOrosamarängerOo

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Jag har precis legat inne några dar pga högt bt, hade 160/110 när jag lades in och fick tradate som sänkte trycket och ligger nu mellan 85-95 på undertrycket vilket är ok om man inte har äggvita i urinen.
    Blodtryckssänkande medicin som ex tradate påverkar barnet och är c-klassat och sätts inte in som behandling om man inte kontinuerligt ligger över 110 i undertryck då det är kraftiga biverkningar och INTE bra för bebisen, så inget man ska medicineras med efter hemgång för att hålla trycket nere, utan ska ske under övervakning och ctg-kurvs körning.

• oOrosamarängerOo

Man måste ha protein i urinen eller visa på blodproven, enbart högt tryck är inte havandeskapsförgiftning och hur barnet påverkas av preeklampsi är att moderkakans funktion försämras....sämre flöde så bebisen inte får tillräckligt med näring.

• oOrosamarängerOo
    Air skrev 2009-04-04 14:24:43 följande:
    Ok, det verkar som att läkarna säger olika? Michelle07, vet du om det är ovanligt att man har HF fast utan protein? Skönt att det gick bra med lilltjejen iaf :)
    Jag vet inte , men läkarna på sös där jag legat inne sa att det inte kan va havandeskapsförgiftning när man inte har protein i urinen och inte heller blodproverna visar något. Kanske är så att om man inte har äggvita i urinen och men istället visar något på bp att man kan ha havandeskapsförgiftning?
    På mig va det så att trycket började stiga och hade 1+ i urinen tre gr, men i måndags när jag blev inlagd så kunde de inte mäta nån protein alls längre, och blodproverna visade inte heller något, alla värden va bra.....utom trycket.
  • oOrosamarängerOo
    madeleinesophie skrev 2009-04-05 14:40:01 följande:
    såg att du hadde tryck 130/80...Är det högt??=)Kan ingenting om blodtryck..äri vecka 30 nu..var hos bm i torsdags..då var mitt blodtryck på 131/87..Hon sa att det var lite högt men ingen fara! Men borde dom inte kolla mer på det ändå?Varför blir det högt egentligen?
    Näe, det är inte högt! Här är gränsvärdena:

Definition

Blodtryck

Högt normalt blodtryck

130-139/85-89 mmHg

Mild förhöjning av blodtrycket

140-159/90-99 mmHg

Måttlig förhöjning av blodtrycket

160-179/100-109 mmg

Svår förhöjning av blodtrycket

över 180/över 110 mmHg

• oOrosamarängerOo

Har oxå varit och kollat trycket hos bm idag, 150-160/95 tog tre gr, bm två och läkaren tog en gång. Ska dit på onsdag för att mäta igen. Inte heller äggvita i urinen.

• oOrosamarängerOo
    olandstoken skrev 2009-04-06 16:47:19 följande:
    soojuicy: fy, var det så högt. vilken v är du i?
    Är i 36+3, har planerat snitt 22 april så känns som två väldigt låånga veckor kvar om det fortsätter såhär:(
Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?