-
Jolina började dagis när hon var 16 månader och började med några timmar per dag, jag var med på dagis hela tiden mest i bakgrunden för hur det fungerade. Jobbade då 60% Idag jobbar jag nästan full tid och Jolina älskar att vara på dagis, det känns skönt att man har byggt upp timmarna successivt vilket det då behövdes för Jolina.Morrisey skrev 2009-04-24 23:13:21 följande:Åh, vad skönt att läsa det ni alla skriver om dagis. Emil kommer att börja till hösten då han är 14-15 månader. Han ska gå 3 timmar/dag trots att jag är föräldraledig. I början kändes det jättejobbigt att tänka att jag ska lämna honom så tidigt. Men jag tror att det kommer att bli bra för hela vår familj. Emil ska gå på en avd. med bara 6 barn och 4 personal. Var där och hälsade på idag och det verkade toppen!!!Hade besök av LSS-handläggaren idag som började med att säga att det inte var så ofta de gjorde hembesök hos föräldrar med så små barn och att de flesta brukar få avslag.... Ska vara väldigt speciellt om det inte skulle räknas som föräldraansvar.Men när hon gick lät det som om vi nog kunde räkna med att får några timmars avlösning. Någon här som haft avlösare tidigt? Hur många timmar har ni då haft?
-
När Jolina föddes mådde hon relativt bra dock lite blodsocker som var lågt, efter tre dagar krampade hon och undersökningar påbörjades. efter ca 10 dagar fanns det inga mer undersökningar att göra förutom MR hjärna där vi fick reda på att vår lila tjej hade fått en omfattande hjärnskada i sista graviditetsveckan då hon kom ut.busan71 skrev 2009-04-23 16:58:39 följande:jaha nu har vi gjort en mr röntgen då. Jag ser att ni har olika uppfattningar om när man kan få besked om när skadan uppstod. Min teori är faktiskt att läkaren gjorde fel efter just förlossningen. jag vet ju inte vad som hände eller skedde i akutrummet när de tog ut honom där. jag ska kräva klara besked också utav läkaren. Har ni fått se bilderna på basrnets hjärna? Jag kommer att kräva att få se bilderna så man lättare ska kunna förstå vad det är de pratar om. När exakt kan de ställa diagnosen att de har fått sin cp skada? hur går de tillväga för att veta exakt den graviditetsveckan så skedde nåt eller just då vid den tidpunkten vid eller efter förlossningen så skedde det ett fel och en cp skada uppstod. jag har många frågor och funderingar kring just den här cp skadan som min son eventuellt har. jag nån form av handikapp har han ju för vänstersidan är ju konstig och sen så har han även epilepsi har det visat sig. Älskar min son väldigt mycket.
Man kan se när syrebristen uppstod på en MR. Diagnosen cp skada kan ställas tidigt däremot vet man inte riktigt hur symtomen ser ut så pass tidigt hos ett barn då det kan ändras ju äldre barnet blir. Jolina har oxå epilepsi, har varit någorlunda bra tills de sista veckorna då hon småkrampat och nu de två sista dagarna har hon krampat 10-20 ggr på en dag med frånvaroattacker vilket läkarna inte får bukt med. Jolinas läkare sa det i början när vi fick diagnosen att när man föds med en hjärnskada ligger man i riskzon för epilepsi och vi är där nuHoppas dock att det går över snart när medicinerna ändras.
-
Jolina har stått på ergenyl som vi trappar ut och blev insatt på tegretol, lite skillnad ser vi men fortfarande massor med kramper..Jag tror att läkarna vet vad de gör men har man en svårbehandlad EP så kan det bli svårt att behandla.busan71 skrev 2009-04-25 18:37:48 följande:hur har det gått med medicineringen nu då? jag fick en medicin som heter trileptal vilket har du? tråkigt att din flicka har så mycket kramper och att läkarna inte får bukt på det. vad är det för läkare som inte vet vad de gör?
-
Jolina fick igår en Atlas Walker fr atomic sitt och det är fullfart framåt både ute och inomhus så roligt att se att hon verkligen tar stora steg frammåt
Inte nog med det så är hon sår fruktansvärt intresserad av alla stolar hemma vilket hon inte varit tidigare vi har ju inte gjort ngn psykologutredning för det mentala där vet vi inte riktigt iom att hon är så pass med på allt, men hennes intresse för allt runt omkring har ju blivit så mkt större.
Nu fajtas vi bara med att få intyg fr AT till dubbelassistans för vissa saker. Hab menar på att de inte skriver intyg längre då de inte har resurser för det PUH! Men nu har vi lämnat den biten och våra jurister få ta hand om det. -
OHH VILKET VÄDER VI HAR
måste ju bara vara 23 grader här hos oss! Hur har ni det med vädret? Synd att man jobbar, skulle annars legat hemma i trädgården med en bra bok att läsa och dricka gott kaffe
IsLatte kanske
-
Både bra och dåligt, vi får inte bukt med Jolinas kramper och nu håller vi på att byta medicin. Ibland undrar jag hur det skulle vara om vi testade ta bort all medicin för att prova, iom att hon har haft medicinen sedan bebis.numberone skrev 2009-04-30 11:19:07 följande:Hejja duktiga Jolina!!! Det verkar som det har hänt MASSOR hos er på sistone!! En riktigt bra period ...
-
S Sofia skrev 2009-04-30 17:30:09 följande:
Vi gjorde nästan så,Rasmus hade ett tag en massa mediciner, då valde Rasmus pappa o jag att ta bort så många som möjligt och "börja om" på nytt. Han fick mindre kramper och det räckte med en ep-medicin. Så din tanke är inte så dum, testa!!Ja, jag och Peter bestämde igår faktiskt att hålla den nya medicinen på en lägre dos och trappa ut den andra helt, oh!!! kramperna är mindre helt otroligt vilken skillnadStolt cp mamma, kanske skulle blivi läkare haha
-
Grattis Olivia. Hoppas du hade en bra dag med massor av roliga presenter Kramar fr Jolina med familj
-
ellie2 skrev 2009-05-04 21:20:46 följande:[citat]
Nu har vår älskade Vilmer efter snart tre års tappert kämpande fått ro hos änglarna. Sorgen och saknaden efter vår fina prins är ofattbar. Den kärlek och lärdom han har berikat våra liv med lever för alltid kvar. Nu får Vilmer äntligen leka, skratta och må bra! Lämnar er med en innerlig önskan om att allt ska gå bra för er och era älsklingar!Ta hand om varandra och njut av de små stundernaKram Helena
[/citat
Varma tanker till er många kramar /Suzanna och Jolina -
Skönt att det inte var något allvarligt Steph! Hoppas Olivia blir bättre, det är jobbigt när de små är sjuka eller inte mår bra. Fast nu ska jag nog kalla Olivia stora tjejen
Jolina blev stora tjejen igår, ett år äldre och envisareStora kalaset ska vi ha på lördag..