• Gatita

Farliga parabener i babyprodukter (våtservetter, olja m m)?

Jag hade besök idag av en kompis som bor i Norge. Hon berättade att det i Norge diskuteras mycket om förekomsten av olika parabener i våtservetter och alla möjliga andra babyprodukter (parabener används tydligen som någon form av konserveringsmedel). Parabenerna påstås vara farliga för barnen pga påverkan på hormonerna i kroppen. Tydligen skulle Johnson & Johnson (bl a varumärket Natusan) vara bland de värsta "syndarna" och använda mycket parabener i sina produkter. Jag läste på de natusanservetter vi använder och de innehöll givetvis en lång rad olika parabener.

Är det någon som känner till något om detta med parabener så vore jag jätteglad för lite information. Jag har inte själv sett något om det och sitter just nu och funderar på om vi skall byta ut alla natusanprodukter m m som vi har i hyllan. Tacksam för tips!

/Gatita

• Svar på tråden Farliga parabener i babyprodukter (våtservetter, olja m m)?
  • Lizza

jaghar vatten o såna gula skumlappar! lillan blir så röd av tvål o tvättservetter,som jag inte andvänder mycke,hela snippan blir så röd min stora kille är känslig oxå!

• vårtulpan

tack!
    jättebra o få upp ögonen för alternativ

lilla linnea: var köper du biologiskt schampoo?

• Katharina

Cowgirl: Urtekram har bra schampoo för både barn och vuxna. De har nog allt inom kropp och tvätt

www.urtekram.dk/

Deras produkter brukar finnas hos hälskostbutiker

• Lizza

åh! ska kolla i hälsobutiken här i säffle då!! tänk att vi har en hälsobutik här

• Lilla Linnéa

Det biologiska shampot vi har kommer från Rosenserien och finns att köpa på diverse salonger och hälsokostaffärer. Kanske finns fler märken, har ingen koll.

Rosenserien har massor med biologiska produkter.

Det är:
    Ej testat på djur.
    Dermatologisk testad på känslig hud.
    Fri från mineraloljor och andra skadliga kemikalier.
    Fri från alkohol
    Fri från animaliska ingredienser.

Än så länge har jag bara testat shampot. Barnens hår blir jätte fint och man behöver inget balsam.

Läs mer på www.rosenserien.se/

Där finns även en lista på återförsäljare i sverige.

• Lizza

men rosenserrie har jag köpt någon hudkräm te mormor ju!!!

• Lizza

jiho 1 återförsälare i säffle

• Lillknoppen2

Hur vet man att det man köper på hälsokostaffärerna inte är allergiframkallande (ej testat på djur)?. Räcker det med den dermatologiska testen du nämner? Jag är inte ute efter debatt utan vill verkligen veta för jag kan inte detta.

• Lilla Linnéa

Lillknoppen, Rosen Seriens produkter innehåller råvaror som är kända för att inte vara allergiframkallande. Produkterna är fria från syntetiska tillsatser och konstgjord parfym, istället använder man rosenolja som även många doftallergiker tål.

• lupus

Är urtekrams produkter testade på djur? Någon som vet?

• Gatita

Tack för all info! Det kanske var oupplyst, vad vet jag, men jag hade faktiskt aldrig hört eller läst om detta förut. Trots att jag läser en hel del... Nu skall jag jaga Rosenserien och börja använda olivolja istället vid bad och blöjbyte.

När det gäller just parabener i tvättservetter kan jag nämna att jag faktiskt har hittat en tvättservett nu som är helt fri från parabener: Det är COOPs X-tra. Den var dessutom rätt mycket billigare än de Natusan eller Pampers som vi har använt fram tills nu, så det är ju ett extra plus.

/Gatita

• Heavenly

hej hej!
    tittade in och måste bara skriva en rad
    Jag använder endast COOP´s X-tra våtservetter eftersom de är de ända som blivit godkända. Natusan tror man gärna är bra men är ändå bland de värsta...*varning*
    Betalar 15:90 :- för ett pak av COOP´s medans Natusan kan kosta mellan 30-40:-

Gatita> tummen upp för din värdefulla info!

• melles mamma

vad innehåller de då? coops våtservetter.....

• Delfinmamman

Jag använder sällan våtservetter för att vara på den säkra sidan.

• Eli

Hej,

När man läser på baksidan av coops resp. änglamarks våtserviettpaket så ser de ut att innehålla samma sak. Vi känner oss SÅÅÅ lurade eftersom vi trodde att vi var smarta när vi köpte en massa paket "två för sextifem" (de kostar annars drygt 40 kr st vill jag minnas) när vi sedan ser att coops våtservietter kostar under 20 kr paketet.

Mvh,
    Eli

• nette75

Hm jag kan förstå att natusan är bland de värsta...
    Jag provade att tvätta mig i ansiktet (ej runt ögonen) med natusans våtservetter och det brände som eld...huuuh säjer jag bara, det ska jag aldrig göra om igen....
    Och de ska man använda på sina barn *skakar på huvet*

Jag brukar göra "egna" våtservetter.
    Jag blöter & tvålar in tvättlappar med olivtvål, de funkar jättebra.

2 av mina 3 barn har inte tålt babyoljan(de blev alldeles rödflammiga över hela kroppen)så jag använder olivtvål istället...

• Gatita

Heavenly - tack!

Eli - Är Du säker på att Coops och Änglamarks våtservetter innehåller samma saker? Jag hittade en artikel som handlade om mindre bra barnprodukter och där står Änglamarks våtservetter med som "värstingar" medan Coop inte nämns. Att Coops inte innehåller parabener tycker jag mig kunna läsa mig till av innehållsförteckningen (men de kan ju innehålla annat skräp, det har man ju inte en aning om med dessa obegripliga texter) men Änglamarks innehållsförteckning har jag däremot inte.

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,530513,00.html

Mvh,
    Gatita

• Terra

Vet inte om någon tipsat om detta redan men kolla på Naturskyddsföreningens hemsida. De har nämligen gjort undersökningar på bebisprodukter och det är inte många som är acceptabla....
    www.snf.se

Svar på tråden Farliga parabener i babyprodukter (våtservetter, olja m m)?