• Mia med 2

Tips på lek till bröllop

Vi har fått i uppdrag av brudparet att anordna en lek.

Bröllopsgästerna kommer i två omgångar, ett gäng som är med under hela kvällen samt ett gäng som dyker upp efter middagen lagom till tårtan.

Jag behöver tips på lek/underhållning som ska va precis efter de sista gästerna har kommit. En lek som gör att de nyanlända gästerna kommer in i festen/gemenskapen.

Kom med förslag! Tack

ღ Romeo o5o6o2 & Leia o7o5o7 ღ www.wenne.blogg.se
  • Svar på tråden Tips på lek till bröllop
  • Taggtroden

Jag har en lek som vi ofta kör på jobbet (fritidsledare) samt som jag har ordnat på fester och kalas vid födelsedagar. Den kanske passar på ett bröllop också?

Först är det en tipsrunda, gästerna får inga andra instruktioner än att det är en tipsrunda. Frågorna är dock inga vanliga frågor, utan av karaktären:

Vem suger bäst? Tre alternativ på namn av de gäster som finns.
    Vem är svängigast? Tre alternativ där också.
    Vem är högast? Tre alternativ.

osv osv.
    så många frågor man vill ha (beror på hur mycket tid man har samt hur många gäster man har och om man vill ha med så många namn som möjligt).

När alla kryssat in på tipsrundan (de behåller sina svarskort) så börjar lekledaren med små tävlingar ang frågorna på tipsrundan och man ropar upp de namn som stod som alternativ och så får de tävla mot varandra.

På "vem suger bäst?" brukar vi ha så att de tävlande får äta kolasnören med händerna bakom ryggen och den som äter upp snabbast, suger alltså bäst och de som kryssat i den som vann för rätt.

På "vem är svängigast?" brukar de tävlande på knyta fast en nylonstrupma runt midjan, med ett ben som hänger ner fram (typ mellan benen) med en tennisboll. Sedan får de tävla om vem som kan slå omkull ett visst antal flaskor snabbast. Antingen en och en och att man tar tid, eller alla samtidigt (som får varsin bana med lika många flaskor), beror på hur mycket plats man har. Lättast är då att fylla flaskorna med lite vatten eller sand så att de står ordentligt, annars tippar de lätt av vindrag från folk som tittar på.

"vem är högast" så får se bygga klossar på tid, så högt som möjligt osv osv.

En riktigt kul lek, brukar få folk att skratta riktigt mycket :)

• Taggtroden

Tack!
    En annan lek (jag är mest för lekar till barn... så de flesta jag kan innebär en massa spring hit och dit) som är lite mer stillasittande, är "sångleken" som vi kallar den.
    Den har jag hållit i på kvällar med både barn och vuxna som deltagit.

Men har en bunke/låda en lappar. En för varje bokstav i alfabetet (ta gärna bort Z, X och Q dock).
    Dela in deltagarna i ett x antal lag, beroende på hur många de är. Skulle säga MAX 10 i varje lag.

Dra en lapp, med säg tex D på.
    Då ska lagen komma på en låt, vars första vers eller refrängen börjar på bokstaven D. Det ska alltså INTE vara namnet på låten och de får inte börja sjunga mitt i en vers.

Där behövs dock några som kan hjälpa till att hålla koll, för det lättaste är att lagen ställer sig upp när de kommer på en låt och får vänta tills du som håller i leken säger att de får sjunga (annars blir det kaos).

Så kan man köra först till 10 eller 15 eller 20 eller vad man känner för. Någon håller alltså räkningen på lagen.
    Det gäller då att komma på en låt först, på den bokstav som dras!

• Taggtroden

På ovanstående lek är det en fördel att påminna lagen om att PRATA med varandra, så att de jobbar som ett lag! Annars blir det tråkigt för de som inte vågar ställa sig upp och sjunga, men kanske ändå kommer på en låt.

• FruMähler

på vårat brölop så fick vi tävla släkterna emellan i singstar...eller nått tevespel som man skulle spela pingis och genom olika röstlägen styra racket upp å ner...gick ut på att låta så myclket som möjligt å så roligt som möjligt...mina föräldrar tänkte först...nej tv-spel på brölopp! men de skrattade så tårarna sprutade!

Ella blir Storasyster i augusti!
  • Mia med 2

taggtroden: har du fler tips på frågor/tävlingar av samma slag som i ditt första inlägg?

• Taggtroden

Mia med 2:
    Jodå jag ska tänka lite och återkomma!
    Men några jag har på lager just nu i hjärnan är:

Vem är slemmigast?

Då ska de personer som står som förslag på tipsrundan stoppa en och en "sockerbit", alltså inte som i bitsocker utan i godiset, en sån där kubformad skumgodis man kan köpa på lösvikt i munnen och säga en vald fras, tex när vi gör det med konfirmanderna på jobbet brukar de få säga "Det är kul att konfirmeras" och på fester kan man ha "Det är kul att gå på party" eller liknande. Den som kan ha flest sockerbitar i munnen och säga meningen så att man hör vad de säger vinner och är alltså slemmigast.
    Slemmigast heter det i och med det slem man dregglar eftersom och ett hett tips är att ha en sopkorg med påse i framme som någon assisterande kan hålla fram till dem som ger upp tävlingen så de kan spotta i hinken.

Vem är prickigast?

De tävlande får ett snöre med en penna fäst längst ner, runt midjan. Pennan ska liksom hänga mellan benen.
    De ska utan att ta i snöret eller pennan, lyckas stoppa den i en 33cl läskflaska. Den som är först vinner!

Ska fundera vidare på vilka olika vi brukar ha! Återkommer!

• Taggtroden

Nu kom jag på två till!

"Vilka passar bäst ihop?"

Två och två personer står som förslag på frågorna.
    De får sätta sig två och två med ryggen mot varandra och bundna händer fram på magen. De ska så snabbt som möjligt ställa sig upp, och hela tiden ha ryggarna mot varandra. Båda personerna ska stå upp för att det ska gälla.

"Vilka är pussigast?"

Även här är det två och två personer som står som förslag.
    De får sätta sig på ex. pallar med ryggen mot varandra. Här får man ha hjälp av några personer som kan räkna. En för varje par.
    Paren får bundna händer.
    En av personerna i varje par får en tändsticka i munnen, och på en viss tid ska de ge tändstickan till varandra genom munnen. De måste alltså vända sig bakåt, mot varandra för att räcka över den till den andre och sedan ska tändstickan gå runt runt och de ska på en viss tid få den så många varv som möjligt. Svårt att förklara, men du kanske förstår? :)

• Mia med 2

tack, tack, jättebra förslag!

kommer du på fler så skriv ner dem med.

• Taggtroden

Hej igen!

Hittade papper från en gång vi kört den leken, med några till förslag!
    Dock hette "Vem är högast?" "Vem blir högast ikväll?" vilket var en roligare fråga, ville bara skriva det också ;)

"Vem är halast?"

De tävlande ska skjuta en tvål (blöt och hal såklart ) så långt som möjligt. Håll gärna till utomhus om det finns möjlighet

"Vem är smakligast?"

De tävlande får smaka på en röra som ni blandat ihop av olika smakrika ingredienser (tex havregryn, äpple, senap, soja...) beroende på hur elak man är, desto äckligare röra såklart
    Den som kommer på flest ingredienser vinner.

Svar på tråden Tips på lek till bröllop