• SaraKS

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

suz75 skrev 2009-05-06 16:28:16 följande:
    Tiden går så fort Annika, kunde knappt tro att Jolina hunnit bli 3 år igår, man undrar ibland vart tiden sprungit iväg..Hur man spenderat tid med sitt barn..Satt i telefon idag på jobbet alla skulle ju enbart ringa, FK, HAB, ass bolaget..sju samtal under arbetstid, men så kan det vara en ledig dag också. När ska man få vila ut?
    Ja dessa samtal kan varkligen göra en tokig. Jag har börjat ta mejl adress av dom som har, är så himla mycket smidigare tycker jag. För dom flesta man vill nå kollar mejl flera gånger dagen så man får fort kontakt. & sedan slipper man vara trevlig mot någon i andra luren :D
  • SaraKS
    mamman i skogen skrev 2009-05-06 21:24:41 följande:
    Nu har vi kommit hem sååååå skönt är det även fast det är lite stökigt hemma efter att pappa och lillasyster skött hemmet....Allt har gått toppen och bara sedan i måndags när pupen startade har vi märkt en ordentligt skillnad, River är mycket mer avslappnad och framförallt kan han nu greppa ngt och hålla kvar (detta utnyttjar han till max genom att hitta på en massa bus som han int eklarat innan imorse kunde han tom borsta fram tänderna själv) . De jobbigaste dystonierna har gett med sig och vi ska nu fortsätta att höja dosen en till tvågånger i veckan. Vi kommer få räkna med ett bakslag eller två nu i början då man ofta blir stelare just i starten av pumpen när man dosar in det första.... Nytt sittande är på g och nu byter vi vår gamla rullstols sits till en sitzi delfi på rullstolsunderede för sittande behöver vara optialt om han ska få ngn nytta av pumpen. Vi har även fått en slutgiltig diagnos efter MR en för två veckor sen vi har nog snart gått igeno alla cp diagnoser som finns Numer har River en dyskinetisk CP men med mycket inslag av spatsik diplegi och teraplegi men dystonierna är för starka för att vi ska få ngn av de andra diagnoserna...MR visade också det vi redan viste att River fick en syrebrist vid förlossningen så nu ska vi äntligen gå vidare med vårt ärende mot PSR som gett oss avslag. Är också så skönt att överbevisa det sjukhus som River föddes på som envist hävdat att Rivers skada uppkom  tidigt i grav...ack så fel de hade och vi har ju hela tidn vetat att de haft fel...
    Gud va skönt att op gått bra. & att pumpen verkar ge gott resultat. Ser verkligen framemot då det är dags för Alvin. Blir så irriterad på vikt-gränsen dom har här i Umeå. För jag anser att han skulle behöva en nu. Han har dessutom gått ner i vikt p.g.a. av stelheten som nu varit i en period.
  • SaraKS
    mamman i skogen skrev 2009-05-07 17:42:47 följande:
    På ALB har de inte ngn viktgräns kanske tom läge om att be om remiss .. Baklofen ssk sa att det minsta barn som fått pump var två år. En anna sak som var jätte kul var att specialpedagogiska skolmyndigheten vill använda River i en undervisningsvideo för bliss och kommunikation.. Nu skiter det sig i år efterssom det är så mycket med allt annat men kanske efter sommaren eller nästa år.
    Åh, de ska jag absolut säga till Alvins läkare! Tack för tipset!
  • SaraKS
    mamman i skogen skrev 2009-05-10 21:26:17 följande:
    Har vi några bloggande mammor (eller pappor för den delen) tänkte uppdatera min blogg lista på min blogg så att jag får med så många CP- bloggar som möjligt... Ngn som vill dela med sig av sin bloggadress?
    www.laceup.babyblogg.se
    Kika gärna in hos oss!
  • SaraKS

Hej på er alla!
    Hoppar bara in lite då & då för att skriva några rader, men jag läser troget vad ni alla andra har på hjärtat :)

Har nu en liten fundering till er vars barn åker rullstol. Vilket märke är rullstolen av? & i vilker ålder fick ert barn den?

Jag skulle så hemskt gärna vilja att Alvin fick en. Tycker det är så bökigt med vagnen i bland (otto bock). Till exempel då man är på restaurang eller ett fik så måste han ju sitta i vagnen, men de är ju så låg att han mer sitter under bordet än vid bordet. Med en rullstol kommer man ju högre upp. & på vissa ställen är det barnvagns förbud, då skulle det vara så enkelt att komma med rullstol, då slipper man berätta allt för folk varför man själv kommer med vagn (räcker med att man måste berätta sin historia för all sjukvård personal tycker jag).
    Alvin är nu två år & arbetsteraputen säger att han är för lite för en rulle. Men så var vi på hjälpmedelcentrum idag & hittade en som verkade passa honom. Är fortfarande helt lyrisk :)
    Det är en Invacare Wheeler. Någon som vet något om dom? Plus & minus?

• SaraKS
    mamman i skogen skrev 2009-06-22 21:02:19 följande:
    Vi har en sting från Etac till RIver den fick han när han var lite större än två. VI fick tjata länge på vår AT som också körde med "det finns inte så små rullstolar". Rullstolen var det bästa vi gjort River blev en stor kille kunde vara med precis som du säger när man är ute och far sitta vid bordet istället för att sitta i vagnen bredvid. Nu väntar vi på en ny rulle från anatomic sit där överdelen är samma som hans matstol Delfin, Efter baklofenpumpsoperationen så har hans sittande förändrats och hans nuvarande rulle är inte ultimat längre. Tyvärr så har habiliteringen istället för rulle beställt vagn till honom vilket gjorde mig ganska förbannad för han ska absolut inte gå tilbaks i utvecklingen och återigen bli en "liten kille" som får en massa frågor från kompisarna om varför han åker vagn. Så nu får vi vänta ända fram tills i höst innan nya rullen kommit. GRRRR...
    Jag förstår inte varför det ska vara så. . .
    Vi har annars ett väldigt bra & effektivt team på habben, dom är väldigt duktiga & jobbar snabbt. I vissa perioder har vi bett dom ta några steg tillbaka för vi inte hunnit med alla möten dom önskat. Men ibland när det kommer till hjälpmedel kan det gå så segt. Samma visa var det med gå-stolen. Dom sa han va för liten. Eller med fotskenor som jag säkert tog upp för ett år sedan & nu tror sjukgymnasten att de kanske skulle vara något.

Ja, de är det värsta. Det tar sådan tid att få sakerna.

Skulle bli så arg om dom beställt fel grejer. Usch!!

Vi får väl helt enkelt bara hålla tummarna.
  • SaraKS
    Jontesfru skrev 2009-07-01 11:23:48 följande:
    Vad jag är glad för Axels knapp!!!!Han har gått upp 1.1kg på 2 mån och ligger nu mitt på lagomkurvan.... Jippi! Dessutom är den ju en välsignelse nu i värmen. Man får i honom vatten!Nu ska jag mata lilleman o sen bär det av på Hörby maknad, eller marked som Emil skulle sagt!!!
    Ja visst är den toppen när det kommer till vikten :) Alvin han är börjat va & pilla på sin rätt mycket. Väntar bara på att hitta den liggandes någonstanns förutom på hans mage ;)

& du, medan jag kommer ihåg de. Bilbarnstolen heter BeSafe iZi Kid från Mini Crosser. Ursäkta att svaret dröjt!
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!