Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen
    Jontesfru skrev 2009-05-11 14:32:14 följande:
    Så idag damp HSAN svaret ner i brevlådan. Bm fick en varning. Så var det avpickat!
    Vad skönt för er ... nu väntar väl PSR för eran del...
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    Jontesfru skrev 2009-05-13 12:38:55 följande:
    HSAN är väl innan 2 år gått och PSR inom 3 år efter man har upptäckt skadan. Vi anmälde till PSR medan vi låg på neo, men HSAN först när Axel redan blivit 1 år. Oftast gör man väl tvärtom. Min kontakt med PSR sa att eftersom Lunds sjukhus internutredning redan fastställt att det var deras fel så hade det inte så stor betydelse, för PSR avvaktar ju gärna HSANs beslut om man anmäler till HSAN. Vad jag förstått.
    Och inget utesluter det andra när det gäller att få rätt man kan få rätt i hsan och inte få ngt från  psr och tvärtom allt hänger på vilken handläggare och vilken läkare som bedömer.
  • mamman i skogen
    knäppisen skrev 2009-05-15 21:18:39 följande:
    Välkommen hit Fröken J. Jag har ingen svärmor, men en knasig mamma När O var 18 mån kunde han typ ingenting...mer än att ligga på golvet o sitta i sin babysitter. Ändå tyckte mamma att det var jättekonstigt att han skulle bli inskriven på barnhabiliteringen, och vaddå, cp-skada, näe, det kan väl inte han ha, han som är så go o glad. Och då har vi ändå vetat om att han har en skada sen han var 2 v gammal...ibland tar det lång tid innan det sjunker in.
    Också en galen mamma som har sagt de mest konstiga saker och till sist blev måttet rågat för min del... En favorit för henne har vart att hela tiden prata om när River blir frisk.... så kommer ha kunna bla bla bla så fort man ens yttrat sig om hans problematik så har man fått höra om allt han kommer kunna göra när han blir frisk... Men han är ju inte sjuk kärnfriskaste ungen man kan tänka sig

Nåväl hur som helst kom det en alltför stor groda ur munnen på henne en dag och då bröt jag kontakten och har inte tagit up den igen för min son ska aldrig behöva höra det hon tycker om varför han är som han är..

Välkommen Fröken J Min lille kille heter River har en grav dyskinetisk CP skada och EP men är den gladaste charmigaste unge man kan tänka sig med undantag för alla andra ungar här på listan Stor eller liten skada bara våra ungar får må bra och utvecklas till sin fulla potential och vara lyckliga det är väl det osm betyder ngt för alla föräldrar ..
  • mamman i skogen
    busan71 skrev 2009-05-19 17:36:58 följande:
    jag känner att jag är påväg nånstans i alla fall när det gäller träning och medicinering med min son. Habiliteringen har fått mig att hoppas att min son ska bli så pass normal i vänstersidan som alla andra normala barn är. Men visst det finns kanske nackdelar med att det kan bli på ett helt annat sätt än man tror också. Jag tar en dag i sänder. Nu väntar jag på vad teamet ska säga om hans vänstersida och vad de ska ge han för träning. Jag ska själv försöka med att bli assistent till honom bara för att jag känner honom bäst och att han e lite liten för att gå på dagis och få assistent. Ser hellre mig som assistent till en början i alla fall. eller vad hade ni gjort själva?
    Jag tycker absolut att man kan vara assistent till sitt eget barn men kanske inte fullt utman behöver vara bara mamma också. Det är oerhört svårt att få personligassistans till sitt barn men inte omöjligt. Det krävs att barnet har ett väldigt omfattande funktionshinder för detta och behöver hjälp med alla grundläggande behov. Den första insatsen man brukar få är från LSS tex avlösar service kortidsvistelse och då måste barnet vara inskriven i personkrets.

Kul att du trivs här Andras erfarenheter är helt ovärderliga vet inte hur jag skulle klarat mig utan alla fantastiska mammor här och på maillistan..
  • mamman i skogen
    numberone skrev 2009-05-19 14:45:44 följande:
    hemmapavargata.blogspot.com/Nytt inlägg
    Vilken söt tjej så liten i sin stora pony

gohappy skrev 2009-05-19 21:45:49 följande:
    Skryt, skryt,Skryt, skryt,Skryt, skryt,Skryt, skryt,Skryt, skryt,!!!!Min lilla prins har äntligen knäckt gå koden...tog 16 steg på M & W idag!!
    Härligt vilken kille
  • mamman i skogen
    20082011 skrev 2009-05-17 19:29:57 följande:
    Hej alla cp-mammor!Dyker upp här igen, men läser ofta utan att skriva nåt Några kommer säkert ihåg mig iaf Min Sagas lilla vänstra tumme är fortfarande inåtböjd när hon ska greppa saker, när hon sträcker sig efter saker.Vad exakt det beror på, vet vi inte.Dom goda nyheterna för mig är att hon började åla framåt på golvet nästan exakt samtidigt (några dagar senare) som sin tvillingsyster!Däremot går det lite klumpigare och långsammare, men det är ju bara gulligt enligt en partisk mamma som mig.Jag har börjat gunga dom i bebisgungor, vilket dom älskar.MEN jag har märkt tydligt att så fort jag börjar gunga lilla Saga så börjar hennes armar/händer darra.Det gör mig konfunderad, och naturligtvis så kopplar jag först och främst ihop det med asfyxin.Så min klassiska fråga är, är det nån som känner igen det från sina barn? Att händerna skakar/darrar vid upphetsning? (det har även hänt vid tvärtomhumör, dvs intensivt gråt).
    Härligt med framstegen   Tummar inne i handen harnog många barn här tyvärr men hoppas att din lilla prinsessa snart får ut den och full koll..
    Skakningarna är inget jag känner igen..
    Kollar in i bloggen emelanåt och hoppas att allt kommer gå strålande
  • mamman i skogen
    numberone skrev 2009-05-20 09:18:39 följande:
    Adams:Hihi ja hon är lite kort i överkroppen så stolen är enorm men hon når ner.... å tar ett par steg lite då å då... är än så länge lite klen i benen så det ser ut som om hon försöker gå på såpa. Gohappy:UNDERBART!!! GRATTIS!!!
    Hon växer snart i den
  • mamman i skogen

Välkommen lillis23  är för trötter för att skriva mer ikväll men tror du kommer få många tips och mycket stöd här och maillistan som du hittar länk till i TS...

Gonatt gott folk från en trött CP mamma som har en kille som trots flera dagar av epanfall mår ganska bra och har mycket possitiva effekter av sin "hockeypuck" i magen...

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!