Inlägg från: värmlänningen |Visa alla inlägg
  • värmlänningen

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Hjälp! Kan någon snäll mamma från mäta höjden på överkant på fästanordningen på hjulen på nf walkern. Alltså vilket utrymme som skåp bör vara på i underkant för att komma under med nf walkern för att komma närmre. Hoppas någon förstår... Tacksam för svar!

• värmlänningen
    ellie2 skrev 2009-05-04 21:20:46 följande:
    Nu har vår älskade Vilmer efter snart tre års tappert kämpande fått ro hos änglarna. Sorgen och saknaden efter vår fina prins är ofattbar. Den kärlek och lärdom han har berikat våra liv med lever för alltid kvar. Nu får Vilmer äntligen leka, skratta och må bra! Lämnar er med en innerlig önskan om att allt ska gå bra för er och era älsklingar!Ta hand om varandra och njut av de små stundernaKram Helena
    Vi tänker på er! Kramar
  • värmlänningen

Vi fick handikapptillstånd! Lova är tre år och från början var det sagt att det inte skulle kunna beviljas då Lova inte kan köra bil själv...

Skrev i ansökan om att vår anpassade bil med utkörbart säte inte kan utnyttjas på icke. handikapp platser pga att de är för smala. Skev även och vikten av säkert lastande och att det krävs mer plats kring bilen då man måste lasta eftersom Lova inte kan klättre in själv.

Hänvisa till säkerhet och möjlighet för er som familj att fungera så bra som möjligt!

• värmlänningen

Här har det tyvärr hänt en liten olycka med ett hjälpmedel i onsdags. Inte alltför allvarligt, men ändå känns det riktigt jobbigt... Bålstödet på Lovas panda låstes inte helt och gav vika. Skruttan föll från maxhöjd på pandan, ca 1m och jag såg att huvudet hann ikapp nederkroppen och hon landade huvudet. Det verkar ha gått relativt bara,näsblod svullen läpp, kind, blåmärkt haka, knä etc. Det som dock oroar mig lite är att Lova blir ledsen och säger att det gör ont så fort det är ojämt underlag om hon sitter i vagnen eller lite när hon cyklar på ojämt underlag eller lite skakiga/ryckigare ex gungbräda. Var på VC idag igen, men vi skulle avvakta ytterligare. Hur skulle ni göra, avvakta till ons nästa vecka eller kolla via barnakut etc... Hon landade på huvudet och kan ju inte ta emot sig och saknar fallreflex. Känns extremt mycket jobbigare att hon slår sig än om storasyster slår sig.... Man tar ju liksom på sig skulden själv, tänk om.... Var inne i 1h i onsdags , men hon blev inte ens undersökt utan vi var där på observation i 1h och fick sen åka hem,åkte tillbaka idag pga att hon reagerar med smärta vid ojämt underlag etc. och fick bara prata med läkaren, men blev inte undersökt idag heller. Läkaren trodde att hon bara blir rädd om det skakar att hon ska falla igen, men är själv inte helt säker på detta resonemang. Tänk om det är något mer... Det dunsade ju till bra i golvet....

• värmlänningen

Usch, stackars Olivia... Det är ju helt klart tillräckligt ändå.

Vi har nog snart klippkort på labb istället. Vi har nog varit där i snitt en gång/vecka i 3,5mån... Lova är ju trött och sliten och har övertemp till och från under 3,5mån tid, så hon är under utredning. Ämnesomsättningsproverna såg inte helt bra ut, men ändå inte jättedåliga. Ska ta prover igen i juni. Läkaren tyckte att Lova ska stå på sockerrik kost så att ämnesomsättningprovet ska se bra ut... Men ska hon då gå på sockerrik kost hela livet för att proverna ska se bra ut, eller ska man göra något och leta reda på orsaken till de dåligt värdena? Känns ju mer rätt i mina ögon iaf...

Jag kommer nog att åka ner till barn så får de kolla Lova ordentligt på måndag. Avvakta till dess och åka ner på mån. Hon rör på huvudet, men jag tycker att hon har lite sämre huvudkontroll. Förhoppningsvis är det ju bara mjukdelar, men man vet ju aldrig... Lovas är ju extremt tuff och beklagar sig sällan över smärta, men nu är det ju inte riktigt bra... Jag hoppas ju på att hon snart blir frisk och kry så att hon orkar träna och leka och fortsätta att utveckalas vidare. Har trots att hon är trött och sliten börjat sitta någon minut utan attr hålla i sig. Gjorde det första gången på dagis i sandlådan och jag var jätteförvånad och frågade Lova men vad gör du? Lova svarade klickrent :- Sitter Mamma. Det såg jag ju, men jag var så förvånad då hon tidigare inte gillat att sitta och bara kunnat sitta kosta stunder med raka armar mot underlaget förut... Kul med framsteg, men jobbigt med sjuka och skadade ungar!

Nu hoppas jag att alla härliga ungar på listan kommer att vara friska och hela lång tid fram över!!! Slut på allt krångel...

• värmlänningen

Liten uppdatering ang Lova. Vi tröttnade på att avvakta. Ringde barnakuten på mån em och de sa att vi skulle åka till akuten för att få Lova ordentligt undersökt. Kom till Torsby och träffade världens mest underbara läkare!! Han kollade Lova ordentligt varje liten skrymsel och vrå. Såg att Lovas pupillerna inte var lika stora, så han bokade akut CT samt röntgen av hals/nacke eftersom jag upplever att det är där som hon verkat haft ont. Fick åka ambulans de 12 milen till Kd för sövning och röntgen. Ville inte att vi skulle åka själva ifall det faktiskt var en blödning. Lova blev undersökt ordentligt och de hittade ingen blödning!!! Hon verkar ha fått en kraftig hjärnskakning och är fortfarande lite mör i kroppen! Känns bra att allt är kollat!! Idag ville hon t.o.m. gunga på sin nya gungbräda!!! Känns bra att allt gått bra tillslut !!!

• värmlänningen

Lova verkar också vara ganska ljudkänslig. Det behöver inte vara direkt högt, men plötsligt. Lova reagerar också på hastiga rörelser och är väldigt skvättig. Har provat att gett iktorivil, men utan resultat så det verkar inte vara ep- kopplat. Hon verkar vara mest skvättig, någon mer som känner igen sig?

• värmlänningen

malin neli:
    Klart du gjorde rätt! Lova har precis lärt sig att öppna kaminen och skita ner sig med sot!! Det får hon också göra lite nu

• värmlänningen
    Deanna skrev 2009-06-15 20:43:56 följande:
    Fråga om resetranport av hjälpmedel:Har nu talat med mitt försäkrnigsbolag, SAS, samt lusläst flygplatsinfo och får inte klart för mig hur jag ska göra för att på bästa sätt checka in walkern på semestern! Vi har bara rest med sulky och liten (billig!) gåstol innan, den delade jag på och checkade in i en sopsäck, inga problem. Någon som vet:-Går gåhjälpmedel som "rullstol" (vi har ingen rullstol med utöver denna, bara  sulky) och får checkas in som specialbagage gratis?-Hur mycket täcker flygets transportförsäkring? Tror värdet på walkern är 50000...-Har ni meddelat flyget innan eller bara tagit med det till flygplatsen?-Hur har ni förpackat det? Är det någon som testat att hyra airshell (tranportväska) på flygplatsen? Eller bara lindat in i sopsäckar?
    Vi ska utomland i aug och har pratat m flygbolaget. Vi kommer att ta med ponyn och den är ju relativt skrymmande!! DEn går utöver vanligt bagage och räknas inte in i bagagevikt. Du bör däremot ringa och berätta vikt och storlek på den gärna 4v innan resa om möjligt. När vi åkte m vagn så köpt vi en plastpåse på flygplatsen och vagnen kom fram hel och ren! Ang försäkring så vet jag inte....
  • värmlänningen

Numberone:
    Grattis till tjej nr 2!!

• värmlänningen

Glad midsommar allihopa!!! Snart ses vi på träffen!!

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!