• Anna M

Bästa tipsen på att lindra förlkylning??

Som rubriken lyder, vilka tips har ni som lindrar förkylning?
    Har åkt på en förkylning med snor, hosta, nysningar och huvudvärk. Vill bli lite fräschare till helgen.
    Har ni tips? Som verkligen fungerar.. ;)

• Svar på tråden Bästa tipsen på att lindra förlkylning??
  • Bessi

jag bruka dricka mängder me varmt vatten me lite mjölk o honung i:)
    brukar funka riktigt bra faktiskt

• saran

Jag har ett supertips som verkligen funkar.... Skölj näsan med koksaltlösning (finns en kanonbra nässköljningsspruta att köpa på apoteket, Nasaline) flera gånger om da´n så sköljer man bokstavligen ut förkylningen.
    Hälsningar från en som också är förkyld men känner sig hyfsat fräsch efter nässköljning :)

• Marline

Jag har köpt enchinagard som ska fungera bra. Visst fungerade det men inte bättre än det jag som vanligt gör då jag är sjuk; tar alvedon var 4:e h, suger på strepsils varannan (?) h och dricker te med honung lite då och då samt sover mycket. Med en dusch på den kuren brukar jag vara frisk efter ca 2 dagar. Enchinagard har för mig tagit längre tid.

• Anna M

Tack för era tips! Nässköljning låter läbbigt. Har hört att det är bra, men vågar man... haha

Honung har jag nog inget hemma, men får bli en kopp varmt vatten då kanske :)

Marline: kan man köpa enchinagard på apotek? Eller är det hälsokost som gäller?

• Marline

Anna M skrev 2009-04-02 19:18:05 följande:

Tack för era tips! Nässköljning låter läbbigt. Har hört att det är bra, men vågar man... haha Honung har jag nog inget hemma, men får bli en kopp varmt vatten då kanske :) Marline: kan man köpa enchinagard på apotek? Eller är det hälsokost som gäller?
    Hälsokost har det men jag tror även att jag såg det på apoteket häromdagen.
    Nässköljning är inte så läskigt som man först kan tro. Kör på det + det andra så blir du nog i toppskick snart :)
    Lycka till!

Förresten, får man fråga vad det är för spännande som händer i helgen?
    Sitter själv hemma med liten bebis så jag lever mest på att höra vad andra har för sig ;)
  • Anna M
    Marline skrev 2009-04-02 19:28:21 följande:
    Anna M skrev 2009-04-02 19:18:05 följande:
    Hälsokost har det men jag tror även att jag såg det på apoteket häromdagen.Nässköljning är inte så läskigt som man först kan tro. Kör på det + det andra så blir du nog i toppskick snart :)Lycka till!Förresten, får man fråga vad det är för spännande som händer i helgen?Sitter själv hemma med liten bebis så jag lever mest på att höra vad andra har för sig ;)
    Tack!
    Ska faktiskt ut på krogen i helgen. Har inte varit ute sen november tror jag :) Hem till en kompis först och äta o dricka gott.
    Så fökylningen hade taskig tajming :(
  • Marline

Anna M skrev 2009-04-02 19:36:26 följande:

Tack! Ska faktiskt ut på krogen i helgen. Har inte varit ute sen november tror jag :) Hem till en kompis först och äta o dricka gott. Så fökylningen hade taskig tajming :(
    Låter super trevligt. Förstår att du vill bli av med förkylningen. Jobba hårt på det så ska det nog gå bra. Om du är lite förkyld gör ju inget men jag förstår att du vill bli av med snor och feber. Alvedon var 4:e h är dock ett underverk mot feber och nässkölj mot snuva.

Ha så jätte kul i helgen!
  • Anna M
    Marline skrev 2009-04-02 19:42:45 följande:
    Anna M skrev 2009-04-02 19:36:26 följande:
    Låter super trevligt. Förstår att du vill bli av med förkylningen. Jobba hårt på det så ska det nog gå bra. Om du är lite förkyld gör ju inget men jag förstår att du vill bli av med snor och feber. Alvedon var 4:e h är dock ett underverk mot feber och nässkölj mot snuva.Ha så jätte kul i helgen!
    Nä, lite förkyld gör mig inget, men när man blir lite hängig osv blir det värre. Har en förmåga att alltid få näsblod varje gång jag är förkyld och använder nässpray.. Vill inte få det på dansgolvet :/
    Men det blir nog bra. Lite vin kanske gör susen det med ;)
    Tack igen för svaret!
    Hoppas du får en mysig helg oxå.
  • Marline

Anna M skrev 2009-04-02 20:12:15 följande:

Nä, lite förkyld gör mig inget, men när man blir lite hängig osv blir det värre. Har en förmåga att alltid få näsblod varje gång jag är förkyld och använder nässpray.. Vill inte få det på dansgolvet :/ Men det blir nog bra. Lite vin kanske gör susen det med ;) Tack igen för svaret! Hoppas du får en mysig helg oxå.
    Ta en shot med jäger så fort du kommer ut på krogen! Det är den bästa medicinen mot allt! Du lär åtminstone känna dig pigg. Jäger innehåller, förutom alkohol, massa örter o dyl som är jätte bra mot det mesta.

Jobbigt om du blöder näsblod. Inte kul om man är ute och vill vara snygg. Hoppas du slipper det.

Ha de!
  • saran

Det låter läskigt med nässköljning, men det är precis tvärtom. Ganska skönt t.o.m. eftersom det är samma salthalt som kroppen, det svider inte . Om man har lock för öronen så släpper det, och det inf. snoret sköljs ut, nästäppan blir lättare....:)
    Hoppas du snart blir bättre så att du får gå ut och ha kul!

• bifnaked

Kan Jang är mitt supertips!
    Det och ngra vitlökskapslar innan man lägger sig, har halverat antalet förkylningar under höst/vintersäsongen med hjälp av dem.

• ludenben

nässköljning rekommenderar jag med...

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Anna M

nää, fyy... Nu måste jag ju nästan testa nässkölj när så många rekommenderar det.. Låter så obehagligt, men vad gör man inte för att bli pigg..
    Tack för svaren.
    Blir nog kan jang oxå..

O nu förstår jag varför jäger är så äckligt. Den är ju nyttig!! ;) haha

• fotbollstjejen

Jag kanske också skulle prova den där nässköljningen. Är genomförkyld och har lite hosta också emellanåt. Skulle behöva vara frisk för min lille pojke är 3,4 vecka. Tyvärr har han också varit förkyld. Näsan är bättre på honom men han hostar och det låter förfärligt. Verkar som om det är slem som han har det jobbigt med. Tips för hans del hade varit bra!

• Ripper500

Något som alltid fungerar för mig.
    Tigerbalsam som man smörjer in på bröstet.
    Brukar bli frisk ca 1 dag efter.

• linjes

Någon som har tips på hur man får en förkyld man att bli frisk?
    Som vi alla vet så är ju ofta män dödsjuka vid en förkylning o ärligt så känns det som om jag spyr på honom snart

• ludenben
    linjes skrev 2009-04-03 17:32:09 följande:
    Någon som har tips på hur man får en förkyld man att bli frisk? Som vi alla vet så är ju ofta män dödsjuka vid en förkylning o ärligt så känns det som om jag spyr på honom snart
    jag lider med dig om din man är sjuk just nu ... varje gång min sambo är sjuk försöker jag ge bort honom till min mamma. Tyvärr vill hon aldrig ha honom. När han blir frisk igen vill jag ta honom tillbaka men så funkar det ju inte, tyvärr
  • linjes
    ludenben skrev 2009-04-03 18:11:49 följande:
    jag lider med dig om din man är sjuk just nu ... varje gång min sambo är sjuk försöker jag ge bort honom till min mamma. Tyvärr vill hon aldrig ha honom. När han blir frisk igen vill jag ta honom tillbaka men så funkar det ju inte, tyvärr
    Åh det är ju så ynkligt,jag fattar verkligen inte?? När en annan e sjuk så fortsätter ju livet ändå men inte för honom
  • ludenben
    linjes skrev 2009-04-03 18:21:58 följande:
    Åh det är ju så ynkligt,jag fattar verkligen inte?? När en annan e sjuk så fortsätter ju livet ändå men inte för honom
    samma här... när jag är sjuk ska jag vara som vanligt men han ligger och gnyr i sängen om hur sjuk han är. Det är otroligt. sen gnäller han över att jag blir irriterad *suckar*
Svar på tråden Bästa tipsen på att lindra förlkylning??