• Gatita

Farliga parabener i babyprodukter (våtservetter, olja m m)?

Jag hade besök idag av en kompis som bor i Norge. Hon berättade att det i Norge diskuteras mycket om förekomsten av olika parabener i våtservetter och alla möjliga andra babyprodukter (parabener används tydligen som någon form av konserveringsmedel). Parabenerna påstås vara farliga för barnen pga påverkan på hormonerna i kroppen. Tydligen skulle Johnson & Johnson (bl a varumärket Natusan) vara bland de värsta "syndarna" och använda mycket parabener i sina produkter. Jag läste på de natusanservetter vi använder och de innehöll givetvis en lång rad olika parabener.

Är det någon som känner till något om detta med parabener så vore jag jätteglad för lite information. Jag har inte själv sett något om det och sitter just nu och funderar på om vi skall byta ut alla natusanprodukter m m som vi har i hyllan. Tacksam för tips!

/Gatita

• Svar på tråden Farliga parabener i babyprodukter (våtservetter, olja m m)?
  • Katharina

Det pratas en hel del om det i Sverige också Sök på Google.se så får du upp massor. Läs också rapporten från snf.se om olika medels påverkan på människan och natur.

Själv använder jag bara vatten och olivolja till sonen.

• MikkisPikkis

Hur F**N kan dom få sälja sådant som är farligt/skadligt för barnen!!!!!!!????

• Katharina

MikkisPikkis: Jag håller med dig, det är helt galet att de får sälja sådant. Dessutom så marknadsför ju natusan sina nya randiga våtservetter i reklam genom att säga att de "vårdar barnets hud". Det finns INGENTING vårdande i de servetterna.

• Atena

MikkisPikkis: det säljs massor av saker som är skadliga (cigaretter, sprit, hushållskemikalier, sprayfärger, nagellack, tvättmedel osv, osv)! Man måste helt enkelt ta lite eget ansvar att vara påläst och upplyst! Det finns miljontals kemikalier i olika hushållsprodukter och så fort någon blir förbjudet hittar företagen på en ny kemikalie som sägs vara vårdande etc. Inte lätt att kontrollera och förbjuda!

Det enklaste är väl att inte låta sig påverkas av reklam utan köra med ofarliga tvättmetoder som vatten, olivolija mm!

• melles mamma

detta har tagits upp här inne många ggr (av mig bla) och de flesta reagerar med "ja, men jag fortsätter i allafall)

man frågar sig "Hur F**N kan dom få sälja sådant som är farligt/skadligt för barnen!!!!!!!???? "

och det är en bra fråga men jag skulle vilja byta ut "få sälja" mot "använda" men då blir det ju genast ramaskri här inne.

jag förstår inte hur den informationen kan ha undgått någon.

• vårtulpan

Har aldrig hört att man kan använda olivolja lika gärna, va smart.
    Hur använder ni den, i badet eller bara vid blöjbyte?

• Lilla Linnéa

Det finns massor med produkter som inte är bra. Tänk er vanligt shampo som innehåller både kemikalier och konserveringsmedel som inte är bra för någon. Vanlig hudkräm och tvål likaså.

Vid blöjbyte använder jag bara vatten. Barnen tvättar håret med biologiskt shampo.

• Katharina

Cowgirl: Olivolja fungerar istället för två både vid blöjbyte och bad. Den fungerar också att smörja direkt på huden, som vårdande och skyddande

Olivolja löser smuts jättebra.

När jag är ute så har jag med mig en liten flaska olivolja från apoteket och en tät burk med blöta papperstvättlappar

• mamsingenX4

Stämmer! Här på Åland råder barnmorskorna att man inte ska använda våtservetter eller babyoljor överhuvudtaget, pga parabener. Dem råder att använda kallpressad olivolja istället, som är en naturprodukt och som används i matlagning (går den äta så går den oxå att smörja med).

Och visst farliga kemikalier finns i det mesta, men man skall undvika att utsätta ett nyfött barn för dessa, så långt det går, så att dem inte utvecklar allergier, då deras hud är mycket känslig.

• Lilla Linnéa

Katharina, smart tips! Att ha blöta papperstvättlappar i en burk har jag aldrig tänk på! Tackar för tipset!

Svar på tråden Farliga parabener i babyprodukter (våtservetter, olja m m)?