• Snuffe

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Jontesfru skrev 2009-04-22 08:58:38 följande:
    Tråden för sommarträffen är stängd. Finns det en ny? eller är det facebook som gäller?
    Startade en ny tråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43308487.html
  • Snuffe
    mamman i skogen skrev 2009-04-22 22:31:07 följande:
    Snabbt svar ang MR på en mr kan de se när skadan uppkom så avvakta tills du fått svar på den och be om svar som du förstår att de går igenom allt med dig
    Men det är betydligt lättare att fastställa när skadn uppkom, från det att barnet är 1,5 år eller äldre. Vi gjorde ett par MR när Olivia var en liten plutt, dvs nyfödd, men då kunde de bara konstatera att hon hade en skada. Det var först när hon var 1,5 som de kunde s i vilket stadie som skadan uppstod.
  • Snuffe
    malin neli skrev 2009-04-22 22:37:41 följande:
    idag har vi varit på mässan... Kanon... Neli trivdes som fisken i vattnet.. Sprang runt i sin kimi; fick charmat t sig godis... prövade bilbarnstol, miniwalk i rätt storlek, kollade på grejer.. hade det jättebra!! men bäst va nästan... vi stod i montern där man kunde köp boken "Jonathan på Måsberget". Neli och roger stod och pratade med författaren medan jag stod å pratade med en från FUB. ropar hon på mig, tecknar köpa.. Jag lyssnar med ett halvt öra.. Hon ropar igen, tecknar pengar... hahahahah.. goding.. i övrigt ångrar ja mest att vi inte hade planerat in fler dagar på mässan... men mammaledig som jag är å Roger som börjar 3veckors semester imorrn så har vi INTE tid.. Skam e d.. Numberone: Go Ellen.. måste vara en härlig syn... hur mår du å magen nu förresten?? Kom förresten fram ett par som undrade vad Neli hade för skador... Hon var så lik deras dotter när hon va liten; på utseende, handgrepp, kropp osv.. Men deras tjej hade Silver-Russells Syndrom... e lite nyfiken på att söka mer på detta... trots att detta inte handlar om neli... men... vill inte snöa in tankarna på mer¨... får vänta lite :) CP-konferensen i sthlm förresten.. kan nån som är mer insatt berätta lite om den... ska man passa på? ger den mig nåt?
    toodeloo Malin!
    Jag har själv aldrig varit på RBU´s cp-konferens men ska självklart gå i år! Jag VET att Fantine och Adams family också ska gå, den är det nog en hel del från maillistan som också kommer gå.
    Här är programmet för konferensen
    www.rbu.se/start.asp
    Mitt råd är: GÅ!!!! KRam!
  • Snuffe
    mamman i skogen skrev 2009-04-23 08:49:43 följande:
    Ja vi hoppas att få lite klarhet i saker iom vår mr igår om det fanns ngn skada innan förlossningen sen ska vi ta upp vår kamp mot psr igen och det lät väl bli via tingsrätten nu..På förlossningen i östersund så säger de ju att de inte vety vad som orsakade rivers skada men för oss är det klart som korvspad att han hade en syrebrist på en halvtimme sen kan det ju iofs vara ngt som uppkommit innan också men deras behandling av oss med dropp och resterande så är vi övertygade om att det är det som orsakat Rivers skada och om det fanns ngt innan så skulle hans skada ha vart betydligt mycket mindre om de bara följt sina egna rutiner. Ska bli spännande att fåsvar ännu en pusselbit.
    Vissa är ju solklara förlossningsskador redan vid förlossningen, men vi vårt fall när det slarvades en hel del så visste vi ju inte helt klart att det var en förlossningsskada, men vi var helt övertygade om att det var det. Och efter MR så visade det sig att det mycket riuktigt var vid förlossningen
  • Snuffe

Man kan ju faktiskt få sin skada i fosterstadiet, det är, om jag inte har helt fel siffror, bara 20% av alla cp-skador som är förlossningsskador.
    Och så vitt jag vet är det väl endast en MR som gör att man kan se när skadan uppstod.

Kan man få en cp-skada av att mamman är på pikalurven? Ja, kanske om man hårdkrökar?? Jag vet inte, men då brukar det väl snarare bli andra skador

• Snuffe
    ulricaa skrev 2009-04-23 13:54:59 följande:
    Idag har jag o Liam lekt hej, hej benen!!! Äntligen är gipsperioden över! Egentligen hade vi tid för det på tisdag, men jag hade bett att få komma in akut för att kolla varför Liam reagerade med smärta när vi lyfte honom. Det visade sig iaf inte vara något med höften... ska erkänna att jag halvt förberett mig på att få göra om eländet... var helt säker på att något hade gått sönder! Men efter röntgen så sa läkaren att det är bara att ta av det och han har inga restriktioner vad gäller lägen! Nu ska vi bara anmäla skadan på hälen! Det kommer ta upp till ett halvår innan trycksåret är riktigt läkt!
    Åh vad skönt att ni slipper gipset!!! Jag antar att Liam tänker "Äntligen fri"

Tar det så lång tid att läka ett trycksår? Jösses!!! Pussa prinsen!!!
  • Snuffe

Ni som är medlemmar i RBU och får tidningen Rörelse: Är det någon ni känner igen där? Skynda läsa!!!

• Snuffe
    busan71 skrev 2009-04-23 16:58:39 följande:
    jaha nu har vi gjort en mr röntgen då. Jag ser att ni har olika uppfattningar om när man kan få besked om när skadan uppstod. Min teori är faktiskt att läkaren gjorde fel efter just förlossningen. jag vet ju inte vad som hände eller skedde i akutrummet när de tog ut honom där. jag ska kräva klara besked också utav läkaren. Har ni fått se bilderna på basrnets hjärna? Jag kommer att kräva att få se bilderna så man lättare ska kunna förstå vad det är de pratar om. När exakt kan de ställa diagnosen att de har fått sin cp skada? hur går de tillväga för att veta exakt den graviditetsveckan så skedde nåt eller just då vid den tidpunkten vid eller efter förlossningen så skedde det ett fel och en cp skada uppstod. jag har många frågor och funderingar kring just den här cp skadan som min son eventuellt har. jag nån form av handikapp har han ju för vänstersidan är ju konstig och sen så har han även epilepsi har det visat sig. Älskar min son väldigt mycket.
    Nu är jag inte helt säker, men om man får skadan i graviditeten så har jag för mig att man kan se det på MR på ventriklarna.
    Vi har inte fått sett bilderna på Olivias hjärna, men med tanke på att hon knappt levde när hon kom ut, det tog läkaren över 30 min från det sugklockan sattes till hon kom ut (det brukar ta max 5 min med sugklocka), hon var helt blå och livlös, ingen andning mm.När hon var 24 timmar gammal så slutade hon andas igen, de fick igång henne och 20 min senare så kraschade hon igen. Sen kraschade hon var 3:e min under hela natten, så d fick lägga henne i respirator.
    Mr gjordes när hon var några dagar gammal och läkarna såg då en liten fläck, men de kunde inte tyda vad det var. Hur som helst så repade sig hon. Vi låg inne i 5 veckor och efter det så följde ett oändligt antal läkarbesök hos neurologen.

Vi fick beskedet när Olivia var 4 mån gammal, Olivia har en grav skada.

Så vitt jag förstår så är det svårare att ställa diagnosen om man har en "lättare" skada. Vissa har man en mer omfattande skada så brukar det dröja nått eller några år innan man får diagnosen. Hjärnan har ju en otrolig förmåga att anpassa sig, vilket gör att det är svårt att ställa diagnosen.
  • Snuffe

Jag säger som både Numberone och Adams family. Man kan tyvärr inte få svar på en gång, vilet man oftast vill ha, och det tror jag att alla på tråden håller med om. När man får ett besked att man har ett hjärskadat barn så vill man på en gång veta hur det ska bli i framtiden.
    När vi fick diagnosen så var det jätteviktigt för mig att få vet om Olivia skulle kunna gå eller inte. Det ligger så mycket prestige i att just kunna gå. Numera skiter jag fullständigt i om hon kan gå eller inte, det är inte det som är viktigast. Det absolut viktigaste är att hon mår bra och trivs med livet! Numera så lägger jag även kommunikation mycket högre upp på listan, för utan kommunikation så är det svårt att veta vad ens barn vill mm.

Sen det här med att läkare faktiskt uttalar sig utan att veta, tycker jag inte om. Man får inte säga att barnet kommer att kunna gå om 3 år med sjukgymnastträning mm om man inte är 200% säker på det. Och även om man är 200 % säker så är det ingen som kan säga vad som kommer att hända imorgon.

Jag känner själv en familj som också har en dotter med cp-skada. När den tjejen föddes så fick föräldrarna en väldigt "svart" diagnos, som sa att tjejen skulle blir ett "vårdpaket" resten av sitt liv. Den tjejen är idag snart 6 år och går idag med rulltor, pratar mm, hon har bara lite problem med sin ena arm.

• Snuffe
    adams family skrev 2009-04-24 15:50:36 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42878824.html  här diskuterar vi personlig assistans Det är oerhört svårt att få det beviljat till barn men inte omöjligt man bedömer behovet på grundläggande behov så som mat hygien förflyttning samt övriga behov du kan läsa mer i tråden eller gå tillbaks i ngn av de gamla trådarna eller helt enkelt slänga ut en fråga vi är ett par som har tagit fighten mot FK och fått detta beviljat. Vårdbidrag är nog det du ska söka först och främst skriv ut blanketter och skicka redan idag blanketter finns på FK hemsida
    Du menar väl i alla fall, Sofia att det svårt att få assistans beviljat till små barn? {#lang_emotions_cool} Fniss.

Vi sökte LASS när Olivia var 2½-3 år men enl FK och kommunen så har alla små barn ett stort hjälpbehov, så fvi fick inget. Vi sökte återigen när Olivia var 4 och då blev vi beviljade LASS (lagen om Assistansersättning)
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!