Inlägg från: Morrisey |Visa alla inlägg
  • Morrisey

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Här kämpar vi också med maten. Sedan tre veckor tillbaka kräks Emil upp all mat. För en vecka sedan började vi med zantac vilket resulterat i att han haft diarée också de senaste dagarna. Han vill inte ha någon mat det enda vi får i honom är ersättning och lite välling men allt kommer upp igen. Innan älskade han gröt och en del puréer gick oxå ner, nu vägrar han äta något.
    Nu har han blivit inlagd med matdropp till i morgon för att se om han får behålla något om det kommer sakta, sakta in. Vi får hoppas att det funkar. Dessutom tar de bort zantacen eftersom den inte verkar hjälpa alls, för han kräks snarare mer. Blä!

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Morrisey
    Snuffe skrev 2009-04-03 17:31:39 följande:
    Nu kommer jag inte ihåg hur gamma Emil är men är inte Losec ett alternativ? Zantac funkade inte heller på Olivia, och jag vet 3 andra barn som det heller inte har funkat på men som nu står på Losec och det funkar kanon.
    Emil är 9½ månad. Vet inte hur tidigt man kan få Losec. Nån som har koll på det?
  • Morrisey

Fast vi har inte knapp (utan sond i näsan).... vi provade nexium för ett tag sedan men hade problem att få i Emil det eftersom det skulle blandas med 15 ml vatten. Blev för mycket så han kräktes bara upp det

• Morrisey
    numberone skrev 2009-04-04 10:15:45 följande:
    Ja det är väl så.... jag tar nog på mig oerhört mycket själv som jag egetnligen itne behöver. Jag ska ju vara så förbannat duktig hela tiden och med lite extra hormoner i kroppen så går det inte rikigt ihop just nu. JAg funderar på att låta Anders och Ellen åka själva över påsk för att hälsa på hans föräldrar så jag får vara själv och göra det som faller mig in....sy, måla allt som jag tycker är roligt och som ger mig styrka...Målade lite kanter på en träplanka häromdagen och jag kände mig som världens lyckligaste, hur fånigt som helst men så underbart roligt! När det gäller avlasting så är till och med hab kritiska till att vi ska få nån hjälp eftersom vi inte fått en diagnos och för att ellen är så liten... Vet ju att vi har rätt till det och att jag inte kommer orka mer när lillasyster kommer. Så på måndag ska jag ligga på dem igen...
    Konstigt och dåligt att hab är kritiska!!! Hos oss frågar de varje gång om vi har någon hjälp och läkaren skrev direkt ett intyg till kommunen. Ringde en LSS-handläggare igår men då satt vi på akuten så hon skulle höra av sig i nästa vecka. Ska bli intressant att höra om de tycker att vi har rätt till avlastning
  • Morrisey

Deanna, vad duktig han är!! Längtar efter att få se honom igen.

Mrs Ekka, hoppas verkligen att ni får ordning på Alvins kräkningar. Emil kräks fortfarande jättemycket, men det har övergått från att vara all mat till att mest vara slem och bara lite mat. Alltid nått . Det tråkiga är att han blir så ledsen och det verkar vara jättejobbigt för han sover mest hela dagarna och är inte alls sådär glad som han var för några veckor sedan .

GLAD PÅSK TILL ALLA MAMMOR, BARN (OCH PAPPOR) i TRÅDEN!

• Morrisey

Behöver lite hjälp. Vi funderar på att köpa en cykelkärra men vet inte riktigt hur vi ska kunna anpassa den för Emil. Han kan ju inte sitta själv och inte hålla sitt huvud. Eftersom vi inte har bil så har cykel varit vårt sätt att ta oss fram lite snabbare så det hade varit skönt om det funkade nu när det börjar bli vår och fint väder. Någon som har tips på hur vi gör?

• Morrisey

Deanna, hittar ingen film!? Vill ju se din duktige kille .

Ska kolla in Otto Bocks joggingvagn. Vi har ju bara tänkt den för E så det borde ju funka. Bara den inte är för dyr...

• Morrisey
    Deanna skrev 2009-04-19 21:04:13 följande:
    Aha, jag hade missat lägga till video i min navigeringslista... Morrissey: Den är säkert superdyr- det är alla hjälpmedel, det är helt absurt- men ni kanske kan få den som en hmc-vagn då ? Hade ju varit supersmidigt att kunna använda den som en vagn också för annars får man ju bära barnet om man tex stannar vid en affär med cykeln. Andra barn jag vet på  dagis som inte satt bra i vanlig vagn har ju fått vagnar från Otto Bock...? Vad har ni för vagn nu, har ni fortfarande liggdelen då?
    Vi har sittdelen på vår vagn men den har nästan fullt liggläge så det funkar ok. Men Emil vill gärna komma upp lite och det funkar ju inte så bra.... Ska träffa sjukgymnast och arbetsterapeut  snart så jag ska ta upp det med dem. Tack för alla tips!
  • Morrisey

Åh, vad skönt att läsa det ni alla skriver om dagis. Emil kommer att börja till hösten då han är 14-15 månader. Han ska gå 3 timmar/dag trots att jag är föräldraledig. I början kändes det jättejobbigt att tänka att jag ska lämna honom så tidigt. Men jag tror att det kommer att bli bra för hela vår familj. Emil ska gå på en avd. med bara 6 barn och 4 personal. Var där och hälsade på idag och det verkade toppen!!!

Hade besök av LSS-handläggaren idag som började med att säga att det inte var så ofta de gjorde hembesök hos föräldrar med så små barn och att de flesta brukar få avslag.... Ska vara väldigt speciellt om det inte skulle räknas som föräldraansvar.
    Men när hon gick lät det som om vi nog kunde räkna med att får några timmars avlösning. Någon här som haft avlösare tidigt? Hur många timmar har ni då haft?

• Morrisey

Var ungefär som för oss. Tog några veckor efter att vi skickade in tills vi fick brev från handläggaren. Sedan pratade vi i telefon och gick igenom ansökan och sedan kom det ett förslag. Efter det tog det nog 2v så kom beslutet.

• Morrisey
    Snuffe skrev 2009-05-04 09:33:56 följande:
    Olivia tackar så mycket för alla gratulationer och jag passar på att lägga in en bild på tårtan som Olivias gudmor hade gjort!
    Grattis i efterskott Olivia! Och vilken tjusig tårta
  • Morrisey
    ellie2 skrev 2009-05-04 21:20:46 följande:
    Nu har vår älskade Vilmer efter snart tre års tappert kämpande fått ro hos änglarna. Sorgen och saknaden efter vår fina prins är ofattbar. Den kärlek och lärdom han har berikat våra liv med lever för alltid kvar. Nu får Vilmer äntligen leka, skratta och må bra! Lämnar er med en innerlig önskan om att allt ska gå bra för er och era älsklingar! Ta hand om varandra och njut av de små stunderna Kram Helena
    Tänker på er!
    Kramar Malin och Emil
  • Morrisey

Behöver lite hjälp av något LSS-proffs (vet ju att det finns några här i tråden )!

Vi har ansökt om avlösare i hemmet. LSS-handläggaren har varit här och träffat oss och Emil. Igår ringde hon och sa att de skulle bevilja 14 tim/månad. Vilket vi tyckte var helt ok till en början.

Idag ringde hon igen och sa att han var för liten för att personkretsbedömas (bara 10 månader), men att vi skulle få samma timmar men att det skulle gå under socialtjänstlagen istället. Enligt henne skulle det inte göra någon skillnad för oss. Jag blev förstås lite tveksam och misstänksam (för sådan är jag )...
    Så ni som vet. Är det dumt av oss att gå med på det eller vad? Enligt henne så skulle han ju in i personkrets sen i alla fall men att det var för tidigt att bedöma honom nu.
    Behöver lite råd!!

Snuffe skrev 2009-05-07 14:44:21 följande:
    Sist vi var och träffade Olivias neurolog så började vi prata om kisseriet. Hon har varit förstoppad sen den dagen hon föddes och jag hade funderingar på hur "förstoppad" man kan bli ang kisset. Fröken gör alltid en min när hon kissar, som vi tolkar som obehag. Vi fick en remiss till FBH och skulle få träffa en uroterapeut. Eftersom vi alltid har uppfattat det som om Olivia "håller sig" väldigt länge så skulle vi skriva i ett kiss-schema. När vi höll på med det så insåg vi att hon inte alls håller sig, hon är en "små-skvättare". I Onsdags så hade vi dejt med uroterapeuten och vi skulle göra en "bladder-scan" på Olivia flera gånger under fm (dvs man mäter hur mycket urin man har i blåsan) Nu visar det sig att när Olivia kissar, så kissar hon inte klart, utan hon har mellan 50-100 ml kvar i urinblåsan och det är rätt mycket med tanke på att hennes blåsa rymmer ungefär 180 ml. Nu kommer det följa flera utredningar, men det lutar nog åt att vi kommer få börja tömma henne på urin..... Suck, nu orkar jag snart inte mer. Kan man få säga upp sig som cp-mamma ett tag???
    Snuffe, förstår att du vill säga upp dig! Men om det är någon tröst så kan jag säga att det där med att tappa på urin inte är så stor grej när man väl kommer in i det. Vi har gjort det i 10 månader (gör man på de flesta barn med ryggmärgsbråck) och det blir rutin. Bara jobbigt i början innan man blev van. Nu tänker jag inte ens på att vi gör det. Sedan kan det klart vara jobbigt att börja när de är så stora.... Emil har ju aldrig varit med om något annat. Jag är i alla fall säker på att du kommer att klara det galant (som den cp-mamma du är)
  • Morrisey
    Snuffe skrev 2009-05-07 17:54:01 följande:
    Tack för dina ord. VAd det gäller presonkrets och ålder så ljuger er lss-handläggare dig rätt i ansiktet! Det finns ingen nedre gräns för när man blir inskriven i LSS!!!! Man kan bli det från den dagen man föds, så stå på er!! Har dessutom för mig att man får betala en viss summa för SOL-insatser? Eller är jag ute och cyklar nu? LSS är kostnadsfritt så jag anser att ni ska kräva att skriva in Emil i LSS
    Enligt handläggaren skulle det inte kosta något...
  • Morrisey
    numberone skrev 2009-05-07 20:11:36 följande:
    Vilken blankett är det vi skall fylla i för avlösare i hemmet?! Blir inte klok på det ...
    Vi fick hjälp av kuratorn på hab, så jag har ingen aning om vilken blankett det är, tyvärr...
  • Morrisey

Ulricaa, det där ska jag absolut läsa! Tack

• Morrisey

numberone, vad skönt att släktträffen gick bra. Vi hann med 2 kalas i helgen som också gick bra. Oroade mig precis som du för att träffa släktingar som inte sett Emil, men det var inga problem, de flesta har nog hållit sig rätt så uppdaterade. Andra frågade men det kändes helt okej.
    Idag har vi träffat vår avlösare. Kändes jättebra. Lite kul dessutom att vi kom från samma stad men båda har hamnat 130 mil därifrån. Hon kommer tillbaka på onsdag för att få lite tid att lära känna Emil.

• Morrisey

Numberone, stort GRATTIS till dotter nummer 2!!!!

adams family, duktiga duktiga River!!!

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!