Inlägg från: 08trebarnspappa |Visa alla inlägg
  • 08trebarnspappa

Waldorf - bra eller dåligt?

Jag skulle aldrig sätta mina barn i waldorfskola om jag gick på den infon som finns att läsa. Det är alldeles för flummigt, religöst och sektbetonat. Verkligheten som man som elev och waldorfförälder upplever är något helt annat. Det är en varm, humanistisk och aningen bohemisk miljö som är en perfekt motvikt till vad mina ungar dras till på fritiden (de har iphones, ipads, playstation 3, wii, youtube:ar... ja använda datorer är inget man måste lära dem i grundskolan, de kunde det innan de började 1:an). Waldorfskolor har i stort sett alltid ekologisk mat och engagerade pedagoger.

Nu har jag gått i waldorfskola själv (sedan tekniskt gymnasium och univeristetsstudier på det) och flyttade för något år sedan mina två äldsta barn från kommunal skola till waldorfskola. Min yngsta (18 månader) ska nu börja på waldorfförskola för att det är mindre grupper och mindre plast (det får de i överflöd i resten av samhället).

Visst är vissa pedagoger väldigt inne på antropsofi etc och en del är lite flummigt men det är inget som jag som elev någonsin påverkats speciellt mycket av utan jag närde en viss förkärlek till det bohemiskka och sätter skapande och uppfinnande väldigt högt samt fick en humaninstisk grundsyn som balanserade upp influenser från hollywood-action/TV/dataspel som jag älskar och slukar på ett fint sätt.

Ta en lunch på Kulturhuset i Ytterjärna (om ni har vägarna förbi), besök en skola och bestäm sedan om det är något som passar er. Jag kan varmt rekommendera Djurgårdens Waldorfskola och Norrköpings Waldorfskola som är de jag har erfarenhet av.

Svar på tråden Waldorf - bra eller dåligt?