• linhen

Högt blodtryck, tips för att motverka?

SooJuicy skrev 2009-04-03 21:16:38 följande:
    Man måste ha protein i urinen eller visa på blodproven, enbart högt tryck är inte havandeskapsförgiftning och hur barnet påverkas av preeklampsi är att moderkakans funktion försämras....sämre flöde så bebisen inte får tillräckligt med näring.
    Ett högt blodtryck skapar ju det problemet du beskrivet, tillväxthämning. HF gör väl mamma sjuk också?
  • linhen
    linhen skrev 2009-04-04 20:35:41 följande:
    Ett högt blodtryck skapar ju det problemet du beskrivet, tillväxthämning. HF gör väl mamma sjuk också?
    Jag haft högt blodtryck alla mina tre graviditeter men aldrig läckt protein och således aldrig haft HF.
  • linhen
    Air skrev 2009-04-05 11:57:12 följande:
    Alla tre graviditeterna, har det gått bra med dina bebbar, eller har de varit "små"? Gjorde de något åt trycket?
    De två första hade jag "bara" högt tryck sista 6 resp 8 veckor och medicinerade. Den tredje medicinerade jag från början. Då fick jag göra tillväxt-UL var fjärde vecka från v. 24. Ingen har varit lite. Den sista var tom störst och vägde 4615g...
  • linhen
    olandstoken skrev 2009-04-05 13:27:42 följande:
    idag svullande mina fötter upp som stora bollar. de blev jätte röda och det stack som bara den i dom. svullnaden försvann ganska bra när jag äntligen fått på mina stödstrumpor (det är ju inte det lättaste längre med en basketboll i magen). gick och la mig igen och fick även stickningar i armarna. usch, det känns så obehagligt alltihop nu. kan inte den där bebisen bara komma nu, det är ju bara 6 dagar till bf iaf. Linhen: nä, man kan ju inte prata om tillväxthämmning då vad låg ditt tryck på? och vad hade du innan graviditet? läste en artikel från läkartidningen och där stod det att kvinnan ibland även har symtom efter förlossningen. känns som det är mycket det inte vet när det gäller hf... det är inget jag har hör tidigare.
    130/80 in i de första två och jag har börjat medicinera när undertrycket passerat 100.

Jag har ärftligt högt blodtryck så det var inte så konstigt att jag fick det vid graviditeterna. Efter första normaliserades trycket efter ett tag men inte efter andra och då tror man att ärftligeheten "tagit över" helt enkelt. SÅ det blir medicin forever för mig nu.
  • linhen
    Nelliesan77 skrev 2009-04-05 13:38:02 följande:
    Ölandstoken: Oh vad spännande med bara 6 dagar kvar till BF!! Men det otäckt med svullnaden. Ps kommer du ursprungligen från Öland? Norr el Söder. Jag kommer fr Södra:) Lilla samhället Degerhamn/Södra Möckleby. :) Jag tycker det är obehagligt att man nästan känner att man verkligen har högt blodtryck. Om man nu kan känna det..? Men spec. på kvällarna har jag känt ett "tryck" -svårt att andas o i skallen. Men det är kanske "normalt" också vid graviditet.
    Jag känner när jag har högt bltr. Svårt att beskriva för någon som inte haft det - men jag tar för givet att du säkert känner så
    Det blir ett speciellt tryck och lite susigt i kupan. När det blir ännu högre har jag känt mig lite avskärmad - lite som i en burk...
  • linhen
    madeleinesophie skrev 2009-04-05 14:40:01 följande:
    såg att du hadde tryck 130/80...Är det högt??=) Kan ingenting om blodtryck.. äri vecka 30 nu..var hos bm i torsdags..då var mitt blodtryck på 131/87..Hon sa att det var lite högt men ingen fara! Men borde dom inte kolla mer på det ändå? Varför blir det högt egentligen?
    Nä, det är helt normalt. Kanske på den övre skalan men helt okej.
Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?