• lycra

Vad heter det man har i ögonvrån på morgonen?

Ibland kan man vakna upp med nån gul grej i ögonvrån... vad kallar Ni det? Själv kallar jag det mojs :) Vet inte varför men jag är uppväxt med det iallafall :) & vad kallar ni det när man sitter o rullar håret mellan fingrarna? Vet inte hur man ska förklara det, men man rör håret runt fingrarna... iallafall så kallar jag det nojsa :) konstiga ord :) Men vad säger ni?

• Svar på tråden Vad heter det man har i ögonvrån på morgonen?
  • cia75

Jox i ögonvrån
    Mamma sa alltid Lurboflickor Det låter ganska sött tycker jag!
    Håret har jag inget namn för.. Vi säger nog bara pilla med håret...

• babyred

Ögongrus...=) man har grus i ögonen.. ja antingen eller..
    pillar med håret.. eller tvinnar de..

• monya

Flusch

Har alltid sagt det.....ursp. från min mamma

• ikelipiken

Morróngugga har jag alltid sagt...
    Det låter inte direkt frächt, men kletet ser inte direkt ut att vara frächt heller.

• atopia

Klägg heter det i min värld men jag har hört många varianter, bl.a. sömn, fårgråt och godmorgon.

• Firren

Morgongugg! Eller jox kan det också bli.

• Isolde

Jag kallar det godmorgon, maken säger fårgråt.

Den där hårrörelsen du beskriver är att tvinna håret. Nojsa betyder "officiellt" något annat -- Nationalencyklopedin säger "glatt skämta och skoja".

• Mamba

Ögongojs så klart

Det där med håret kallar jag nog för att man tvinnar håret...

• lycra

jo jag vet... nojsa är något annat egentligen :) var så roligt... när jag var liten så hade vi en lektion i svenska där vi fick massa ord som man sen skulle titta upp i ordlistan... så kom då nojsa & jag "visste" juh direkt vad det var men för säkerhets skull så tittade jag upp så de stämde i ordlistan.. men de gjorde de juh inte ;) Sen fick jag berätta för klassen vad det betydde... tur jag kollade upp de då :)

• Upptagen

"sömn" kallar jag det!

Svar på tråden Vad heter det man har i ögonvrån på morgonen?