• Pelargonen

Varför tror du så många kvinnor sys utan bedövning?

Innan jag födde mitt första barn hörde jag många skräckhistorier om kvinnor som efter förlossningen blivit sydda utan bedövning. Alternativt fick de bedövning som inte tog. Efter att själv ha fött barn har jag lyckligtvis sluppit den upplevelsen men jag läser fortfarande på FL om er som blir sydda utan bedövning, alternativt utanfullgod bedövning.

Varför är det så? Anser man att kvinnan ändå har haft så ont så lite till gör liksom inget? Eller vad är förklaringen?

• Svar på tråden Varför tror du så många kvinnor sys utan bedövning?
  • Rulltrappa

jag tror att det handlar om att kvinnan förväntas vara naturligt bedövad av utdrivningen och kanske dessutom redan har bedövningsmedel i sig.

fast inte fan har jag märkt det. :)

• 2babiesmom

Personligen hade de lika gärna kunnat vara utan den sk bedövningen eftersom det dels sved som attans när de sprayade på den och dels kändes det ändå...

• Pelargonen
    Rulltrappa skrev 2009-04-02 22:49:44 följande:
    jag tror att det handlar om att kvinnan förväntas vara naturligt bedövad av utdrivningen och kanske dessutom redan har bedövningsmedel i sig. fast inte fan har jag märkt det. :)
    Det är ju dock märkligt om barnmorskor tror det trots att så många kvinnor påpekat att så inte är fallet? Konstigt.
  • Rulltrappa
    Pelargonen skrev 2009-04-02 22:53:46 följande:
    Det är ju dock märkligt om barnmorskor tror det trots att så många kvinnor påpekat att så inte är fallet? Konstigt.
    ptja, det är liksom ingen som har frågat mig hur jag har upplevt eftervården så intresset för den delen av förlossningen kanske inte är så stort? och det är ju isf illa.
  • Pelargonen
    Rulltrappa skrev 2009-04-02 22:56:37 följande:
    ptja, det är liksom ingen som har frågat mig hur jag har upplevt eftervården så intresset för den delen av förlossningen kanske inte är så stort? och det är ju isf illa.
    Det kan du nog ha rätt i faktiskt.

Jag tänker så här: kommer man in akut med ett stort sår i benet så borde ju den egna smärtlindringen sätta in likväl som efter en vaginal förlossning. Men inte fasiken syr man utan fullgod bedövning då?
  • baby78

Men hallå....är ju helt sjukt att sy utan bedövning. Jobbar själv inom vården (dock inte förlossning) och har inte stött på något liknande. Det gör ju skitont!!! Om de är så dåliga att lägga lokalbedövning får de faktiskt ta och fortbilda sig lite!! Nu blev jag lite upprörd faktiskt....

Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • chokladkaffe

Jag fick först bedövning och sen låg jag i lustgasrus under hela tiden bm sydde. Så det är nog väldigt olika från förlossning till förlossning, minns sy-processen som bra, men det beror säkert på lustgasen och bedövningen.

• J Anttila

Fick ingen bedövning mer än lite gel. Jag var så domnad att det inte kändes ändå.

ERIK 080516
  • J1983

Jag fick någon sorts bedövning som gjorde jätteont när de la den. Men sen kände jag ju när hon sydde ändå. Hon märkte det på mig och frågade om hon skulle lägga mer bedövning men jag brydde mig inte. Tror nog att det var ganska bedövat ändå för så jävla ont som jag tycker att det borde göra, det gjorde det inte. Sen så var jag nog så lättad över att jag överlevt att det liksom var lugnt.. =) men visst är det lite underligt att man inte bedövar bättre om det går..

• Lantani

När de skulle sy mig så fick jag först spary på och fy vad den sved, sen sprutade hon in bedövning på några ställen, och det gjode rikgit ont, men sen kände jag inte är hon skydde som tur var!

Svar på tråden Varför tror du så många kvinnor sys utan bedövning?