• dendär

Sjukhustaxi?

Om man bor ganska långt ifrån förlossningen, varken har överflöd av pengar eller ett körkort, finns det då något alternativ förutom kollektivtrafiken när det är dags?

Sjukhustaxi?

Har googlat men det verkar omöjligt att få fram ett nummer. Någon som vet?

Bor i västerort i Stockholm.

• Svar på tråden Sjukhustaxi?
  • Listonmania

Jobbar som taxichaufför o vi kör sjukresor till förlossningen titt som tätt. Innan dom gjorde om så var det så att alla hade rätt till sjukresa in till sjukhuset men kanske inte hem, vet inte om det är ändrat dock. googlade på sjukresa o hittade: www.vardguiden.se/templates/Article.aspx det verkar finnas ett nummer i slutet. Hos oss (östergötland) ringer man samres som sköter samhällsresorna som ringer oss. Ibland verkar det på kunderna som dom fått hjälp av sjukhuset att fixa resan.

• Eisa

Ja, det är bara att säga till att det ska vara sjukresa och sen får taxichauffören hänga med upp på förlossningen och hämta ett intyg Skitkul. Men billigt.

12.34
  • EMW

Jag har oxå kört taxi, med sjukresor. Men kunden måste alltid ha ordnat så bilen är bokad som sjukresa. Annars blir det vanlig taxa, som ska betalas på plats...!

• dendär

Tack för era svar!

Så man kan alltså ringa direkt till tex taxi stockholm och boka som sjukresa? Eller är det endast numret på vårdguiden som gäller?

• Listonmania
    dendär skrev 2009-04-01 23:49:59 följande:
    Tack för era svar!Så man kan alltså ringa direkt till tex taxi stockholm och boka som sjukresa? Eller är det endast numret på vårdguiden som gäller?
    Tror inte du bara kan ringa taxi, kolla upp det innan iallafall för här får vi inte köra sjukresor på kundens begäran... Ingen beställning från "samres"=vanlig taxa annars åker du för 80,- Du kan aldrig få tillbaka pengar i efterhand vare sig av taxi eller landstinget.
    Mitt råd är numret i vårdgiden!!
  • hjärtemax

För att du ska kunna åka sjukresa så måste din bm, el läkare skriva dig ett sjukrese intyg, eller om du kontaktar förl så att de ger dig ett när du kommer dit, men utan det intyget kan du inte åka sjukresa..
    sjukresa här kostar iaf 150:- sen finns färdtjänst som kostar 60:- men det tror jag ej att du kan få.

jag har ett sånt intyg i min väska som jag fick av bm om jag behöver åka akut in, hon sa att alla får inte sånna intyg o de ges ej till vem som helst så kolla upp detta i tid. min anledning e avlossnad moderkaka.. (måste finnas god anledning)

man måste även ringa ett speciellt nummer för att best sjukresa, men sen e ju frågan åxo om man får ha nåpn med sig, vilket jag inte vet :S
    när jag beställer åt min son finns det med i hans intyg att han har följeslagare dvs 1 pers får åka med gratis, men med det intyget jag har vet jag inte om min sambo får följa med på..
    får nog ta o kolla upp det..

• tänkande

TS
    I Stockholm gäller i alla fall följande. Du kan åka vilken taxi du vill. Spara kvittot och skicka in till försäkringskassan efteråt med ifylld blankett som du kan skriva ut själv på nätet alt. få hemskickad. Du står själv för maxbelopp på 150:-.

• dendär

tänkande - vet du var denna blankett kan tänkas finnas?

Fan för det här med resor, hade jag och min sambo haft råd att punga ut med 10000 vardera på körkort hade det vart sagt och gjort. Med kollektivtrafiken skulle det ta ca en timme att komma fram och det kanske det inte finns utrymme för..jäkla skit. Jag antar att dessa inte skulle ses som skäl nog, men jag kanske borde kontakta min barnmorska iallafall.

vad förvirrad jag blev, alla kommer med olika bud;) Någon som verkligen verkligen vet vad som gäller?

• hjärtemax

här e de de som gäller i gbg iaf,
    sitter med ett sånt intyg jag fick från min BM.
    tycker du ska ta kontakt med henne o fråga om du kan få ett..

• tänkande

TS
    jag bor i Stockholm och gjorde så när jag födde -06 och på min barnmorskemottagning förespråkar dom verkligen att man tar taxi till förlossning - samma regler och sätt som för tre år sen.

• dendär

Och blanketten du nämnde är något man hittar på FKs hemsida? Så det finns alltså bara möjlighet att få pengar retroaktivt?

• Majsan G

På Södersjukhusets hemsida fanns denna text:

"Om du åker taxi har du rätt till en resa till sjukhus i samband med förlossning och en resa från sjukhus till hemmet. Egenavgift för enkelresa är 140 kronor. Överstigande belopp får man ersättning för. För att få ersättning ska man skicka taxikvitto och moderskapsintyg till sjukreseenheten. Kontakta Sjukreseenheten vid Stockholms Läns Landsting, tekl. 08-737 34 50 (mån-tors kl. 9.00-12.00 och 13.00-14.30).
    "

Prova att ringa dem och höra efter. Att alltid ha 500 kr på sig i händelse av taxi till förlossning kan vara en bra idé. Det tänkte vi ha. Man har ju haft 9 månader på sig, och det är ju en PLUTTSUMMA jämfört med alla tusenlappar vi lagt ut på barnkläder, skötbord, vagn, säng osv osv osv.
    Vi valde att börja förbereda och handla lite smått varje månad. Från novmeber. De senaste 2 månaderna har vi inte köpt något alls.

Vi har köpt begagnat, och kan alltid sälja begagnat också. Enda saken vi köpt fabriksny är vagn (och den hade förlossningsgaranti)

• TjärRingen

Reglerna är olika beroende på var du bor. Tipset är att ringa till din region (gamla landstinget) för information. Regionen har hand om sjukresor, ungefär samma sak som kommunen som har hand om färdtjänst. Här i västra götaland finns det ett kontor för varje del, men som sagt, beror på var du bor så kolla upp ordentligt. Är ju inte säkert att mvc har koll, reglera ändras titt som tätt nämligen...

• dendär

Majsan G skrev 2009-04-02 16:10:36 följande:

På Södersjukhusets hemsida fanns denna text:"Om du åker taxi har du rätt till en resa till sjukhus i samband med förlossning och en resa från sjukhus till hemmet. Egenavgift för enkelresa är 140 kronor. Överstigande belopp får man ersättning för. För att få ersättning ska man skicka taxikvitto och moderskapsintyg till sjukreseenheten. Kontakta Sjukreseenheten vid Stockholms Läns Landsting, tekl. 08-737 34 50 (mån-tors kl. 9.00-12.00 och 13.00-14.30)."Prova att ringa dem och höra efter. Att alltid ha 500 kr på sig i händelse av taxi till förlossning kan vara en bra idé. Det tänkte vi ha. Man har ju haft 9 månader på sig, och det är ju en PLUTTSUMMA jämfört med alla tusenlappar vi lagt ut på barnkläder, skötbord, vagn, säng osv osv osv.Vi valde att börja förbereda och handla lite smått varje månad. Från novmeber. De senaste 2 månaderna har vi inte köpt något alls.Vi har köpt begagnat, och kan alltid sälja begagnat också. Enda saken vi köpt fabriksny är vagn (och den hade förlossningsgaranti)
    Tack. Jodå, vi har pengar redo men jag misstänker att det kommer komma upp massa saker man inte tänkt på som förstagångsförälder och just denna månad hade vi en riktigt oläglig betalningssmäll, därav min oro för ekonomin just nu. Förmodligen ordnar sig allt, men eftersom det rör sig om en till liten person och en helt ny situation så är jag lite nojjig. Begagnat kör vi på också, ser inget fel i det framförallt då mycket man köper används så kort tid.
  • Maddisen80

Den där man bruka få ringa 020 888008 tror jag att det är och tryck att du vill beställa sjukresa

• Maddisen80

dendär om du ska till sjukhuset får du ringa sjuktaxi själv ,men ska man hem så är de sjuksköterska som skriver intyg det sa dem själv när jag ringde

• Fiamedbarn

Är det någon som vet vad som gäller för ersättning av taxiresor till förlossningen i Skåne?

• Maddisen80

nu har de ju höjt sjuktaxiavgiften ,de beror på hur långt man ska ,förut kostade de 100 kr vart man än åkte inom skåne

Svar på tråden Sjukhustaxi?