Inlägg från: white cheese |Visa alla inlägg
  • white cheese

Bakmaskinstråden 2

Har läst trådarna nu, och blivit väldigt inspirerad... Eftersom svärfar ska till Ullared imorgon tänkte jag sätta honom på att köpa med sig en Tefal XXL, så jag också får sätta igång!
    Men ni som hade köpt den där - var ska jag säga åt honom att leta? Tror inte han är så sugen på att stanna där längre än nödvändigt...

• white cheese
    BabyJay skrev 2009-04-27 21:49:22 följande:
    Bakmaskinen stod i raden bakom kaffebryggarna (om man har ryggen mot rulltrappan). På hörnet stod den då jag köpte den (förra veckan)
    Oh, tack för svaret! Jag trodde inte någon skulle hinna se min fråga...
    På nedervåningen då eller?
  • white cheese

Nja, smaskigt och smaskigt...
    Fick min bakmaskin från GeKås i slutet på förra veckan, så jag håller mig fortfarande till de mer basala recepten (men kvällens projekt ska bli ett vitlöks- och örtbröd *håller tummarna*).

Men jag kan ju berätta om morgonens besvikelse...
    Jag tänkte testa ett recept med torrmjölk. Jag har aldrig använt torrmjölk i något annat syfte tidigare, så jag har liksom ingen referensram. I mitt recept ingick typ 5 dl mjöl, 3 dl vatten och - trodde jag - 2 dl torrmjölkspulver. Jag vet att jag tänkte att det lät som mycket pulver, eftersom det var nästan hela pulverpåsen, som skulle motsvara 1 liter mjölk. Men jag brukar lyckas bättre när jag följer recept än när jag improviserar, så jag gjorde som det stod.
    I morse kom jag in i köket till mitt rykande färska bröd. Eller det var var jag hade tänkt mig. Men det som luktade precis som ett nybakat bröd, visade sig vara en hög mycket hårda degkulor. Det hade ingen som helst likhet med en limpa, och tog sin lilla tid att få loss ur skålen...
    Jag muttrade inför maken om hur inkompetenta Tefal var som inte kunde skriva korrekta recept...
    ...ända tills jag kom hem nu i eftermiddag och skulle göra ett nytt försök, och insåg att det "stod" matskedar och inte deciliter i receptet. Fast eftersom receptet var i bilder, och inte i text, så hade min hjärna väl tolkat det stora måttet som deciliter...

• white cheese

mamma till 3 små skrev 2009-05-10 22:38:53 följande:

hej jag blir galen har försökt 5 ggr nu med snabb bröd men jag vet inte vad jag gör för fel det blir bara en stor degig klump.. den varken jäser eller gräddas annat än på utsidan.. nån som gjort snabb bröd å har några tippsÄ?
    Har tyvärr inga tips på vad som är fel, men jag har testat snabb-bröd en gång, och det blev jättebra, så på min maskin (Tefal XXL) så funkar programmet i alla fall (jag använde receptet i receptboken som medföljde).
  • white cheese

mamma till 3 små skrev 2009-05-11 21:57:23 följande:

jag har använt receptet som följer med å varit jäte noga m ed att vattnet är tillräkligt varme men icke blir såå sur.. fins det ett snabb bröd vill jag kunna göra det  ska ta 58 min..
    Skumt. I mitt recept ska det bara vara "vanligt" vatten (alltså inte värmt), och det har som sagt inte varit några problem. Största skillnaden mot långtids-programmen var att detta receptet hade 2-3 gånger så mycket jäst i.
    Jag hade iofs lite färska örter och vitlök i brödet också, men jag har svårt att tro att det skulle göra skillnaden mellan oätbart och mycket gott...
  • white cheese
    Roxy skrev 2009-06-19 20:44:51 följande:
    Har plötsligt blivit intresserad av att köpa bakmaskin, men undrar, hur mycket låter dom (om den är igång under natten)?? Har sovrummet nära köket och sover med dörren öppen...
    Det beror nog på hur lättväckt du är...
    Vi har badrum mellan kök och sovrum, och min man vaknar om vi bara har köksdörren stängd (alltså om vi lämnar sovrumsdörren öppen), medan jag sover vidare även om båda dörrarna är öppna.
    (vi har tefal xxl)
  • white cheese

Pipandena tycker jag inte är så farliga - jag tycker det är värre med knådningen. Pipandet är ju bara en kort signal - knådandet håller ju på i en kvart eller nåt...

• white cheese

God cares skrev 2009-06-21 23:54:31 följande:

Jag är på gång att köpa en bakmaskin och det lutar väldigt starkt åt en Tefal Home Bread XXL. Har kollat lite i bruksanvisningen för den, som fanns på tillverkarens hemsida. Verkar grymt bra, att den t.ex kan knåda pastadeg också! Jag gillar att göra pasta men orkar inte så ofta eftersom degen ska knådas i 10-15 minuter. Men, en fråga bara. Finns det några "dolda" nackdelar med Tefal XXL? Vad är det bästa med den?
    Nu har jag ju inget att jämföra med, eftersom jag bara haft tefalen, men jag tycker det är lite irriterande att det är svårt att få ut brödet ur formen, när det är färdigt. Knådarna fastnar gärna i brödet, vilket jag inte tycker är ett problem i sig, eftersom man får med en snitsig liten ståltrådsböj, som man kan bända ut knådarna med. Men när de fastnar i brödet, och sen inte släpper formen, så sitter brödet där det sitter.
    (det kanske bara är jag som inte vet vad jag sysslar med - om det är någon annan som lyckas bättre så får ni gärna tala om vad jag gör för fel...)
  • white cheese
    MBert skrev 2009-06-23 10:35:58 följande:
    I Nordican har jag bara varit med om att "degkrokarna" fastnat i brödet två gånger (av hundratals bak) men de två gångerna var (+´#¤!) irriterande och jobbiga. Så om ni har maskiner där degkrokarna inte sitter kvar i formen utan i brödet så förstår jag irritationen! Jag har annars bara vänt degbunken upp och ner så har brödet ramlat ut och degkroken suttit kvar i bunken. I med lite vatten och lirka så har den lossnat och sen runt med diskborsten ett varv, så är bunken ren och redo för nästa gång. Tefal XXL har väl dessutom två degkrokar?
    Japp (den har två krokar).
    Men jag upplever det som sagt inte som ett problem - det är ju bara att lirka loss dem. Större problem när krokarna sitter fast i maskinen.

Däremot kom jag just på att jag irriterar mig på att bottnen på brödet blir så hårt också. Att kanterna blir hårda är helt ok - det är bara gott. Men just bottnen blir extremt hård, så hittills har jag skurit väck den på alla bröd jag gjort.
  • white cheese

God cares skrev 2009-06-24 19:05:00 följande:

white cheese skrev 2009-06-24 18:18:39 följande: Tack för svaren! Men, åh.. är det så på alla bröd/recept? Jag gillar inte alls när skorpan blir hård, lite går bra men inte när det blir för mycket tuggmotstånd. När man bakar utan maskin kan man skvätta vatten på innan gräddningen, efter samt låta bröden svalna under duk, men det är ju svårare med bakmaskin. Å andra sidan kan jag ju fortfarande använda bakmaskinen till att knåda, och baka ut brödet i ugnen.
    Jag har bara testat typ 4-5 olika bröd, men där har det varit samma problem. Men man ska ju ändå välta ut bröden och låta dem svalna, så då kan man ju linda in dem i en duk om man vill. Jag brukar lägga dem i en plastpåse hyfsat snart efter att de är färdiga, och då blir ju resten av skorpan mjuk, men inte just botten.
    Men naturligtvis kan man baka brödet i ugnen om man föredrar det (även om man kanske går miste om en del av poängen ). Jag gjorde supergoda kanelbullar för några veckor sen - jag har aldrig lyckats få så luftiga bullar innan!
  • white cheese

Skrutten: Tack för tipset! Ska absolut testa och se om det funkar.

MBert: Nja, alltså jag menade att det stör mig inte att blandarna stannar kvar i brödet, men om de DESSUTOM sitter fast i formen så blir läget lite jobbigare...
    Jag vet inte hur du gör för att lirka - det är ju ett bröd ivägen! Jag skakar formen för att få ut brödet. Om blandarna sitter fast så skakar jag och skakar och skakar och skakar lite till. Sen ger jag upp och låter formen stå upp och ner på ett galler i en halvtimme, och hoppas att gravitationen samt metallminskningen när formen svalnar, ska göra jobbet. Hittills har det funkat, men det är ju lite bökigt...
    Ja, jag antar att det är för varmt, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag har den alltid på ljusaste skorpan, så det är liksom inte så mycket mer att göra... Jag har funderat på att försöka plocka ut brödet lite tidigare, men jag inbillar mig att det är större risk att jag lyckas få ett halvgräddat bröd med hård botten, än ett helgräddat med mjuk botten...

• white cheese
    MBert skrev 2009-06-27 11:18:07 följande:
    Okey Ja om blandarna sitter fast både i brödet och i formen är det ju problem! När jag vänder upp och ner på formen så faller brödet alltid ur. Inget skakande och väntande. Bunken är ju teflonbelagd så brödet bara glider ut, klart att skiva upp utan degblandare kvar i. Kvar i bunken sitter degblandarna, utan något bröd ivägen! Och medan brödet svalnar lite, (oftast inlindad i en bakhandduk) så häller jag vatten i degbunken så den svalnar, lirkar ut degkrokarna, tar ett varv med diskborsten och diskhandduken, sen är degbunken klar till nästa gång.
    Låter som jag valde fel modell... Men jag tycker å andra sidan 750 g bröden är minsta laget, och då är vi bara två i familjen, så det hade nog inte funkat med en mindre maskin.
    Men det kan ju vara ett tips om man är en inte-fullt-så-bröd-älskande familj då - att välja ett annat märke.
  • white cheese
    MBert skrev 2009-06-27 11:52:11 följande:
    Wow, ni äter mycket bröd alltså. Den gamla Nordican som jag lånade (i fundering på att köpa en ny), gör större bröd än de nya, men tar ändå lika lite plats. Formen är rektangulär. Brödet blir alltså avlångt men också rätt högt, beroende på vilken sorts bröd man bakar. Jag bakar oftast på 3 dl degvätska men det går att baka lite större bröd också. Det räcker till vår familj på fyra personer i 2-3 dagar. Men jag bakar hellre ofta och litet bröd än tvärtom. Ibland kan jag ladda bakmaskinen ett par kvällar i rad, om inte annat för att få lite olika brödsorter att välja på. För mig tar det bara ett par minuter att ladda bakmaskinen så jag ser det inte som så jobbigt. Bara att ställa insatsen på vågen och hälla i ingredienserna efter hand! Och efter ett antal bröd så lär man sig proportionerna och att improvisera en god blandning.
    Japp!
    Vi äter väl 3 brödskivor var till frukost, sen äter jag gärna tre till kvällsmat, och så är det ju ett plus om det råkar bli över till en frukost till, så man slipper baka nytt VARENDA kväll...
  • white cheese
    MBert skrev 2009-06-27 17:57:09 följande:
    Oj! Med den storleken på bröd vi får i maskinen, och den sortens bröd jag bakar, så kan man inte äta 3 skivor. En enda skiva är som två normala köpebrödsskivor, förutom att bakmaskinen inte trycker in så mycket luft som i köpebröd. Dessutom stoppar jag alltid i något nyttigt som sänker GI en smula, dvs brödet mättar mer. Sen varierar vi frukosten så att det ingår även lite annat än bröd.
    Nej, gör jag 1000 grams bröden så blir skivorna för stora, men på 750 grammarna är tre skivor rätt lagom. Sen är jag en väldig vanemänniska och rätt kräsen, så jag äter mackor med smör och bröd och inget annat (till frukost då), och har så gjort de senaste tio åren...

Apropå rostfri så kan jag tillägga att jag är rätt nöjd med att tefalen inte är det. Är lite för trött på att putsa den rostfria brödrosten... Men det är ju en smaksak såklart.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2