• Kindra

Måste chefen veta att jag går hos en psykolog?

Jag fick en förlossningsdepression i samband med min sons födelse och började medicinera ganska sent, sonen var då 10 månader. Nu har jag också fått börja gå till en psykolog. Problemet är att jag har börjat arbeta heltid, och måste gå till psykologen på arbetstid. Har tyvärr en okunnig chef, som dels inte kan skilja på sjukdom och arbetsprestation. Jag har redan bedömts väldigt negativt av denna chef p.g.a. tidigare depression. Därför vill jag inte vara lika öppen mot chefen denna gång och berätta att jag är "deprimerad igen" eftersom jag inte vill att det återigen ska påverka min lön. Jag medicinerar nu och mår faktiskt jättebra, och presterar bättre än någonsin på jobbet. Men min chef litar inte på mig, och kräver att få veta precis var jag varit och vad som hänt. Det räcker inte att säga att jag varit på ett läkarbesök. Detta hände alltså idag, och jag blev tvungen att "erkänna" att jag varit hos en psykolog, vilket genererade ett helt batteri av följdfrågor. Jag vill inte prata om detta med min chef, och jag vill inte att mina psykologbesök ska inverka på mitt jobb. Dessutom kan inte min chef svara på huruvida jag får gå till läkaren på arbetstid eller om jag bör arbeta igen den tid jag varit borta. Hon sa till mig att jag själv måste ta reda på vad som gäller, för hon visste inte. Varför jag blev tvungen att ringa till personalsekreteraren och tala om att jag varit hos psykologen idag. Hon menade dock att detta var en sak för mig och min chef att komma överens om. Jag blir galen. Men jag är glad att jag fått den här möjligheten att träffa en psykolog, och få bearbeta detta innan jag går vidare, även om jag mår bra nu p.g.a. medicineringen. Att jag äter antidepressiva har jag naturligtvis inte berättat för min chef, då hon inte verkar förstå någonting.

• Svar på tråden Måste chefen veta att jag går hos en psykolog?
  • Anonym (Caty)

Jobbigt dilemma som jag stog i under flera år Jag fick aldrig någon klarhet huruvida jag kunde gå ifrån jobbet eller inte alltså vilka regler som fanns {#lang_emotions_yell} Var så frusterande!!! Jag arbetar som sköterska där vi alla är beroende av alla så att en försvinner under vissa tidpunkter är nästintill omöjligt hos oss. Min chef kunde inte ge mig klara besked, men vårdgivarna (läkaren o psykologen) menade att det var viktigt och intyg skrevs för att bekräfta detta, det hetter ändå att då får jag ordna ersättare under den tiden vilket är totalt omöjligt i vården Att få en ersättar för 1 timme. Kollade upp om jag kunde sjukskrivas just den tidpunkten varje vecka men jag kom ingen vart alls

Jag fick helt enkelt gå när jag var ledig vilket inte var så ofta, ibland kunde jag med överenskommelse med mina kollegor kila iväg och stressa tillbaka, känns inte skönt när man vet hur mycket mer de få på sina axlar när jag inte är där Nä usch för mig var det skit att kombinera jobb och treapi Terapin blev därmed väldigt lång och det hade kunnat sett anorlunda ut o varit betydligt kortare om min arbetsgivare varit mer villig till att stötta mig i det. Det hade lett till att jag snabbare mådde o´bättre och kunde prestera bättre som syrra. Hoppas verkligen ni hittar bättre lösningar an jag gjorde! Lycka till

Svar på tråden Måste chefen veta att jag går hos en psykolog?