• Lovali

Kranial Synostos #6

Stämmer dennna lilla lista fortfarande??

Då blir vi i så fall 5 familjer som träffas 27/9

Lovali (Louise med Eric)
    SofiaD & Oskar
    Singletta (Eeva & Vincent)
    familjen johansson (taru med joel)
    Lina och Elvira med familj(mih)

• Lovali

Vi kommer 27 juni till Gbg (rätta gärna om det står fel...)

Lovali (Louise med Eric)
    SofiaD & Oskar
    Singletta (Eeva & Vincent)
    familjen johansson (taru med joel)
    Lina och Elvira med familj(mih)
    Clavi med familj

• Lovali
    Clavi skrev 2009-05-27 11:12:15 följande:
    Här är det kaos. Hugo klagar allt mer på on i huvudet och detta tillsammans med en avvikande huvud-måttskurva har satt fart på läkarna. Tarnow vill helst att vi kommer ner till gbg på stört men vi ska till att börja med göra en ct-skalle här hemma.Akut remissen skrevs imorse så inom 24 timmar ska det bli. Meningen är att vi ska gifta oss om två veckor och sen åka på bröllopsresa till NY. Nu vet vi ingenting.
    Men herregud, stackars Hugo! & er, hoppas innerligt att det inte är något men kalgar han ofta på huvudvärk blir man ju misstänksam såklart. Inte kan jag tror dock att ert giftermål skulle behöva ställas in, det går ju inte. Grattis i förskott till det iaf.
    Då kanske ni inte kan komma på vår träff heller?
    Uppdatera oss om hur det går tack!

Stor kRAM
  • Lovali
    saramajorna skrev 2009-05-31 19:51:04 följande:
    Hej!Jag har inte varit inne på tråden på väldigt länge (och inte heller nu hunnit läs igenom allt), då vi har varit på en 6 veckors "honeymoon". Hoppas att det är bra med er alla. Skulle vara kul om det blir av med träff i sommar. Jag ska leta igenom tråden om ni kanske bestämt något alla redan. S
    Kul om du/ni kommer med! Väkommen tillbaks!
  • Lovali
    TuvaLi skrev 2009-06-04 09:47:48 följande:
    Hej, jag har en liten kille som nu är 9 månder. Den 9 mars i år lades han in på norrlands universitetsjukhus i Umeå och opererades för Kranial synostos. Lucas svällde upp ordentligt efter op, och fick hög feber av blodet de gav honom. De fick sätta in ett starkare antibiotika, furix och när det väl vände så gick det fort och efter 9 dygn på barn 3 fick så äntligen åka hem. Lucas hade även en utbuktning på bakhuvudet, en rejäl knöl som föjd av att fontanellen växt ihop men direkt efter op så såg vi tydligt att hans huvud nu var runt och fint. I förrgår va vi på skallröntgen och jag fick se bilderna och hans huvud är så runt och fint som det kan bli. På måndag ska vi träffa neurokirurgen som opererade honom. Det var jag själv som upptäckte hans synostos redan när han var liten nyfödd bebis men det tog mig ca 2 mån innan jag fick en läkare att på allvar kolla hans huvud. Fick remiss till barnläkare, sen röntgen och sen neurokirurgen..Så vi fick komma till op rätt fort, redan då han var 6 mån gjordes operationen. Jag är väldigt glad att jag verkligen stod på mig. Det tyckte dom på neurokirurgen oxå, han sa att man alltid ska lyssna på barnets föräldrar när det gäller sånt här. Ville bara skriva av mig. Har skrivit en hel del om detta i min blogg på pia.sakerochting.se . Kramar TuvaLi
    Välkommen till tråden. Vad bra att det gick så bra för er son. Jag blir lite förvånad att han opererades av neurokirurg, i Göteborg opereras de av plastikkirurger eftersom "åkomman" ju inte har något med hjärnan att göra. Skall kolla din blogg nu Jag har också en blogg men har inte skrivit så mkt om Erics op. där.
  • Lovali

Har jag fattat fel?

Jag trodde att Kraniosynostos var ett samlingsnamn för en rad olika suturslutningar . Är det så? Att det alltså finns ca 5 olika sorters kraniosynostoser (som man kan ha en eller flera av). Att man alltså visserligen kan säga att ens barn har / har haft kraniosynostos MEN om man skall specifisera det mer så är det väl Metopica, Sagittal, Bicoronal och Unicoronal som de haft finns?

Jag säger inte så ofta att Eric haft kraniosynostos utan Metopicasynostos.

• Lovali
    saramajorna skrev 2009-06-04 20:14:23 följande:
    Instämmer med Lovali. Tror nog att det är ett samlingsnamn, där man kan ha en eller flera (mycket ovanligare) för tidiga suturslutningar. Vi kommer gärna med den 27 juni. Kul. Kommer ni andra att komma med hela familjen? Troligtvis blir det bara jag och Valle kanske storasyster med, men min man är nog högst troligt på sjön då. S
    Jag tror att det bara blir Eric & jag men det är inte helt säkert, men du får ta med vem du vill helt ok såklart att storasyster följer med.
  • Lovali
    MymlanMy skrev 2009-06-05 17:28:23 följande:
    Ni som har varit i Göteborg och på Liseberg tidigare, vilket är mest fördelaktigt när man ska åka karuseller? Min son är bara 3,5 så han kanske inte får lov att åka så många attraktioner? ÅKPASS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 kr Fri åkning hela dagen. Spökhotellet Gasten ingår ej. ÅKPASS + . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 kr Fri åkning hela dagen samt en biljett till Spökhotellet Gasten. LISEBERGSHÄFTET . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 kr 15 åkkuponger samt 2 lyckohjulsbiljetter. ÅKKUPONG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 kr En åktur kostar 1?3 kuponger.
    Svårt det där.
    Eric är ju lika gammal och vi har aldrig köpt åkpass för hnm MEN vi är ju där många gånger per år då vi bor 5 min. därifrån. De attraktioner han & förmodligen din son med då kan åka är 1 kupong & de flesta kan de åka själva, en del får förälderna följa med gratis på och en del är 2 kuponger. 15 kuponger räcker inte så jätte jättelångt om man har ett åkglatt barn. Åkpasset är ju personligt så då får du köpa kuponger om du skall åka ihop med hnm. Har du tänkt åka vuxengrejer själv kanske? Isf ett åkpass till dig & 15 kuponshäfte till hnm kanske? Nej känner att jag bara svamlar här kan nog ite råda dig eg direkt...sorry!
  • Lovali
    MymlanMy skrev 2009-06-09 07:52:05 följande:
    Tack Lovali för dina tankar! Ja, jag får väl fundera lite innan jag vet hur vi gör. Det jag tänker på att om barnet är under en meter kanske det bara är ett fåtal åk som är tillåtna och då kanske det är helt onödigt att köpa åkpass över huvud taget. Nåja, det ska bli fantastiskt roligt att träffa er alla och att få uppleva Liseberg med sonen. Det blir en upplevelse för oss båda eftersom jag aldrig varit där heller.
    En längdgräns är 90, nästa 110. Eric är ju kort, bara ca 94 cm så han får inte åka jättemycket men det är ändå MINST 10-15 attraktioner han får åka. Kan vara bra att veta, man kan se allt sånt på Lisebregs hemsida
  • Lovali
    MymlanMy skrev 2009-06-09 09:46:10 följande:
    Vad bra du berättade att det var så pass många attraktioner för småttingarna! Tack! Då är det nog bättre att köpa ett åkpass så att han kan åka nonstop utan att jag behöver springa och köpa nya kuponger hela tiden. Det är ju inte varje år vi besöker Liseberg.
    Jag får se hur jag gör, vi är ju där rätt ofta Han favorit är Rabalder, annars Grodorna, Kaffekopparna, Flygplanen, Fisketuren, Knatterally & Drakbåtarna de får tom åka Flume Ride men det har jag inte vågat låta hnm göra ännu. Vissa saker måste de ha vuxen med på andra inte....
  • Lovali

Snart bara en vecka kvar till träffen;
    dessa kommer (rätta mig om jag har fel..)

Singletta
    Jag & Eric
    Saramajorna (bara på picknicken/fikan)
    Sofia D
    Taru m familj

Jag föreslår att vi träffas kl 11 vid ingången till Trädgårdsföreningen, det är en park som ligger centralt i Göteborg. De som har bil parkerar lätt & billigt på Heden (typ 5:- timmen ist. för 15:- - 20:- som det är i resten av innerstan. Trädgårdsföreningen är en fin park som är nominerad till en av Sveriges vackraste parker. Där finns lekplats, 2 - 3 caféer, massa plats att fika på gräset, ja det är bra helt enkelt. Kostar för vuxna att gå in, 20:- per vuxen över 17 år.
    www.tradgardsforeningen.se/
    Därifrån kan man sedan gå till Liseberg, tar en 10-15 minuter. Man har nära till allt
    Efter Liseberg så går de som vill på restaurang, vet ej om jag följer med men är def. med på picknick & Liseberg. Blir troligen bara jag & Eric.

Låter detta bra?
    Kan alla som kommer inboxa mig sina mailadresser så kan jag försöka beskriva mer vart det ligger?

Tack tack

Mvh Louise som ser fram emot att träffa er!

• Lovali

Clavi: fattade jag rätt på FB att du /ni inte kunde komma?

Mih: ni skulle komma också kanske? orkar inte leta längre bak i tråden...

• Lovali
    MymlanMy skrev 2009-06-16 21:48:01 följande:
    Hej!Min son snavade över en leksak i lördags och föll illa på en annan leksak som hade vassa kanter. Han fick en bula precis vid ärret och den "öppning" som lämnats kvar. Sedan dess har sonen haft extrema smärtutbrott vid två-tre tillfällen varje dag, främst vid beröring och tryck över området. Bulan vill inte gå ner och smärtan kvarstår. Har ringt Sahlgrenska (igår)och läkaren sa att det är inte ovanligt att det blir en blödning. Vidare fick jag instruktioner att ge sonen smärtlindring i form av panodil och ipren. Jag undrar om någon av era barn råkat ut för samma och hur länge det har pågått isåfall? På barnakuten här istan är de inte så glada för att låta sonen genomgå ny datortomografi då han redan gjort en det här året. (Skadligt för små hjärnor som utvecklas). De ville hålla sonen kvar på barnavdelningen inatt men jag bad att få sova hemma då vi bor så nära. Imorgon bitti ska vi få träffa neurolog och göra ny bedömning och ta ställning till ev ct.
    Nej det har aldrig hänt att Eric slagit sig så illa tack o lov. Några gånger har det blivit en LITEN blödning precis jäms med/i ärret men inga kvarstående bulor eller så. Hoppas det inte är någon fara med sonen din!
  • Lovali
    MymlanMy skrev 2009-06-18 16:22:12 följande:
    Vad kul att Du och Elvira också kommer. Då blir det Elvira, Valle (Saramajornas pojke), Eric (Louise´pojke) och Vincent som kan busa på picknicken! Undrar om Taru och hennes familj också hänger på? Louise! Finns det möjligheter att äta inne på trädgårdsföreningen eller ska vi ta medhavd matsäck?
    Vad kul att ni kommer också! Taru med familj kommer med så då blir vi 5 "familjer" eller iaf delar av familjer.

Jättetrist att vår TS inte an komma hade sett fram så emot att träffa dig Sofia ju !!

Det finns 2 caféer, ibland 3 så där kan man nog köpa saker & ta med ut eller ta med egen picknick vilket jag tror jag gör kanske. Man kan på intilliggande avenyn gå till Konsum/Coop där de har färdiga pastasallader mm mm annars. Bara ett par minuters promenad från Trädgårdsföreningen.

Blir kl 11 bra, så kan man dra vidare till Liseberg vid 13 el 14 ca?

Kram!!
  • Lovali

Jag har inboxat alla nu men kartan blev inte jättebra...hoppas ni förstår.

Vi blir då alltså:

Eva med Vincent
    Louise med Eric
    Sara med Valle
    Lina med Elvira
    Taru med son

+ eventuella syskon & familjer

Skall bli så trevligt att träffa er & så hoppas vi på jättebra väder!

• Lovali

Ja...det blev ju bara jag och Singletta men vi hade en mycket trevlig dag. Våra söner är ju jämngamla så det var lyckat. Vi väntade en halvtimme på Saramajorna och Taru och var väldigt förvånade att ingen hörde av sig men men... (kvällen innan låg ju FL nere så Saramajornas meddelande såg jag inte). Mih ringde på morgonen & sa att Elvira var sjuk så hon visste vi att hon inte skulle komma. Jag lägger nog ut ett par bilder om det är ok med Singletta på min blogg om ett par dagar.

/Louise

Svar på tråden Kranial Synostos #6