Majsan G skrev 2009-04-02 16:10:36 följande:
På Södersjukhusets hemsida fanns denna text:"Om du åker taxi har du rätt till en resa till sjukhus i samband med förlossning och en resa från sjukhus till hemmet. Egenavgift för enkelresa är 140 kronor. Överstigande belopp får man ersättning för. För att få ersättning ska man skicka taxikvitto och moderskapsintyg till sjukreseenheten. Kontakta Sjukreseenheten vid Stockholms Läns Landsting, tekl. 08-737 34 50 (mån-tors kl. 9.00-12.00 och 13.00-14.30)."Prova att ringa dem och höra efter. Att alltid ha 500 kr på sig i händelse av taxi till förlossning kan vara en bra idé. Det tänkte vi ha. Man har ju haft 9 månader på sig, och det är ju en PLUTTSUMMA jämfört med alla tusenlappar vi lagt ut på barnkläder, skötbord, vagn, säng osv osv
osv.Vi valde att börja förbereda och handla lite smått varje månad. Från novmeber. De senaste 2 månaderna har vi inte köpt något
alls.Vi har köpt begagnat, och kan alltid sälja begagnat också. Enda saken vi köpt fabriksny är vagn (och den hade förlossningsgaranti)
Tack. Jodå, vi har pengar redo men jag misstänker att det kommer komma upp massa saker man inte tänkt på som förstagångsförälder och just denna månad hade vi en riktigt oläglig betalningssmäll, därav min oro för ekonomin just nu. Förmodligen ordnar sig allt, men eftersom det rör sig om en till liten person och en helt ny situation så är jag lite nojjig. Begagnat kör vi på också, ser inget fel i det framförallt då mycket man köper används så kort tid.