• suz75

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tiden går så himla fort, känns som jag inte har någon tidsperspektiv längre, allt kretsar kring jobb, hemmet, träning med Jolina och assar som man skall lära rutiner (trots arbetsbeskrivning). Vad är dator? Hinner inte ens skriva några rader i min blogg som man har tänkt sig. Visserligen är Jolina och pappa på träning i GBG och jag som trodde att man skulle på ngt sätt hitta egentid, jo visst kanske man har utan att man tänker på det, men det är tvätt, städa hemmet, alla telesamtal till olika instanser, jobbet och utbildningar som man måste gå på. Då undrar jag vart har min egentid har tagit vägen? Trodde att jag skulle unna mig någon timme men det är alla dessa måsten för allt, träffa alla man inte har träffat på bra länge.......
    Snart dags att lämna jobbet för att träna på m&w med Jolina...

Jolina sitter mer och mer själv, men hon har ju kommit på att det är lättare att ligga ner än att sitta upp då heter "NEJ" vill inte..

S Sofia skrev 2009-04-07 11:25:14 följande:

Är sååå frustrerande arg idag, blä. Jag vet att det är en skryt tråd, men jag måste bara gnälla lite över apoteket som är så fruktansvärt dåligt i mina ögon just nu.Beställde mat i början på förra veckan till Rasmus (nutrini energy) så det skulle hinna komma innan påsk. Igår ringde det en man och sa att det inte fanns det vi ska ha. Utan han erbjöd 1 kartong med 12 tetror a 200 ml. Vi får 12 kartonger med 8 i varje a 500 ml. Snabbt uträknat sa jag att detta inte räcker länge. Utan att han får skicka så vi klarar oss i två veckor. (vet ju hur leveransen fungerar blä)Tittade idag och såg att han beställt 1 kartong iallafall!!!! Grrrrrrrr Det räcker i 2.4 dagar Sen då?? Ska Rasmus svälta resten? För hemma äter han ju inge vanlig mat. Bläääää blääää.Ringde idag igen till apoteket och fick prata med en seg trögfattad människa men tills sist så fick hon iväg en beställning till och hon fick godkänt i datorn att det skulle kunna till på skärtorsdag. Så hon var trots lite seg väldigt bra.Nu återstår det att se om maten kommer. Vad gör vi annars??? Maten vi har räcker bara i ett par dagar.Deitisten svarar ju aldrig i telefonen, eller ringer upp efter inpratat meddelande.Nu till lite skryt. Rasmus var sk*t duktig i badet igår, helt fantastiskt vad han sparkade när vi simmade!! Fast det gick bara utan badväst och dyl, sjukgymnasten vart exalterad Jag med, stolt som en tupp :)
    S Sofia: Vi hade det systemet förut men i västra götaland så går våra beställningar via ett system där posten går ut med varorna/maten direkt till kunden. Det går till som så att dietisten skriver recept/beställning till posten via dator/webb sedan så ringer (speciellt telenr) vi föräldrar själva till posten i Partille och därifrån skickas det hem på två -tre dagar och ställs framför dörren. Måste säga att det är jättesmidigt och man slipper krångla med apotek som kan göra en riktigt irriterad.
  • suz75

En annan fråga ang toalettbestyr. När började ni toaträna med era små liv?

Jolina var runt 1½ år sa hon ifrån att nu är det dax för toaletten. Idag toalettränar vi inte hon säger inte heller till längre och jag vet inte hur vi skall börja. Vi har provat med potta men den som är fr swereco är gjord av hårdplast där blev Jolina givetvis superstel i och det gick inte att sitta. sedan så slutade hon med att säga till..

Vad för toalettstolar har ni?

Flamingo verkar de flesta ha...Är den bra?

• suz75
    mamman i skogen skrev 2009-04-08 21:37:53 följande:
    Tror att flamingon skulle vara kanon för jolina...Ni får göra som vanliga barn brja att gå på klockan och ge henne medel för att säga till...Vi har ju nu fått kalsonger med lite isolering till river och det finns ju i trosform också kanske ngt att prova för då får man ju känslan av att det är obekvämt när man blir blöt inte som i blöjor där det inte gör ngt.
    Vad för kalsonger är det? utskrivet fr sjukvråden antar jag
  • suz75

Hade för ngn vecka sedan ett möte för att upprätta en ny habplan. Den lyckades jag väldigt bra med trots att jag var själv och alla andra tusen människor som ville komma till tals. Men icke! Här var jag i centrum för min lilla tjej och inget kunde stoppa mig denna gång. haha! OMjag nu ska skryta lite.... ommig själv

Vi skall se över bostaden för ev bostadanpassning samt belysningsanpassning bla, mkt som skall ses över även gåhjälpmedel eftersom jolina inte ordnar att gå med ponyn, vi fick sagt att det inte finns så många andra alt än pony. men där satte jag näven i bordet och tog till mina underbara professionella kunskaper och fick faktiskt SG häpna. Inte nog med det, sedan hade vi kommunikationen, under all kritik för logopeden har inte lagt en endaste energi att ta reda på Jolinas behov och vad som kan vara intressant. Där fick jag styra upp ordentligt oxå. Och jag hoppas att de håller vid det där pappret som de skrev under på för det skall följas upp om 6 månader haha de har ngt att bita i säger jag bara... När jag gick därifrån så kände jag en sådan lättnad och det där att de inte längre kunde säga JOLINA är för LITEN för att........Är det inte underbart!

• suz75
    mamman i skogen skrev 2009-04-08 22:04:42 följande:
    Japp distriktssköterskan eller sköterskan på hab skriver ut dem tillsammans med blöjor..inte världens snyggaste men får att färga och trycka egna coola mönster på.
    Tackar o bugar för tipset...
  • suz75
    delfin73 skrev 2009-04-08 22:08:41 följande:
    välkommen tbx..

Är själv inte här inne för ofta men så fort man finner tiden så blir det några rader

Kollade in i ditt galleri, söta Izabelle, och de andra små barnen
  • suz75

MIn första dag idag på move and walk med Jolina tillsammans med fem andra barn. Vilken skillnad på träning i år mycket svårare övningar vill jag säga. Men Jolina är duktig HEJ HEJ och har börjat vinka, till alla killarna säger hon *mua* och hon har NU lärt sig att gå i sin PONY för första gången utan att klaga. Hände i helgen, vi skulle enbart prova och vips där satt hon och började bara skjuta sig frammåt.

• suz75

Grattis Cornelia i efterskott coolt med elbil (Malin glöm inte eran mobil, jag har den hos mig)

Det var ett tag sedan jag ens tittat i FL men så blir det ibland, tiden rinner iväg när dagarna är fullspeckade. Vi är fortfarande kvar på move and walk och det är sista veckan, det är första året jag faktiskt längtar hem, träningen är så där, ny conduktör med mycket mer avancerade övningar, bra dock för Jolina hon fixar det galant Det som inte är bra i år tycker jag är att det är sex barn i gruppen och det är alldeles för många det stör träningen.. Men förhoppningsvis bättre nästa år.

Jolina har verkligen lärt sig att gå i sin PONY samt sitta själv på golvet utan stöd , synd att man itne får ta kort påträningen

Välkomna alla nya

• suz75
    Snuffe skrev 2009-04-24 17:32:03 följande:
    Du menar väl i alla fall, Sofia att det svårt att få assistans beviljat till små barn?  Fniss.Vi sökte LASS när Olivia var 2½-3 år men enl FK och kommunen så har alla små barn ett stort hjälpbehov, så fvi fick inget. Vi sökte återigen när Olivia var 4 och då blev vi beviljade LASS (lagen om Assistansersättning)
    Vi sökte LASS i oktober förra året och fick beslutet nu i början på februari på 6h per dag JOlina är snart 3 år. Så olika det är i kommunerna..
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!