• minisaga

Köra halkbana när man är gravid?? Hjälp!

Hej,

Jag har en fundering som jag inte lyckats få svar på via annat håll så jag tänkte att ni på FL kan hjälpa mig

Jag håller på att övningsköra för att ta körkort innan lill killen kommer. När jag körde sa min körskolelärare att jag bör köra halkbanan så snart som möjligt för att "dom" inte rekommenderar gravida att köra den i slutet på graviditeten.

När jag hörde det ringde jag självklart till halkbanan, dom sa att dom inte kunde säga nått, bara att det är hårda inbromsningar i 70 km/h och att jag får ta upp det med barnmorskan. Barnmorskan säger att dom inte har någon ståndpunkt utan det får jag avgöra själv....

Hur skulle ni göra?? Har ni hört något om detta tidigare?

• Svar på tråden Köra halkbana när man är gravid?? Hjälp!
  • Firstandhappy

magen blir i vägen i slutet av grav, annars är det bara att köra på, jag rekommenderar starkt att du tar det innan barnet föds för sen kommer det inte finnas tid ett bra tag efter.
    o så farligt är det inte på halkan, ja lite hårda inbromsningar o nån sladd, men skulle man inte få köra den som gravid skulle man ju inte få sätta sig o köra bil med körkort sen som gravid heller eftersom man aldrig kan garantera att man inte måste bromsa hårt då heller..
    Se bara till att bältet sitter rätt... lycka till..

• Flyssel

Det beror väl på hur gravid du är då. Även om barnet ligger väl skyddat därinne så kommer ju en höggravid mage väldigt nära ratten och det är ju rätt hårda inbromsningar det handlar om.
    Jag fick höra från flera håll att man inte rekommenderades att köra bil överhuvudtaget den sista tiden och när jag väl var där så kunde jag förstå det, för magen hamnar verkligen upp mot ratten.

• Fröken Freda

Alltså du kommer ju inte krocka och så på halbanan. Däremot som du skrev, hårda inbromsningar.
    Kan däremot tänka mig att magen är ivägen i slutet av graviditeten som Firstandhappy redan nämn.

För övrigt är halkan riktigt rolig och inget att oroa sig över annars. Säger barnmorskan att det är lugnt så borde det väll vara så.
    Det sker ju dessutom under kontrollerade former på halkbanan, vilket det inte gör i vanliga trafiken.

• Firstandhappy
    Flyssel skrev 2009-04-03 10:22:38 följande:
    Det beror väl på hur gravid du är då. Även om barnet ligger väl skyddat därinne så kommer ju en höggravid mage väldigt nära ratten och det är ju rätt hårda inbromsningar det handlar om. Jag fick höra från flera håll att man inte rekommenderades att köra bil överhuvudtaget den sista tiden och när jag väl var där så kunde jag förstå det, för magen hamnar verkligen upp mot ratten.
    konstigt att jag som yrkeschaufför aldrig hört att man inte ska köra bil i slutet av en grav..
  • Flyssel
    Firstandhappy skrev 2009-04-03 10:24:05 följande:
    konstigt att jag som yrkeschaufför aldrig hört att man inte ska köra bil i slutet av en grav..
    Då har man ju inget val, så det är kanske därför.
  • Firstandhappy
    Flyssel skrev 2009-04-03 10:25:20 följande:
    Då har man ju inget val, så det är kanske därför.
    så det ska alltså vara skillnad om man har det som jobb, eller om man tex bor på landet o bara åker för nöjes skull alltså??
  • minisaga

Tack!

Jag har också hört att man inte ska köra bil i slutet av graviditeten, både pga magen och sen att man inte är lika uppmärksam som vanligt... Det sista tror jag dock inte riktigt på...

Nu är jag i vecka 25 så än är magen inte ivägen super mycket (man kanske inte är super smidig när man ska i och ur bilen men det är ju en annan femma... )

Lär väl i så fall se till att fixa det relativt snart..

• Flyssel
    Firstandhappy skrev 2009-04-03 10:27:47 följande:
    så det ska alltså vara skillnad om man har det som jobb, eller om man tex bor på landet o bara åker för nöjes skull alltså??
    Ja precis, eftersom det var en rekommendation att man skulle undvika att sitta bakom ratten OM man istället kunde åka som passagerare. Det är ju inte så lätt att vara passagerare om man är yrkeschaufför
  • steen

jag körde halkbanan o det var inga problem. Det jag däremot inte kunde göra var att prova hur det kändes att krocka i låg hastighet o vara med när bilen voltar. Men som sagt själva körandet var det inga problem med.

• LyNxQ

En anledning att man ska undvika att köra bil i slutet av graviditeten är KROCKKUDDEN! Det är ganska stor kraft i den och magen befinner sig ju ganska nära ratten..

(dessutom vet jag en tjej som var höggravid och av någon anledning svimmade hon och körde rakt in i en vägskylt. Har för mig att hon fick åka ambulanshelikopter till sjukhuset men jag tror att det gick bra för henne och bebisen)

Halkbanan går säkert fint! Det är förresten jättekul!
    (jag var jättenervös för jag hade fått för mej att det var många som kuggades.. men det var det inte! Fast de skällde och gormade och var ganska elaka mot oss alla)

• Billen

Hejsan! Jag gjorde halkbanan när jag var i vecka 24 och det gick så bra så!=)

• skorpion80

Jag gjorde halkbanan i sjunde månaden. Gick jätte bra.

Lycka till!

• minisaga

Jag får nog ringa och boka in en tid snart tror jag.

Tack allihopa för tips och råd! Är lite nervös inför det men det ska nog gå bra

• Flyssel
    minisaga skrev 2009-04-05 10:00:59 följande:
    Jag får nog ringa och boka in en tid snart tror jag. Tack allihopa för tips och råd! Är lite nervös inför det men det ska nog gå bra
    Klart det kommer gå bra, det är skitkul att köra halkbana! Men om det inte är väldigt uppenbart av magstorleken att du är gravid så kan du ju ta upp det med dem, så de kan avgöra om det är något du bör undvika att göra.
  • LoMsBebis

Jag körde halkbanan i v. 32, det gick jätte bra. Däremot fick jag hoppa över att åka en bil som krockar...i ex antal km och en bil som välter. (Detta gjordes vidsidan av halkbanan.)
    Jag rekomenderar också att ha så mycket som möjligt avklarat till förlossningen. Själv hade jag bara uppkörningen och den bokade direkt när jag kom hem, och fick då en tid en månad senare.
    Lycka till!

• Sladdaren
    steen skrev 2009-04-03 10:34:30 följande:
    jag körde halkbanan o det var inga problem. Det jag däremot inte kunde göra var att prova hur det kändes att krocka i låg hastighet o vara med när bilen voltar. Men som sagt själva körandet var det inga problem med.
    Jo undrar varför får man inte krocka i låg hastighet eller vara med i bilen som voltar? I vilken vecka går gränsen? Eller ska man bara inte göra det när man är gravid?

Svar på tråden Köra halkbana när man är gravid?? Hjälp!