-
Det är svårt att få sjukförsäkring för barn med neurologiska handikapp, ja, alla handikapp eller alla misstankar om handikapp eller avvikelser överhuvudtaget faktiskt. En olycksfallsförsäkring får du i nästan vilket bolag som helst utan hälsoprövning men det är nog inte det du är ute efter. ACE Europe har en olycksfallsförsäkring som även ger lite ersättning om man ligger inlagd på sjukhus pga sjukdom (fast den delen gäller inte första året tror jag).hjärterum skrev 2009-04-03 11:31:19 följande:Vet ej var jag ska teckna försäkring... Min son på snart 4år kanske har en neurologisk sjukdom.Han har rätt dålig balans. Och har gärna ena handen/armen upp då han springer. Ska i kontakt med läkare men kollade försäkringar nu vid ev ekonomiskt behov.
-
usch vännen, så jobbigt du har det just nu. En reflektion bara, vad händer om du struntar i alla kontakter, samtal, träning osv ? Ofta målar vi in oss själva i ett hörn för att vi är så jävla duktiga och tar på oss tusen grejer när det vi egentligen borde göra är att delegera. Med fast och bestämd röst så ingen tvekan finns om vad som ska göras och av vem. Det är läskigt att tappa kontrollen över allting, men det är faktiskt väldigt skönt att få hjälp med allt det praktiska. Det känns som att ni måste ta ett allvarligt snack med varandra just nu, innan du brister helt.numberone skrev 2009-04-03 12:32:26 följande:Nu har jag grävt ner mig själv i ett hål igen....ett djupt!! Jag är helt slut, jag orkar inte längre... jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ellen sätter allt utom gröt och yoggi i halsen och det går inte längre att ha henne på att vettigt sätt i knät när man matar, hon blir stel som en pinne och när det lossar så kastar hon sig framåt. Jag känner mig så förbannat ensam. Det känns som om anders inte lyfter ett finger när det gäller Ellen och det är jag som får ta ALLT.... alla kontakter, alla samtal, all matning, träning osv. Jag kommer knappt ur sängen pga värken i ryggen och jag förstår inte hur livet överhuvudtaget ska gå ihop när lillasyster kommer. All rädsla kring den lilla i magen hänger över mig jämt och jag har svårt att se att det ska kunna gå bra denna gången....
-
Näe, anna, inte behöver ni assistent. Axel är ju som vilken tvååring som helst. NOT.Jontesfru skrev 2009-04-04 13:31:10 följande:Varje gång jag snackar med ssk på hab så får jag pik om att ass är ju inget för Axel o att vi nog inte ska förvänta oss något. Ida på Vivida hade pratat med henne o var rätt irriterad på henne... fast arbetsterapeuten o sjukgymnasten tycker det är rätt att vi söker (o även dietisten) så vi lyssnar på dem istället...det är ju de som träffar Axel mest. Så ibland ska man bara göra det endå o kräv att få ut ett intyg.
ÅHH va arg blir jag när jag läser vad ni får kämpa. Det verkar ju som att de tror att barnen kommer vakna en morgon och vara fullfungerande vilket ingen skull bli lyckligare av än vi som föräldrar, men det kommer ju tyvärr inte att hända. -
Vi har inte fått så många svar egentligen. Det är mest "vänta o se". Hade jag vetat för två år sen vad jag vet idag hade jag varit mycket mer påstridig, ställt krav och tusen frågor. Det är bra att du har hittat hit för här får du massor av hjälp, tips, råd o stöttning.MiEmma skrev 2009-04-16 00:00:49 följande:Min lilla tjej var i stort sätt död när hon kom ut. Ingen egen andning och endast enstaka hjärtslag. På Mr på henne som gjordes när hon var två månader visade på små skador men de kunde inte säga vad dessa skulle innebära för henne i framtiden. Nu är hon åtta månader och kan inte sitta själv eller stå upp ens med stöd. Hon kan inte krypa och har en "ökad stelhet" i benen. Vi har börjat hos en sjukgymnast. Har träffat läkaren två gånger utan att egentligen få något svar om henne. Vi "vet inte" är det svar vi fått. Så när "vet man" då? Har en massa frågor bl.a. om när det märks om hon har ett förståndshandikapp (också) men får liksom inga svar... Vad har ni fått för svar? När? Om vad? Jättetacksam för svar!
Min son är 2,5 år, har en liten liten skada som gör att han inte kan stå, gå eller sitta själv. I övrigt är han hyfsat normalfungerande. Vi har vetat om hans skada sen han var ett par veckor gammal. Han är född i v 29 o då görs rutinmässigt ultraljud på hjärnan på de små eftersom hjärnblödningar o liknande är så vanligt. -
Deanna : åh så roligt. Ett stort steg framåt.
AnnaSC: tanklöst är bara förnamnet för din väninnas present. Hon kan verligen inte ha tänkt efter. Men stort grattis till den numera STORA killen. -
Ett inlägg i dagisdebatten, dagis är faktiskt toppen, om man har rätt dagis och rätt personal/assistans.
Vi haft det hopplöst utan dagis. På dagis tränar O dagarna i ända, hemma är han bara arg och sur om han inte får exakt som han vill o vill helst bara sitta ner o leka. Vill inte gå, inte krypa, inte klättra, ingenting.
Efter det att dagis blev mer involverade i träningen har O gjort enorma framsteg o jag får en chans att känna mej som en vanlig mamma när jag är med barnen, utan att behöva tänka på att träna O hela tiden o att ständigt ha dåligt samvete för att det inte går. Dessutom får jag känna mej som en vanlig löneslav när jag är på jobbet, och det är också viktigt. Att vara något annat än det som barnen kräver. -
Åh va bra att du uppdaterade oss. Hoppas huvudvärk och kräkningar ger med sig så att River får bli en glad kille igen.ulricaa skrev 2009-05-01 09:09:04 följande:Fick precis SMS om att Rivers operation har gått bra men han har åkt på huvudvärk och kräks en del! Skiftande humör men ok! Stor kram till vår tappre hjälte!!!
-
När vi provade ut skor till sonen så fick vi kolla i många många olika kataloger, det fanns säkerligen hundratals modeller. Allt från grova vinterkängor till sandaler. De flesta var dock från storlek 24/25 o uppåt. I de mindre storlekarna (O har 22) så var utbudet begränsat, men det fanns kanske 10 olika modeller av gymnastikskor vilket kändes helt OK. Om hon blir blöt om fötterna känns det inte som att de andas ordentligt. Ring tillbaka o be om nån annan modell.delfin73 skrev 2009-05-02 14:23:28 följande:Håller tummarna för River lilla kämpen!! Tänkte höra med er vars barn är gående,oavsett hur mkt de går. Min Iza har fått nya ortopediska skor,då hon vuxit ur alla de andra paren.Jag kanske är naiv men jag trodde hon skulle få ngr som åtminstonde påminde om en gympa sko . De hon fått är sk korsettskor och är en slags skinnkänga som man både snörar och knäpper med kardborreband,extremt opraktiska då snörningen sitter mellan kardborrebanden??.Kan säga att hon var plaskblöt om fötterna förra veckan då det var så varmt. Visst hon har ju sandaler inomhus och ska få ett par till att ha utomhus,men de dagarna då det är varmt men ändå inte såå varmt så att det räcker med endast sandaler finns det inga alternativ då,ngn som vet?? Ha en trevlig helg Allihop! Hälsn M med Iza
-
Så oerhört sorgesamt Helena. Jag tänker på er.ellie2 skrev 2009-05-04 21:20:46 följande:Nu har vår älskade Vilmer efter snart tre års tappert kämpande fått ro hos änglarna. Sorgen och saknaden efter vår fina prins är ofattbar. Den kärlek och lärdom han har berikat våra liv med lever för alltid kvar. Nu får Vilmer äntligen leka, skratta och må bra! Lämnar er med en innerlig önskan om att allt ska gå bra för er och era älsklingar! Ta hand om varandra och njut av de små stunderna Kram Helena
-
Vi frågade ACE om försäkringen gjorde undantag för olyckor som skulle kunna bero på cp-skadan och enl dem så gjorde det inte det. Den inskränkningen gäller endast ersättningen som man får vid sjukhusvistelse. Där får man ingen ersättning första året.