God cares skrev 2009-06-24 19:05:00 följande:
white cheese skrev 2009-06-24 18:18:39 följande: Tack för svaren! Men, åh.. är det så på alla bröd/recept? Jag gillar inte alls när skorpan blir hård, lite går bra men inte när det blir för mycket tuggmotstånd. När man bakar utan maskin kan man skvätta vatten på innan gräddningen, efter samt låta bröden svalna under duk, men det är ju svårare med bakmaskin. Å andra sidan kan jag ju fortfarande använda bakmaskinen till att knåda, och baka ut brödet i ugnen.
Jag har bara testat typ 4-5 olika bröd, men där har det varit samma problem. Men man ska ju ändå välta ut bröden och låta dem svalna, så då kan man ju linda in dem i en duk om man vill. Jag brukar lägga dem i en plastpåse hyfsat snart efter att de är färdiga, och då blir ju resten av skorpan mjuk, men inte just botten.
Men naturligtvis kan man baka brödet i ugnen om man föredrar det (även om man kanske går miste om en del av poängen

). Jag gjorde supergoda kanelbullar för några veckor sen - jag har aldrig lyckats få så luftiga bullar innan!