• 20082011

Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?

Min 2 åriga systerson har nu vattkoppor.

Hade inte tänkt att träffa dom, men nu vet jag inte... jag har hört att ju yngre man är desto lindrigare.

Mina tjejer är 8 månader nu, och det känns som att det är alldeles för tidigt för att smitta dom med det, dom är ju bara bebisar? Eller?

Tänkte ringa sjukvårdsupplysningen imorgon och höra, men undrar vad ni har för erfarenheter.

• Svar på tråden Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?
  • fikapaus

Halloj! Jag själv blev smittad av min syster redan på BB. Alltså när jag bara var nån dag gammal.. Men jag fick bara ett par stycken koppor så väldigt lindrigt alltså.

• hysteria

Tror inte det är någon bra idé. Är ju inte så lätt att trösta en så liten om det inte skulle bli så lindrigt-

• 20082011

2 bra aspekter.

kanske blir det lindigare, men kan vara svårt att trösta..

nån mer med erfarenhet?

• babbelmammis

nej då min dotter hade de när hon var ca 6 mån.

• Tinnys

Jag skulle undvika det, de säger att det blir lindrigare när man är liten, men jag har hört så många som har fått så mycket när de var så små och led något fruktansvärt... Nu smittar ju vattkoppor mest strax innan det bryter ut och mindre när man redan har det men jag skulle undvika dem i två veckor...

• babbelmammis

min dotter hade hur mycket koppor som helst när hon fick vid 6 månaders ålder.
    visst hade hon feber och var gnällig men de funkade jätte bra för oss.

• TUA

Jag skulle inte smittat min bebis med vilje,man kan bli mkt sjuk om man har otur och sen att ha det på sitt samvete att man smittat ner sitt barn med vilje skulle inte jag stå ut med.

• Cia o krabaten

Har hört, skröna eller ej, att får man det FÖR lindrigt (under året) så blir man inte immun iaf.
    Men har inga bevis för det

• Thalis

Jag har hört att de som får det lindrigt kan få det igen senare...

Men min son var precis 1 år när han fick vattkoppor (hade ansiktet full med koppor på hans födelsedagskalas). Och det gick ganska bra även om han inte var sitt glada vanliga jag....
    Jag skulle inte "smitta" min 8 månaders medvetet,men hellre förr än senare då det kan bli komplicerat om ditt barn får det som vuxen.
    Jag fick det som tonåring och det var pissigt! Kommer fortfarande ihåg det med skräck då jag hade väldigt högt feber under flera dagar och koppor över allt som kliade som F A N och inte fick jag Tavegyl mot klådan.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?