• 20082011

Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?

Min 2 åriga systerson har nu vattkoppor.

Hade inte tänkt att träffa dom, men nu vet jag inte... jag har hört att ju yngre man är desto lindrigare.

Mina tjejer är 8 månader nu, och det känns som att det är alldeles för tidigt för att smitta dom med det, dom är ju bara bebisar? Eller?

Tänkte ringa sjukvårdsupplysningen imorgon och höra, men undrar vad ni har för erfarenheter.

• Svar på tråden Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?
  • 20082011

det är nog bäst att ringa sjukvårdsupplysningen och fråga..

men håller med dig TUA, skulle få dåligt samvete att smitta dom med det, även om det gick bra utan komplikationer...

• Thalis
    Cia o krabaten skrev 2009-04-05 20:58:38 följande:
    Har hört, skröna eller ej, att får man det FÖR lindrigt (under året) så blir man inte immun iaf.Men har inga bevis för det
    Min dotter fick det 2 gånger.....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • hannamiller

här hemma har min lille som är 22 månader det. Men dock så ammar jag nr2 som är 4 månader.. Och då är dom lite immun mot det.. Så det ser ut att lillen inte kommer att få det..
    Sen kan det ju vara försent.. för det smittar ju innan det syns..

En person smittar från och med cirka 3 dagar innan utslagen bryter ut, tills samtliga blåsor har torkat in. Det tar cirka 10-20 dagar från det man smittats med vattkoppor tills sjukdomen bryter ut.

www.netdoktor.se/barn/

• Thalis
    20082011 skrev 2009-04-05 21:06:15 följande:
    Thalis: hur gammal var hon första gången?
    Min dotter är adopterad men i hennes papper står det klart och tydligt att hon fick det när hon var 10 månader MEN att hon inte hade så många koppor och därför var fostermamman osäker.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis

Och så fick hon det nu i februari....

• Hannah76

Bältros kan i vissa fall spridas över kroppen och ser då precis ut som vattkoppor.

• 20082011

thalis: okej... kanske är bättre att avvakta då så dom får det och slipper det sen..

• majros

Jo det ska vara lindrigare om man får det som BARN.
    Det betyder ju inte att de måste få det innan de fyllt ett.

Förstår inte riktigt hysterin (här verkar alla bli som tokiga så fort nån fått vattkoppor), tro mig, det kommer fler chanser att "smitta" ditt barn.
    Det går vattkoppor VARJE ÅR.

Det måste ju vara lättare för barnet om det i alla fall kan tala om att det kliar.

• Thalis
    20082011 skrev 2009-04-05 21:16:13 följande:
    thalis: okej... kanske är bättre att avvakta då så dom får det och slipper det sen..
    Tycker faktiskt att det är bättre att inte utsätta dina bebisar för detta medvetet.
Svar på tråden Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?