• Pärlan81

Nån som beställt kläder från USA? Jag har det...tyvärr...

Hade beställt lite kläder från Victoria Secret. Betalade med Visa, kläder och frakt. Så kom kläderna i veckan till Arlanda. Men då måste de ha en orderbekräftelse och det måste framgå vad värdet är. Fick inte tag i Victoria Secret på mail, behövde en kopia eller kvitto eftersom jag typiskt hade raderat orderbekräftelsen på mailen.
    Och ringa till USA och förklara på engelska. Nej tack, jag kan prata engelska men när man inte brukar andvända språket så ofta så slipper jag helst
    Nu så ordnade de så att jag får mitt paket ändå. Kul att betala moms på det jag redan köpt, 150 kr plus tullavgifter. Tullavgift hur mycket ligger det på??? Nån som vet.
    Så lita på att jag aldrig kommer handla därifrån igen.

• Svar på tråden Nån som beställt kläder från USA? Jag har det...tyvärr...
  • Tintomara

Pärlan: Tullavgiften beror på vad det är för varor. När vi köper sportkläder från USA så är det 12%.

• Eliva

Ibland tar ju tullen ens paket. Det känns lite surt, fastän man vet att risken finns. Men jag har beställt mycket från USA och det mesta "går igenom" och har nästan alltid varit nöjd. Men jag förstår din frustration fullt ut.

• Karpet

På kläder tullar man totalt 37% om det överstiger ett visst värde. Jag vet inte exakt vad det är men det är mellan 1500:- och 1800:-. Sedan första december förra året har tullen skärp sina rutiner så numera går nästan inget paket med ett tullbelagt värde igenom. Om de kräver en tullavgift utan att innehållet i paketet är värt så mycket som de tror så ska man kunna bevisa det med en ordersedel eller kvitto.

• Pärlan81

Ja hon ringde upp från Arlanda efter jag inte fått tag på en kopia på ordersedeln/kvittot.
    Raderade den från maillistan, ska aödrig göra det igen.
    De skickade paketet i alla fall. Kostade "bara" 400 kr extra. Så det blir nog inget mer därifrån på ett tag
    Surt att det inte framgår när man beställer att det kommer kosta mer. Jag hade ingen aning om det där. Men nu har jag i alla fall mina kläder.

• Lady Namárië

Det tillkommer (tyvärr ) både moms och tullavgift på varor inköpta utanför EU. Lite trist när man handlar billiga saker från t. ex USA och glömmer bort att räkna med merkostnaden. Det mesta jag köpt som skickats som "privata paket" har slunkit igenom tullen tidigare, men varor från stora företag fastnar så gott som alltid.

Det som är tråkigast tycker jag är att det tar extra lång tid att få hem varorna när man skall strula och skicka in kvitton etc till tullen. Då måste man ju vara ute i extra god tid när man köper födelsedagspresenter..

• Pärlan81

Vad bra. Det ska jag läsa!

Svar på tråden Nån som beställt kläder från USA? Jag har det...tyvärr...