CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
Hej!
Har en kille på drygt 10 mån som fick en infarkt vid födseln, pga att han var svårt sjuk i någon infektion. (jag gick 3dagar utan vatten) Infarkten ledde till blödning i hjärnan och han fick en cp-skada. Därefter blev det problem med krampanfall, då han slutade andas osv. Var inskrivna i drygt 2 månader, då vi sondade. Fick veta att infarkten drabbat motoriken på höger sida, men förhoppningsvis skulle allt bli bra.
Sen gick några månader innan det började märkas skillnad och han tar inte med höger hand, den knyter han så fort han blir uppspelt, glad osv. I början var den knuten hela tiden och armen höll han inåt kroppen, nu är den i stort sett som den vänstra, förutom att han inte kan ta med den.
Han sitter inte än, men nästan. Har haft super jobbigt med ep under våren och haft infantil spasm. Känns som det aldrig tar slut...
Är så bekymrad för dagis, för han avskyr små barn och vi har hållit honom ifrån barn pga infektionskänslighet och problem med "stökiga miljöer". Affärer, sammankomster och annat där det blir mycket ljud, ljus och intryck gör att han mår väldigt dåligt, vrider sig i vagnen och till slut skriker. Någon som upplevt det samma? Visst är han lite tåligare, men det går väldigt sakta. Vill lägga sig och sova så fort han tycker det blir jobbigt, för att komma undan. Jättejobbigt med att inte andra förstår och kommenterar bakom min rygg. Känner ibland att jag är ensam mot världen och det är lätt att börja tvivla på sig själv.
Även läkaren säger att han inte är mogen för dagis, men vad gör man när dagarna börjar ta slut? Känner mig panikslagen och har superångest..tips? Har sökt distansstudier i höst, för att kunna dra ut dagarna. Klarar inte ekonomiskt att hamna på SGI 0kr, som det blir om man inte tar ut 5dgr/v eller jobbar/studerar. Är arbetslös och hur lätt är det att få jobb när man är i den här situationen?
Har sökt vårdbidrag, har någon några tips på vad som "biter på fk"? Är så upprörd och nere att det är svårt att tänka klart. .har så mycket på hjärtat, så jag får nog återkomma.
hälsningar lillis23