• Knosan

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Vill bara göra ett snabbt inlägg och berätta att kommuntantsmötet idag gick väldigt bra! Långt över förväntan och nästintill precis som vi hoppats. Det enda som inte gick enligt planerna var de förskolor som vi sökt på hemmaplan kommer det inte finnas några platser, inte på någon av de fyra fsk i vårt närområde, och troligen inte heller på den privata som är ganska nära, så platserna kommer att bli någonstans i centrum.  Hade ju varit skönt med gångavstånd, men men.
    Vi är så glada att Nellie faktiskt får börja på Stegen, så att vi behöver en bil och två bilstolar extra känns som det kvittar!

En mycket bra start på ännu en fantastisk dag som cp-mamma! Jag var ju förberedd och laddad att vara cp-bitch-morsa, och det var väldigt skönt att kunna plocka av sig pansarutrustningen bit för bit.

• Knosan
    adams family skrev 2009-04-03 11:28:42 följande:
    Men carin ni ska ju ha förtur efterssom det är en resursplats för din tjej... kolla med skolverket. Man kan ju med lätthet överbelägga med en plats i en barngrupp.
    Ja, jag tänkte faktiskt också på det, men eftersom stämningen var så bra, så på något sätt ville jag inte pajja. Ska kolla med sv. Fats det rör ju sig om två tjejer. Hur är det med syskon?
    Pratade lite om resurs också och de sa att hon får ingen resurs direkt från start utan när hon börjar på vanliga fk kommer vi och fsk schemalägga när resursen behövs, eftersom vi inte tror att hon behöver det på heltid. Hon kommer få hjälp till den tiden hon behöver om jag förstod det rätt. Hon är ju rätt självständig redan och klarar sig ganska bra själv, samt vi vet ju inte hur behovet ser ut till hösten. Vet inte om de körde över mig med lätthet, men jag och Patrick är nöjda med det svaret iaf.

Som sagt det hade varit gött med gångavstånd till förskolan här, så jag ska kolla med skolverket igen. Tack för påtryckningen, annars hade jag förmodligen struntat i det.
  • Knosan
    numberone skrev 2009-04-03 12:32:26 följande:
    Nu har jag grävt ner mig själv i ett hål igen....ett djupt!! Jag är helt slut, jag orkar inte längre... jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ellen sätter allt utom gröt och yoggi i halsen och det går inte längre att ha henne på att vettigt sätt i knät när man matar, hon blir stel som en pinne och när det lossar så kastar hon sig framåt. Jag känner mig så förbannat ensam. Det känns som om anders inte lyfter ett finger när det gäller Ellen och det är jag som får ta ALLT.... alla kontakter, alla samtal, all matning, träning osv. Jag kommer knappt ur sängen pga värken i ryggen och jag förstår inte hur livet överhuvudtaget ska gå ihop när lillasyster kommer. All rädsla kring den lilla i magen hänger över mig jämt och jag har svårt att se att det ska kunna gå bra denna gången....
    Mitt tips för att få över lite mer ansvar på Anders är att försöka dela upp kontakterna, att han tar en del av dem och du en del eller att han tar alla pang bom, eftersom du ändå är hemma och får ta hand om allt annat plus är gravid. Vi brukar ha morgonmöte med familjen vid frukosten. Inte alla dagar, men någon eller några dar i veckan; vad behöver vi ha gjort? Vilka behöver vi ringa? Vad vill vi ha ut av dagen? och så skriver vi listor på vad som ska göras, ringas, handlas. Tar ca 10-15 minuter och man känner sig skitduktig när varje grej bockas av från listan, även om det bara handlar om ett telefonsamtal. 
  • Knosan
    Numberone
    Även om det är viktigt att han tar ansvar när nya bebisen kommer, så är det nästan ännu viktigare att han tar tag i det nu! Om du stressar runt nu med bebis i magen är risken högre att att den kommer för tidigt, och då blir det ännu mer bök och stök för er. Jag vill inte stressa upp dig ännu mer, men hur skulle Anders lösa det om eran bebis kom två månader för tidigt och ni blev liggande på neo en tid? Du måste se till att ta det lugnt och försöka njuta lite av graviditeten också!

Adams
    Beträffande dagisplatsen pratade jag med kuratorn i fredags och hon var lite osäker, men trodde inte att förturen gällde en specifik förskola om inte den var bättre av någon anledning för barnet. Företräde för en plats har ju Nellie, men en plats är ju också utlovad, även om det inte blir på någon av de fyra närmaste förskolorna. Köföreträdet gällde i så fall ändå bara Nellie och inte hennes syster. Hon sa också att jag skulle ringa skolverket om jag ville ha ett korrekt svar, men det var så här hon trodde. Det kan ju vara olika från kommun till kommun, och jag vet att alla inte har syskonförtur, annars hade vi ju kunnat trycka på det också. Ska ringa dem i morrn.
  • Knosan
    suz75 skrev 2009-04-14 19:51:12 följande:
    MIn första dag idag på move and walk med Jolina tillsammans med fem andra barn. Vilken skillnad på träning i år mycket svårare övningar vill jag säga. Men Jolina är duktig HEJ HEJ och har börjat vinka, till alla killarna säger hon *mua* och hon har NU lärt sig att gå i sin PONY för första gången utan att klaga. Hände i helgen, vi skulle enbart prova och vips där satt hon och började bara skjuta sig frammåt.
    Åh vad härligt!!  Duktiga tjejen!!
  • Knosan

Jag tänkte gå en sväng på mässan idag. Det är champagneprovning för alla vinnördar i huset bredvid, så jag tänkte glida förbi efter det.

• Knosan

Ska föresten återigen försöka ha en meanditräff hemma om det är någon som vill komma på fika och samtidigt ha möjlighet att shoppa kläder till era underbara eller er själva.
    Nu på söndag den 26:e kl 14 i Kungälv är ni välkomna om ni har eller tar vägarna förbi.
    Osa till min inbox senast fredag 24/4 om någon är intresserad.

• Knosan

Var en snabbis på mässan i dag, Kom dit 16.15 och de stängde 17, men jag hann se lite vad som fanns iaf, och köpte lite smågrejer.
    Inte så mycket folk sent på em.

Amico och busan (och om det var någon mer ny) välkomna hit!

Vår Nellie fick sin skada i magen, sannolikt pga att hon är tvilling. Hon mådde hur bra som helst när hon kom ut 10-10-10, syrran var okej men kritvit och hade 6-8-8, har inga svårigheter idag. Nellie föddes med flera stopp på tarmarnaa och hade (har fortfarande) väldigt svårt at ta upp näring. Att hon då blev sen i utvecklingen var inget alarmerande. När hon var 6-7 månader, kommer inte riktigt ihåg tyckte vi att hennes ena fot pekade lite inåt, så vi blev kopplade till en sjukgymnast och fick lite stretchövningar. Hon hade även tummarna i händerna knutna rätt mycket, men vissa prematura barn har så och det brukar försvinna sa hon. När Nellie var runt året hade vi märkt att ena foten inte hängde med när hon satt i sin gåstol, men om vi sa till henne att använda båda benen gjorde hon det. När hon var 1 år och 4 månader låg hon inne några veckor på Östra och då bad jag hennes pal, kirurgen att remitera oss till neurologen eftersom hon hade "förlorat gångreflexen". Hon lutade sig bara fram tills hon välte om man hade henne stående framför sig och försökte gå med henne, vilket hon gjort tidigare. Två veckor senare fick vi träffa en neurolog, som vi trodde gav henne cp-diagnos, men det var bara en trolig sådan. Utredning startades och ca 6 månader senare fick vi diagnosen.

• Knosan

Tips till er som är i närheten av Göteborg att Jonas Helgesson föreläser i Smyrnakyrkans café kl 19 i kväll. Fri entré. Vi ska gå!

• Knosan

Har ni börjat boka? I så fall var?

• Knosan

Här har vi saker att glädjas åt!
    Nellie har fått sin rulle som hon är jättemallig för! Vill inte alltid träna på att köra men då lägger hon händerna på knäna och säger "Nää".
    2:a juni skolas hon in på förskolan Stegen med konduktiv träning varje förmiddag. Det ska verkligen bli skitkul!!
    För övrigt mår jag skit i nån slags influensa eller halsfluss! Sååå tråkigt!

• Knosan

Ja, alltså, inskolningen börjar såklart då.

• Knosan

Idag var Nellie och Patrick hos logopeden (medan jag låg i sängen med Cornelia och kollade på Hopphatten). De gjorde något slags test, jag antar at det var för att kolla hörförståelse bla. Hon fick uppmaningar att lägga dockan sängen, bakom sängen, peka ut bilden där pojken går med den tjocka polisen osv. Sedan frågar logopeden vart man badar nånstans och Nellie får se några bilder bla en med ett badkar. Hon tittar på logopeden och tecknar "hemma". Goa unge!

• Knosan

Hur är det nu, har förskoleplats någon inverkan på vårdbidraget?

Jag vet att FK-tanten sa att vi var skylldiga att anmäla förändringar och jag minns att hon gav exempel på tex att om Nellie börjar på förskola eller om vi får avlösarfamilj.

Har just förskola någon egentlig betydelse? Jag vet att  om man har barn med ds så får man godkännt många år i stöten (vi fick 2 år godkännt) och förskola eller inte har ingen betydelse. Som ni säkert också vet så specialbehandlas deras ärenden redan från början iom att alla får fullt vb från senast 1 års ålder även utan tilläggsdiagnoser. Har även frågat i ds-trådar gällande vb, men ingen verkar vara intresserad av at svara en cpmamma ang detta.

• Knosan
    gohappy skrev 2009-05-19 21:45:49 följande:
    Skryt, skryt,Skryt, skryt,Skryt, skryt,Skryt, skryt,Skryt, skryt,!!!!Min lilla prins har äntligen knäckt gå koden...tog 16 steg på M & W idag!!
    WOW!! Vilken kille!!!
  • Knosan

Har idag fått samtal från förskolan våra tjejer ska börja på i höst. Nellie skolas in på Stegen i juni och ska sedan gå där 2 dgr/vecka och 3 dgr tillsammans med Cornelia på vanliga förskolan.

Vi ska gå ner och hälsa på på måndag för att se hur det ser ut och prata lite mer om hur vi vill ha det, om de ska gå på samma eller olika avdelningar osv. Hur har ni som har syskon gjort? Finns det någon mer i tråden som har tvillingar? Hur har ni resonerat? Pratade också med henne om resurs då hon fått veta av kösamordnaren att när vi var på möte med skolchefen hade frågat om det och skolchefen hade sagt att vi låter Nellie börja så får vi se vart behoven för resurs finns. Vi sa inte emot där och då, för det första lät resonemanget rätt vettigt och dessutom var vi så glada att de hade godkännt för Nellie att gå på Stegen!
    Kvinnan på förskolan verkade rätt upprörd över vad skolchefen hade sagt, vi kan ju inte vänta och se, för när behovet då finns så finns det ju ingen som kan lösa det. Menat ungefär Nellie kan ju inte vara utan mat bara för att de inte har tid att lösa det om de inte får en extra personal!

Hur som helst, vi ska dit på måndag och hälsa på så får vi se vad vi kommer fram till.

Men hur är det egentligen? Om förskolan bedömmer att de behöver en resurs, är då kommunen skyldiga att ge dem det? Eller vems sak är det att bedömma barnets behov? Om fsk får nej, kan vi då bestrida mot kommunen mha kuratorn eller är det fsk sak?

Är det något annat vi ska tänka på?

• Knosan

Numberone
    Underbart att se!!! Vad härlig hon är Ellen!

• Knosan

Igår var vi på förskolan och hälsade på och det kändes jättebra! En av fröknarna kunde tecken, eftersom hon hade jobbat på språkförskola tidigare, även om minnet behövde friskas upp kanske.
    Nu ska vi bara försöka ligga på om resurs också. De på förskolan tyckte absolut at det behövdes, så vi ska tillsammans med dem ligga på kommunen, så att det blir tillsatt tills starten i höst. Annars var som jag sagt tidigare skolchefens idé att Nellie får börja och så får vi se vart behovet finns... Det är ju bara det att de i den "lilla" gruppen är 3 fröknar på 17 barn. Inte så liten då. Men men det blir nog bra. Pratade med hab idag så de ska gå ihop några från teamet och skriva ett intyg.
    Vi fick bestämma vilken avdelning tjejerna ska gå på också. Den med de stora 1-3 åringarna eller de små 3-6 åringarna. Det blir med de små barnen och så får de flytta upp nästa år. Eftersom de inte vet något annat tror vi inte någon av dem kommer at sakna de större barnen.
    På måndag skolas Nellie dessutom in på Stegen och DET ska bli jättejättespännande!

• Knosan

Har gjort så mycket idag och allt har gått kanon, så det här har varit en väldigt bra dag.
    Har beställt mat och fler prover på näringsdrycker från posten. Varit på hmc och lämnat in Nellies rullstol på justering. Har pratat med rektorn till förskolan, som sa precis det jag ville höra! Det är klart hon ska ha en resurs från start! (Och inte efter några veckor när man sett vart behovet finns, det vet vi ju redan). Klart att personalen ska gå teckenkurs! Klart att de ska höja nivån på hygienen och köra med handsprit! Bla bla bla vi ska försöka göra allt för att det ska bli så smidigt för er och Nellie som möjligt när hon börjar på fsk! Jag visste knappt vad jag skulle säga! Anledningen att jag ringde var just att börja tjata i tid, så att man hinner få som man vill tills det är dags!
    Nu finns bara en liten hake och det är att denna rektor ska sluta och den nya började idag. Hon sa att hon skulle lämna över så att den nya skulle ta vid efter semestern och att detta var en av de högsta prio att det blev en bra överlämning. Något slags möte med fsk-personal, rektor, spec.pedagog, oss, habiliteringen -bla spec.pedagogen därifrån också, logopeden och säkert någon mer. Känns jättebra verkligen!

Vill också skryta lite om vårt kanonhab, där tyvärr tyvärr logopeden ska ha barn i höst, fast det är ju kul för henne . Har träffat de andra logopederna på kommunikationsgruppen vi har gått på och de är med rätt goa, så det går nog bra.
    det enda stolpskottet vi har på hab är tyvärr läkaren...

Vi har iofs bara träffat honom en gång för ett år sen, men har försökt få honom att skriva några intyg. Bla när vi ansökte om förskoleplats på Stegen, då skrev han nått i stil med att "föräldrarna vill att Nellie ska gå på denna fsk och jag ser inte att det skulle vara något hinder i hennes utveckling" eller nått liknande typ, hon skulle inte ta skada av det ungefär. Sedan bad vi om ett intyg för bilstöd i början av mars och det fick vi påminna om i mitten av maj. När det kom några veckor senare (!) stod det bla (nu citerar jag) att "Nellie har utvecklat en CP-skada av typ högersidig unilateral CP GMFCS II, som innebär att hon kommer att kunna gå utan hjälpmedel men att hon är sen i den motoriska utvecklingen." "Ovan beskrivna funktions´nedsättning är bestående" och under frågan Hur långt klarar patienten att förflytta sig gående? "Utan hjälpmedel Obegränsat"
    Sedan står också att han har undersökt henne drygt 8 månader efter vi var där sist, så han måste helt enkelt ha fantiserat ihop en del när han skrev det intyget. Bortkastad tid, för hans del och energi för vår del, så himla onödigt!

Sorry att det blev så långt. Grattis Adams och Numberone, förresten!

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!