• Superninjan

p-piller till katt

jag har en kattflicka som är strax över året och börjat löpa. har bara haft hankatter förrut så jag är inte riktigt hemma på detta.
    Iaf så har jag fått p-piller utskrivna av veterinären och doseringsinstruktionerna jag fick var: ge ett piller i veckan, med start 5 dagar innan förväntad löpning. om katten löper nu så ge ett piller/dag 3 dar och sedan 1 i veckan.

nu är min fråga, hur ofta löper en katt? hon löpte senast förra veckan men inte nu, så när är "5 dagar innan förväntad löpning"
    en gång i månaden som vi människor eller oftare? min fråga är alltså när jag ska ge första tabletten?

Obs! nu vill inte jag ha svar i stil med "det är farligt att ge p-piller, bättre att kastrera i så fall" för jag vet redan riskerna med piller och tanken är att hon ska kastreras efter sommaren men jag vill vänta till dess med tanke på infektionsrisken, så strunta i den biten och hjälp mig med när jag ska ge katten den första tabletten

tack på förhand!

• Svar på tråden p-piller till katt
  • Smulan87

LYCKA till med att ge katten tabletten! assvårt att ge dom de! har tyvär ingen tips utöver de du vill veta, är lite kass på de.

BF 11Juni 2009
  • Superninjan
    Smulan87 skrev 2009-04-05 19:14:57 följande:
    LYCKA till med att ge katten tabletten! assvårt att ge dom de! har tyvär ingen tips utöver de du vill veta, är lite kass på de.
    hehe jo men själva delen med att ge tabletten är inte problemet, har en hankatt som jag vart tvungen att medicinera med kortison under en period så jag har fått lära mig trixen att få i en tablett, fast de e inte det lättaste ;)
  • Mynta

Hur ofta de löper är helt individuellt, och kan också variera med årstiden. Min honkatt löper ca var 14 dag under vinterhalvåret, och var 5-6 dag under sommaren.

Det är inte heller säkert att din katt kommer att nöja sig med ett piller i veckan, min behöver var 6 dag för att inte löpa igenom. Brukar dock föredra att ge ett halvt piller var 3 dag för att hålla en jämnare hormonnivå.

• hewa

Det är inte ovanligt att kattan börjar löpa ganska snart igen om hon inte blir befruktad. Exakt hur lång tid det kan ta kan jag inte svara på. Så det är nog bara att vänta och se.

Men jag måste ändå fråga, hur menar du med infektionsrisk?

• Superninjan

hm.. men hur ska ja då kunna ge 5 dar innan förväntad löpning.. eller ska ja alltså vänta tills hon löper nästa gång o ge dom där tabletterna 3 dar i rad o sen 1 i veckan?

med infektionsrisken tänkte jag så här, vår nu, snart sommar o katten kommer att vilja vara ute mera (dom e nästan aldrig ute på vintern, bara ut o nosar o vänder i dörren o kommer in typ) o då när den e ute kan ja inte hålla samma koll på operationssåret och se till att det inte blir infekterat.. de va så ja tänkte

• Mynta
    Superninjan skrev 2009-04-05 19:21:48 följande:
    med infektionsrisken tänkte jag så här, vår nu, snart sommar o katten kommer att vilja vara ute mera (dom e nästan aldrig ute på vintern, bara ut o nosar o vänder i dörren o kommer in typ) o då när den e ute kan ja inte hålla samma koll på operationssåret och se till att det inte blir infekterat.. de va så ja tänkte
    Äsch, kastrera nu du! Det är det allra bästa. Du bör hålla katten inne 3-4 dagar efter operationen, men sedan kan hon gå ut som vanligt. Det är först i juli-augusti (rötmånaden) som det börjar bli onödigt riskabelt med operationer. Såret är helt läkt på cirka 10 dagar.
  • hewa

Ok, jag köper det resonemanget. Men min erfarenhet är att det där såret läker i ett nafs. Min första egna katt kastrerades för åtskilliga år sedan, hennes sår var stort, inte alls särskilt snyggt gjort (en veterinärstuderande misstänker jag, de med lite mer rutin brukar göra det snyggare). Men det läkte i alla fall kanonfint. Hennes stygn skulle tas bort, gjorde vi väl efter 7-10 dagar har jag för mig.

Min andra kisse blev kastrerad några år senare på ett annat ställe. Hennes op.sår var pyttelitet, några cm bara (och då sydde de ändå igen ett navelbråck samtidigt). Det syddes dessutom med tråd som "försvinner" av sig självt så de stygnen behövde aldrig tas. Efter en dryg vecka syntes absolut ingenting utom ett litet, smalt streck och att pälsen var kortkort just där.

Vad jag menar är att det kanske är bättre ändå att göra det nu, hålla henne inne ett par veckor och sen ha hela sommaren utan att behöva fundera på tabletter och om hon tex bestämmer sig för att inte komma in just den dagen det är tablettdags.

Superninjan skrev 2009-04-05 19:21:48 följande:
    hm.. men hur ska ja då kunna ge 5 dar innan förväntad löpning.. eller ska ja alltså vänta tills hon löper nästa gång o ge dom där tabletterna 3 dar i rad o sen 1 i veckan? med infektionsrisken tänkte jag så här, vår nu, snart sommar o katten kommer att vilja vara ute mera (dom e nästan aldrig ute på vintern, bara ut o nosar o vänder i dörren o kommer in typ) o då när den e ute kan ja inte hålla samma koll på operationssåret och se till att det inte blir infekterat.. de va så ja tänkte
  • Buster78

jag håller med tidigare i tråden! ingen fara att kastrera nu, katter läker väldigt snabbt. ha henne inne till du ser att såret är fint läkt om det oroar dig!
    dom kan även kastrera under ett löp så det är heller inga problem!

• Mynta
    Buster78 skrev 2009-04-05 19:43:53 följande:
    dom kan även kastrera under ett löp så det är heller inga problem!
    Fast det är absolut inte att rekommendera, då blödningsrisken är betydligt högre då.
  • HannaS86

Vi gav vår katt en tablett i veckan året om. Det som fungerade bäst på våran katt var att lägga pillret i en köttbulle, de är ju ganska små så det funkade oftast.

• Havanna82

Jag har aldrig hört att man ska ta första pillret innan löp, däremot ska du inte ge första pillret under löp för att avbryta.
    Så, jag tror nog du kan ge först nu! (om hon inte löper).

• Diva
    Superninjan skrev 2009-04-05 19:13:33 följande:
    Obs! nu vill inte jag ha svar i stil med "det är farligt att ge p-piller, bättre att kastrera i så fall" för jag vet redan riskerna med piller och tanken är att hon ska kastreras efter sommaren men jag vill vänta till dess med tanke på infektionsrisken, så strunta i den biten och hjälp mig med när jag ska ge katten den första tablettentack på förhand!
    Fast infektionsrisken är inte högre nu än i höst. Däremot högre i typ juli om vi får 25 grader varmt och fuktigt. Så det är bara att boka tid. Sa inte veterinären det till dig? Låter superskumt...

Och då detgäller doseringen så kan man inte ge en katt p-piller "en vecka innan förväntat löp eftersom man aldrig vet då en katt löper. Det är inte hundar... Vad var det för kvacksalvare till veterinär du gick till?
    Katten ska ha ett piller i veckan, samma dag varje vecka. Bara börja när som.
  • Dofilus

Håller med de andra. Kastrera. Piller är bökigt och om man inte tänkt ha ungar senare är det dumt att proppa katten full med diverse hormoner.

Hur ofta katter löper? När en av mina katter började löpa så var det typ 2ggr/vecka..jag höll på att bli galen. Och hon med

• Superninjan
    Diva skrev 2009-04-05 21:19:51 följande:
    Fast infektionsrisken är inte högre nu än i höst. Däremot högre i typ juli om vi får 25 grader varmt och fuktigt. Så det är bara att boka tid. Sa inte veterinären det till dig? Låter superskumt... Och då detgäller doseringen så kan man inte ge en katt p-piller "en vecka innan förväntat löp eftersom man aldrig vet då en katt löper. Det är inte hundar... Vad var det för kvacksalvare till veterinär du gick till? Katten ska ha ett piller i veckan, samma dag varje vecka. Bara börja när som.
    jo men juli e ju oxå sommar, hösten börjar i september ;)
    kan inte svara för vad veterinären har för utb el e kvacksalvare, men så jag trodde veterinär var ett legitimerat yrke så litade jag på henne. via telefon fick jag ordinationen för övrigt om de va relevant
  • Superninjan

Tack för alla svar! nu vet jag hur jag ska göra!
    ha en bra vecka och trevlig påsk!

• Buster78
    Mynta skrev 2009-04-05 19:54:48 följande:
    Fast det är absolut inte att rekommendera, då blödningsrisken är betydligt högre då.
    jag kasterade min katt under höglöp och det va inga som helst problem!
Svar på tråden p-piller till katt