Kliar sig i hårbotten!!!!!!!!
min son kliar sig i hårbotten hela tiden. han har fått små sår av kliandet och jag vet inte vad det beror på, nån som vet??
min son kliar sig i hårbotten hela tiden. han har fått små sår av kliandet och jag vet inte vad det beror på, nån som vet??
Verkar han va torr?Kan va torr hud eller allergi mot nånting. Har samma problem me min son som är 4.5 mån. Blev lite bättre sedan han blev av me mjölkskorven och då jag började smörja in huvudet me mjukgörande..men han river sig ändå, särskilt då han ska sova så sedan en tid tillbaks sover han me strumpor på händerna. Det är så frustrerande då de små liven klöser sig sönder och samman för det går ju inte förklara för dom varför de ska låta bli, jag har provat gånger flera utan resultat;) Du blev kanske inge klokare av det här... men du är inte ensam iaf:)
skönt att veta att man inte är ensa;) Vi har 2 katter så jag funderar på om det är det som kan vara anledningen. Vi tog pricktest vid 2 måanders ålder efetrsom han hade problem med hyn då men det visade sig att han har atopisk hy och det har vi under kontroll med mjukgörande 2 ggr om dagen så det ska inte vara anledningen till kliandet. men han har skorv.. fast inte där han kliar sig.. hrrmmm skumt... hur ska vi lösa detta?
Om du tvättar håret med schampoo, skölj mycket noga! Det kan vara kvar rester som kliar!
Tvätta inte med schampo, det torkar ut. Babyolja endast. Smörj, smörj, smörj, både huvud o kropp. Vi har nämligen varit på två besök redan på hudkliniken med vår lilla 4 månaders son, han har atopiskt eksem, det är bra nu tack vare att han fått två kaliumbad o bra salvor. Han har inge skorv eller eksem kvar på huvudet men kliar sig i huvudet när han sover och vill gärna riva där när han blir arg och ledsen, vi får också ha tubväv på hans händer under nätterna. Vad jag fått veta ger eksem klåda, även om huden ser bra ut så kan kliet sitta i. Mildison där det kliar och inte finns skorv hjälper lite mot klådan. Eller be om Tavegyl att ge på kvällen innan han ska sova. Om du undrar nåt mer så fråga gärna! Kram
Vincent har atopisk hud men inga eksem.. precis som jag när jag var liten men det har växt bort=) han kliar sig bara ibland.. jag kan inte smörja emd mjukgörande i hårbotten, han har mycket hår...
däremot brukar jag ta lite Locoid på kvällen, flytande mildison typ som man masserar in i hårbotten=)
kolla så det inte är löss!
elelr så är han torr eller har skorv. hoppas det går över snart
=) ja han har skorv men bara på toppen och fram på huvudet.. hn kliar sig på bakhuvudet.. funderar på att gå till vårdcentralen men ska kolla först om det lugnar sig=)
Hur har det gått? Har det blivit bättre. Jag har nämligen samma problem, har haft det i ett par veckor och precis som din son kliar det i bakhuvudet mest.
Jag har kollat jag har inga löss, har inte bytt champo
nja.. ibland kliar han sig men inget allvarligt.. tvättar honom fortfarande med milt babytvål...det var nog bara tillfälligt!
Min gosse gjorde likadant, men det blev bara värre o värre o tills sist såg det verkligen ut som han varit i slagsmål med katten! Han var även torr i huden o fick röda fläckar överallt.. För att göra en lång historia kort så hade även han atopisk hud och i detta hade han svamp.. 2 veckor med dactacort, mildison och mjukgörande sen var det helt borta och han har inte kliat sig sen dess.
Vincent är också jättefin nu och har varot det sen han var 2 måandwer. då vi fick diagnosen atopiskt eksem och blev hemskickade från barnjour med mildison=) Vi fick också propyderm men använde aldrig den då den gjorde det värre.. Decubal funkade istället asbra!