Inlägg från: Frida08 |Visa alla inlägg
  • Frida08

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

MiEmma: Välkommen hit! Hoppas ni blir väl omhändertagna och att ni snart får lite svar.

Själv har jag en son Petter p 3,5 år med en CP-skada, spastisk diplegi. Denna skada kom i samband med förlossningen, grav asfyxi, apgar 0-0-2 och hade bra hjärtfrekvens först vid 16 minuters ålder. Idag är han en go o gla kille som springer för fullt men som är SEN med talet, pratar i 2 ordsmeningar och nu e de full fart med träning hos logoped. Han har en lillasyster Maja som är 2 år och väldigt stolt över

Har en fråga tilla alla fina CP-föräldrar:
    Logopeden nämnde sist min sambo var med Petter att hon misstänker att han har en CVI. Känner ni igen detta? Någon med barn som också har detta?

Trevlig fredag kväll

//Frida

• Frida08
    amico skrev 2009-04-21 09:37:17 följande:
    Hej allihop hoppas ni inte tar illa upp om jag hoppar in i denna tråden och frågar lite .Fick mitt fjärde barn för en månads sedan och det blev akutnitt. Han drabbades av fosterhypoxi i magen som sedan blev asfyxi dvs syrebrist. Han fick hjärtmassage och cpap och de fick liv i honom . Vi fick ingen direkt information på neo där han låg inlgd efteråt pga av infektion . Kan liksom inte släppa detta utan känner en viss oro, naturligtvis älskar jag min son oavsett om han drabbas av ngt funktionshinder eller ej. Hade era barn symptom på en gång ,vad för symptom i så fall? eller vart det ngt ni såg senare ?om ni minns vad hade ert barn för apgar efter 1 min resp efter 5 minuter? Misstänkte läkaren ngt och när fick ni i såfall diagnos?Det vore guld värt om ni ville svara på mina funderingar. Ska tala med neo idag för att få lite journaler och mera information.Funderar också på det här med barnförsäkring ,har det fungerat att teckna försäkring ? Eller är det svårt eftersom barnet innebär högrisk pga av asfyxi ?

Välkommen till tråden!!
    Min son Petter är ett litet asfyxibarn med apgar 0-0-2. kramper men andades själv efter nån timme så tuben drogs ganska snart. vi började gå hos sjukgymnast direkt efter utskrivning o när han var 10 mån fick han cp-diagnosen.

Som sagts tidigare, finns inga dumma frågor!!!

Kram Kram
  • Frida08

Hej alla!!
    Tänkte bara höra om nån av er gått någon kurs via habiliteringen i Sthlm eller någon annanstans som handlar om CP-skada. Har en planerad på torsdag här i Sthlm men har kanske inte möjlighet att gå? Är dessa kurser bra? Någon som kanske just gått denna, handlar om CP-skada, behandling mm för barn upp till 12 år.

Kram Frida

• Frida08

Ellie2: Vill bara säga att jag tänker på er och prinsen Vilmer.

Styrkekramar från mig!

• Frida08

Grattis Annika, Anders och Ellen till den nya familjemedlemmen!!

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!