• Beckiz86

Jag ska köpa 2 gerbil-honor imorrn, vad bör jag tänka på ?

Ja som sagt, imorrn ska jag köpa 2 gerbil-honor. Dom ska bo i samma bur, eller egentligen är det ett akvarium.
    Där ska dom få massor med sågspån, tunnlar, bad med sand och diverse saker.

Sen kommer vi till hantering - vad ska jag tänka på ?
    Jag vill ju att dom ska bli som små "kompisar" och kunna vara med i lägenheten osv. Hur gör jag då ?

Tacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-02 18:34
    Akvariet är på 63 liter, med ett nästan heltäckande glas "tak" så dom inte kommer ut.
    Dom kommer att stå i vardagsrummet så dom är med och ser oss hela tiden.

• Svar på tråden Jag ska köpa 2 gerbil-honor imorrn, vad bör jag tänka på ?
  • isblomma83

Google är bra... www.gerbilclub.com/

Kolla där för svenska gerbil-klubben. Men köp inga djur om du inte redan läst på om dem!!! Det är något du bör göra INNAN du skaffar djur, inte efteråt...

~~BF 090624~~
  • Beckiz86
    isblomma83 skrev 2009-04-02 18:38:40 följande:
    Google är bra... www.gerbilclub.com/Kolla där för svenska gerbil-klubben. Men köp inga djur om du inte redan läst på om dem!!! Det är något du bör göra INNAN du skaffar djur, inte efteråt...
    Jo naturligtvis har jag läst om dom, jag tänkte mer om det fanns någon som kanske hade något tips eller så.
    Jag har haft gerbiler i mina dar, kommer dock inte ihåg exakt hur det var. Sen så har ju en hel del ändrats sen dess :)
  • isblomma83

Så bra att du både har läst om och haft själv tidigare! Det är inte så självklart tyvärr, även om man önskar det.. Alltför många köper på sig djur bara för att de är söta...

Lycka till med dina nya familjemedlemmar!

~~BF 090624~~
  • riboflavin

Personligen tycker jag att 63 l är på tok för litet (även om det tyvärr är fullt lagligt)gerbiler är pigga djur som behöver utrymme, samt att heltäckande glas "tak" kommer ge otroligt dålig luft, skaffa en perforerad metallskiva i stället.
    Kutterspån av barrträd har enligt vissa studier visat sig öka risken för tumörer och luftrörsproblem hos gnagare och andra smådjur, använd om du kan ett annat bottenmaterial, tex al och aspflis.

Om du köper från en zoobutik, släng genast skötselråden och sök på gerbilsällskapets hemsida i stället.

• Beckiz86
    riboflavin skrev 2009-04-03 09:33:34 följande:
    Personligen tycker jag att 63 l är på tok för litet (även om det tyvärr är fullt lagligt)gerbiler är pigga djur som behöver utrymme, samt att heltäckande glas "tak" kommer ge otroligt dålig luft, skaffa en perforerad metallskiva i stället.Kutterspån av barrträd har enligt vissa studier visat sig öka risken för tumörer och luftrörsproblem hos gnagare och andra smådjur, använd om du kan ett annat bottenmaterial, tex al och aspflis.Om du köper från en zoobutik, släng genast skötselråden och sök på gerbilsällskapets hemsida i stället.
    taket är inte så heltäckande, hörnen är öppna, så dålig luft blir det nog inte :)
  • Ankan31

Att det verkligen är 2 honor *hhh* skämt och sido.......

• Beckiz86
    Ankan31 skrev 2009-04-04 22:04:43 följande:
    Att det verkligen är 2 honor *hhh* skämt och sido.......
  • MajaLinnéa

Tänk på att de kan bli gamla!
    Mina två gerbilhonor levde i 3 respektive 4,5 år.

Är du säker på att du har samma tid för dem om 4 år? Jag tänker på sådant som om du t. ex vill skaffa barn eller liknande. Jag upplevde själv att tiden och intresset sinade i slutet av deras liv, tyvärr.

• Beckiz86
    MajaLinnéa skrev 2009-04-05 20:09:04 följande:
    Tänk på att de kan bli gamla!Mina två gerbilhonor levde i 3 respektive 4,5 år. Är du säker på att du har samma tid för dem om 4 år? Jag tänker på sådant som om du t. ex vill skaffa barn eller liknande. Jag upplevde själv att tiden och intresset sinade i slutet av deras liv, tyvärr.
    Jag har en son, så barn är inget hinder Självklart har jag tänkt igenom det ordentligt, jag vill verkligen ha dom Jag är säker på att jag kommer ha tid med dom, jag kelar med dom när sonen har somnat för kvällen.
    Pratar med dom gör jag väldigt ofta under dagen.
    Mina tjejer bor på ett bord mellan sofforna så dom är med och ser allt vi gör hela tiden, så sitter vi ofta i soffan nära dom. Så jag är säker på att dom har det bra
Svar på tråden Jag ska köpa 2 gerbil-honor imorrn, vad bör jag tänka på ?