CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43308487.html
Man kan ju faktiskt få sin skada i fosterstadiet, det är, om jag inte har helt fel siffror, bara 20% av alla cp-skador som är förlossningsskador.
Och så vitt jag vet är det väl endast en MR som gör att man kan se när skadan uppstod.
Kan man få en cp-skada av att mamman är på pikalurven? Ja, kanske om man hårdkrökar?? Jag vet inte, men då brukar det väl snarare bli andra skador
Ni som är medlemmar i RBU och får tidningen Rörelse: Är det någon ni känner igen där? Skynda läsa!!!
Jag säger som både Numberone och Adams family. Man kan tyvärr inte få svar på en gång, vilet man oftast vill ha, och det tror jag att alla på tråden håller med om. När man får ett besked att man har ett hjärskadat barn så vill man på en gång veta hur det ska bli i framtiden.
När vi fick diagnosen så var det jätteviktigt för mig att få vet om Olivia skulle kunna gå eller inte. Det ligger så mycket prestige i att just kunna gå. Numera skiter jag fullständigt i om hon kan gå eller inte, det är inte det som är viktigast. Det absolut viktigaste är att hon mår bra och trivs med livet! Numera så lägger jag även kommunikation mycket högre upp på listan, för utan kommunikation så är det svårt att veta vad ens barn vill mm.
Sen det här med att läkare faktiskt uttalar sig utan att veta, tycker jag inte om. Man får inte säga att barnet kommer att kunna gå om 3 år med sjukgymnastträning mm om man inte är 200% säker på det. Och även om man är 200 % säker så är det ingen som kan säga vad som kommer att hända imorgon.
Jag känner själv en familj som också har en dotter med cp-skada. När den tjejen föddes så fick föräldrarna en väldigt "svart" diagnos, som sa att tjejen skulle blir ett "vårdpaket" resten av sitt liv. Den tjejen är idag snart 6 år och går idag med rulltor, pratar mm, hon har bara lite problem med sin ena arm.