Inlägg från: Glenda Glad |Visa alla inlägg
  • Glenda Glad

Bakmaskinstråden 2

Jag hänger på här i tråden. Vi har en Princess Silver Breadmaker. Den har vi haft i 3 månader och bakar ungefär varannan dag. Vi gillar nybakt bröd och bröd som vi vet vad det innehåller - är riktigt trött på alla tillsatser, konserveringsmedel och e-nummer.

Jag bakar oftast på recept som jag hämtat från http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm  , men jag har allt mer börjat ta vanliga recept och omvandlar dem till storlek för min bakmaskin ibland mer ganska varierat resultat Ska se om jag kan göra några bidrag till recepttråden

• Glenda Glad
    vaniljvisp skrev 2009-04-06 11:07:23 följande:
    Glenda glad, vart köpte du din bakmaskin någonstans?
    Den köptes i en vitvarubutik i Halmstad. Den stod på en hylla och var jättedammig och hade en prislapp med 1200:-. Min man sa "Ni får en femhundring för den!" och de var glada att bi av med den
    Kan säga att jag är väldigt nöjd förutom med en sak - den har ett larm för att kolla så att locket sitter på, men den knådar så kraftigt att locket vickar och då går larmet på hela tiden. Så vi har satt en tyngd på locket så även om bakmaskinen är snygg, så ser det himla luistigt ut med tyngden på {#lang_emotions_dreamer}
  • Glenda Glad
    mamma till 3 små skrev 2009-04-06 21:59:24 följande:
    hej jag brukar göra ett enkelt bröd med mjöl , vatten jäst socker olja och salt men jag skulle vilja få lite mer smak på det finns det några kryddor man kan ha i ?? vill inte krångla till det s¨å mycket för jag tycker det är bra men som sagt nån kryda eller så bara kanske skulle vara en bra variation
    Anis, kummin eller pomerans är ju klassiska brödkryddor. Du kan köpa var och en för sig eller köpa brödkryddsmix.
  • Glenda Glad
    3barnsmor35 skrev 2009-04-08 21:49:30 följande:
    Jag har inte haft lust att baka nu på ett par dagar, men nu till påsk tänkte jag köra ett helt gäng och ge bort lite när vi kommer bort =) Blir spännande!
    Låter som en jättetrevlig idé! Jag har faktiskt funderat själv på att ge bort ett bröd ibland, men jag tycker att de ser lite trista ut. Jag är inte så himla pysslig av mig, men kan klara av lite om du eller någon annan har tips på hur man ska kan kunna få brödet att se mer presentvänlig ut.
    Pimp my bread!
  • Glenda Glad
    atelli skrev 2009-04-18 19:10:42 följande:
    efter några veckors stiltje i brödbakandet så jäser nu ett bröd i maskinen!Har tagit vetemjöl special och ljust lantbrödsmjöl och sen har jag gått lite "wild and crazy" och istället för socker o vatten har jag 3 dl juice (apelsin, persika, morot).... Toppat med lite sesamfrön inför gräddning!!Vad tror ni? Flipp eller flopp? (Eller som de säger på Bobster: Najs eller Bajs....)
    Ja, det låter jättegott! Det kan nog bli flipp

Mama Bean : Hur blev dina pimpade  påskbröd?
  • Glenda Glad

atelli: Jag har funderat på att baka på öl, men har inte gjort det ännu. Vörtbröd bakar man med öl och där har jag rågsikt, så det ska jag nog använda här också.

• Glenda Glad

Inatt har jag bakat med öl i brödet. Det kändes mest på lukten som var varmt öl och nybakt bröd. Kanske att brödet har blivit lite saftigare och jag är nyfiken på hur det står sig när brödet blivit nå¨got dygn gammalt.

Receptet jag använde var ett halvgrovt bröd så det blev som följande

Drygt 1 tsk torrjäst
    330 gr vetemjöl
    100 gr grovt rågmjöl
    0,75 tsk salt
    1 msk olja
    1 msk mörk sirap
    3 dl öl

• Glenda Glad
    Cazz skrev 2009-05-06 11:47:30 följande:
    Nu har min man gjort julitabrödet, men han hade också i en riven morot. DET var gott det! Rekommenderas!!!
    Jag funderar över detta med att ta i morot, äpple eller groddar - ska man räkna bort lite vätska från receptet då eftersom de innhåller en del vätska? Eller kanske räkna bort av mjölet för det fyller ut ju en del?
  • Glenda Glad

Nu har jag lagt ett nytt recept i recepttråden. Det är nog det godaste grova bröd jag bakat hittills!

• Glenda Glad
    Pippil8 skrev 2009-05-09 19:13:49 följande:
    Lovan - vad är ditt gamla hederliga?Ja´g ska nog prova ditt grova Glenda Glad men har inte kruskakli hemma så jag tar havrekli i stället. Borde väl funka?
    Ja, ta en hel dl havrekli istället för bara 0,5 . Det märks säkert inte så stor skillnad
  • Glenda Glad

Åh, så glad jag blir att ni gillar det grova brödet!

• Glenda Glad

Cazz: Vetemjöl special är gjort på vete med extra hög proteininnehåll. Man använder det speciellt i grova bröd för det orkar resa brödet så att det blir luftigt så att det inte blir så kompakt som det annars kan bli.
    Just julitabrödet är så väldigt fluffigt att vetemjöl special inte gör så mycket nytta i den tror jag

• Glenda Glad

Vad gäller färdiga mixar så är jag väldigt förtjust i pumpabrödsmixen som finns bla på coop. Blir lite hopsjuken i bakmaskinen, men den har väldigt god smak tycker jag.

• Glenda Glad
    Roxy skrev 2009-06-19 20:44:51 följande:
    Har plötsligt blivit intresserad av att köpa bakmaskin, men undrar, hur mycket låter dom (om den är igång under natten)?? Har sovrummet nära köket och sover med dörren öppen...
    Jag är lättväckt och vi sover på övervåningen medan bakmaskinen står i köket på nedervåningen. Jag behöver ha två dörrar stängda för att inte bli väckt av bakmaskinen.
    Värst är signalen som anger att man ska tillsätta russin osv och signalen när bakningen är färdig. Men knirkande av knådningen är också irriterande. Men jag är väldigt lättväckt....
  • Glenda Glad

Jag har en Princess som är rostfri och väldigt snygg enligt min mening, men jag vet inte om jag kan rekommendera den. Locket skumpar när den knådar, så att ett larm går och knådningen avstannar. Vi har löst det genom att lägga en extra tyngd på den.
    Sen fastnar mitt bröd i maskinen 80% av gångerna så att jag får mecka får att få loss det på samma sätt som White Cheese beskrev.
    Jag börjar nog se mig om efter en ny bakmaskin också....

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2