• Glass

socionom?

Är det någon här inne som läser till socionom? Hur är utbildningen? Är den tuff?
    Berätta gärna lite.

• Svar på tråden socionom?
  • Aurum

Jag läste i Göteborg för ca 10 år sen och det var pissenkelt. Inga problem att ta examen, så vida du inte är värdelös på att skriva uppsats vilket gjorde att jag själv föll på mållinjen... :-/

• Glass

Vad var det för ämnen ni läste då? Jag har en väldigt otydlig bild över vad den innehåller?

• Jessi74

Huvudämnet är socialt arbete som man läser 60 poäng av. I övrigt läser man juridik, sociologi, statsvetenskap, psykologi. Ungefär så var det iaf för sex år sen när jag blev klar.

• Aurum

Man läser en massa juridik, familjerätt främst, förvaltning, psykologi, sociologi, kriminalvård, om narkotika osv... allt du kan tänka dig man råkar ut för som socialsekreterare.
    Gå in på GU och kolla Socialhögskolan så får du fram hela skolgången s.a.s.

• Glass
    Hm... Det är kanske inget för mig då...
    Jag förstår inte ens vad det är man blir när man är klar om man nu inte vill bli socialsekreterare...
    Uppfattade du den som tuff?
  • Aurum

Nej, inte alla blir socialsekreterare men som nyexaminerad är det förstås lättast att få jobb på en byrå eftersom det är där personal behövs, och det är lättast att vara helt grön.
    Du kan även jobba som kurator, på sjukhus eller skola, inom kriminalvården, försäkringskassan, privat på företag osv. det är en bred utbildning och nej, jag uppfattade den inte som tuff men att det säkert är tufft att jobba som socionom (har bara praktiserat ett halvår, aldrig jobbat "på riktigt").

• Glass

Okej, tack iallafall. Är inte helt säker på att jag borde gå den, men å andra sidan så vet jag ju inte vad jag ska göra istället...

• Aurum

Mitt bästa råd till dig är att INTE gå en utbildning om du inte är helt säker för oavsett vad du väljer att läsa så är det varken kul eller så lätt att läsa på högskola om man inte har motivation. Det är dyra CSN-lån du tar, så gör inget förhastat! Jobba nåt år med vad som helst tills du vet vad du vill göra.

• Glass
    Jag har redan jobbat i några år och nu läser jag på komvux.
    Jag har en riktig identitetskris nu när jag ska fundera på min framtid
Svar på tråden socionom?