• Jazlene

Varning välj inte metoden av Elisabeth Pantley

jag gjorde det, tyvärr. Och ser att flera andra får samma usla resultat om inte ännu värre.
    Vilken katastrof det blev när vi försökte, inte blev sömnen bättre. Tvärtom.
    Vi vaggade, gungade, använde en pilatesboll... vi låg brevid, tuttade, snuttade, bar och gjorde allt som stod i våran makt.

Vilken förstagångsförälder som helst vet det som står i hennes bok när barnet är ungefär 6 månader.
    Somna utan gråt, borde heta "somna med gråt i föräldrarnas famn"
    För det är definitivt inte somna utan gråt som gäller. Gråts gör det. Och definitivt inga 5 minuter, eller potester enligt SHN. I pantleys metod är det gråt. Oändligt.

De flesta tycks ge upp sådär efter 1-2 års slit med hennes metod. Kunde man inte ha fått bättre resultat med eget huvud?

• Svar på tråden Varning välj inte metoden av Elisabeth Pantley
  • Magda73

*Suck.

Vad jag skulle önska att fler föräldrar vågade lita på sig själva och sin egen intuition istället för teorier...

• Hervor 1

Har ingen personlig erfarenhet utav hennes "metod" men har hört mycket gott om den. Bevisligen så fungerar den förträffligt för en del men kanske inte för alla.. Viktigast för barnet är nog att man som förälder har vett på att avbryta en metod som uppenbarligen inte passar det individuella barnet och dess behov.

• MalinEddie

Håller inte alls med. Har läst boken och tycker det är en mycket snäll metod där man sätter barnet främst, ej som med 5mm och shn då barnen tvinas gråta sig till sömns.

• Jazlene
    MalinEddie skrev 2009-04-03 22:41:28 följande:
    [citat
    Håller inte alls med. Har läst boken och tycker det är en mycket snäll metod där man sätter barnet främst, ej som med 5mm och shn då barnen tvinas gråta sig till sömns.
    [/citat]

Men det är ju här som det blir fel. Det gråts i det oändliga med somna utan gråt.

Det gråts i veckor, månader, och år.

Boken borde heta "somna med gråt i halsen boken"

SHN må få ett barn att skrika över förändringarna, men den här metoden som får barnet att gråta i flera år måste vara en plåga för barnet.
    Vem vill vara ledsen om natten mer än nödvändigt? Inte jag i alla fall, knappast mitt barn heller.

Nej bojkotta Elisabeth Pantley, har man barn över 6 månader så vet man allt som står i denna bok. Eldbrasa, blir det här.
  • lövet2

Varför välja en metod överhuvudtaget? Varför inte låta babyn sova i fred i stället?

I never wanted them!
  • Hervor 1
    Jazlene skrev 2009-04-03 22:55:49 följande:
    [citat Håller inte alls med. Har läst boken och tycker det är en mycket snäll metod där man sätter barnet främst, ej som med 5mm och shn då barnen tvinas gråta sig till sömns.
    Men det är ju här som det blir fel. Det gråts i det oändliga med somna utan gråt. Det gråts i veckor, månader, och år. Boken borde heta "somna med gråt i halsen boken" SHN må få ett barn att skrika över förändringarna, men den här metoden som får barnet att gråta i flera år måste vara en plåga för barnet. Vem vill vara ledsen om natten mer än nödvändigt? Inte jag i alla fall, knappast mitt barn heller. Nej bojkotta Elisabeth Pantley, har man barn över 6 månader så vet man allt som står i denna bok. Eldbrasa, blir det här.
    [/citat]

Att en sak inte fungerar för dig innebär inte att det inte kan vara bra för andra. Utöver detta så håller jag med såväl lövet2 samt magda...
  • MalinEddie
    Jazlene skrev 2009-04-03 22:55:49 följande:
    [citat Håller inte alls med. Har läst boken och tycker det är en mycket snäll metod där man sätter barnet främst, ej som med 5mm och shn då barnen tvinas gråta sig till sömns. [/citat] Men det är ju här som det blir fel. Det gråts i det oändliga med somna utan gråt. Det gråts i veckor, månader, och år. Boken borde heta "somna med gråt i halsen boken" SHN må få ett barn att skrika över förändringarna, men den här metoden som får barnet att gråta i flera år måste vara en plåga för barnet. Vem vill vara ledsen om natten mer än nödvändigt? Inte jag i alla fall, knappast mitt barn heller. Nej bojkotta Elisabeth Pantley, har man barn över 6 månader så vet man allt som står i denna bok. Eldbrasa, blir det här.
    Vad jag förstår gråter många barn när shn används mer än de 3 dagar kuren tar? Enligt AW ska man ju bara ta upp det stackars barnet om det måste till akuten, mkt grymt enligt mig. Det är bara att läsa på det där forumet för att förstå att det gråts MKT när shn används. Och barnen ligger själva. Om barnen gråter när  somna utan gråt används är de nära någon. Stor skillnad att gråta själv och ensam för ett spädbarn. Nej shn är minst lika mkt gråtmetod som 5mm. Skillnaden är väl att AW kallar barnets gråt för frågor som ett sätt att förminska den. Förstår inte ens att du jämför dessa skrikmetoder med somna utan gråt men alla ser vi olika på saker och ting{#lang_emotions_smile}
    Håller dock med om att mkt av det som står i Panleys bok vet man när barnet är över 6 månader. Men det är en mkt bra bok för nyblivna föräldrar för att få förståelse för spädbarnets sömnmönster.
  • Jazlene
    lövet2 skrev 2009-04-03 23:02:33 följande:
    Varför välja en metod överhuvudtaget? Varför inte låta babyn sova i fred i stället?
    Det är tragisgt att man i väst ska behöva metoder.
    Förr i världen kallades det för kvinnokunskap, nedärvd från familj och generationer.
    I dag kallas den kunskapen för skrikmetoder.
    Fortfarande spungen ur gammal kvinnokunskap, övertagen av MÄN och översatt i mäns termer.

Men att välja en evighetslång skrikmetod, i form av den ovan beskriva borde vara bannlyst.
    Kvinnor borde veta att barn som är ledsna är också ledsna, och om inte ledsamheten övergått inom rimlig TID.
    LÄGG AV MED DEN METODEN- bums.
  • MalinEddie
    Jazlene skrev 2009-04-03 23:15:43 följande:
    Det är tragisgt att man i väst ska behöva metoder. Förr i världen kallades det för kvinnokunskap, nedärvd från familj och generationer. I dag kallas den kunskapen för skrikmetoder. Fortfarande spungen ur gammal kvinnokunskap, övertagen av MÄN och översatt i mäns termer. Men att välja en evighetslång skrikmetod, i form av den ovan beskriva borde vara bannlyst. Kvinnor borde veta att barn som är ledsna är också ledsna, och om inte ledsamheten övergått inom rimlig TID. LÄGG AV MED DEN METODEN- bums.
    Det verkar som att DU har väldigt dålig erfarenhet av ncss men det betyder ju inte att alla har eller får det. Det är ingen skrikmetod som går att likna vid shn och 5mm.
  • Hackemamma

Nä skit i "metoder" och gör som er egen instinkt säger :)

Svar på tråden Varning välj inte metoden av Elisabeth Pantley