• Estrella

Spindlar!!!!

Vi bor på nedre botten (tvåvåningshus) med uteplats. Varje vår och sommar så kommer det in spindlar. Såna feta, äckliga och stora spindlar. Jag vet inte var de kommer ifrån och de finns i såväl kök-, vardags- som badrum. Jag är inte pjåskig när det gäller insekter men jag vill inte ha dem i mitt hem, särskilt inte med en nyfiken tvååring som springer runt och tar på allt. Kan man göra något för att bli av med dem?

• Svar på tråden Spindlar!!!!
  • s79

Vi hade vår saneringsfirma hemma idag faktiskt av precis den anledningen. Spindlar är svåra att sanera mot, man kan inte spruta något förebyggande utan man får en spray att spraya rakt på dem när man ser. Men svårt att stoppa dem att komma in, till min stora besvikelse...

• allfrida

jag har extrem fobi mot spindlar och jag önskar oxå det fanns ett universalmedel som tog bort dem men då anticimex var här så sa de att så länge spindlarna trivs i vårt hus så ska vi vara glada för då är det ett friskt hus.

• HopeNeverFades

åh tråkigt att det inte finns ngt universalmedel! Hade jag verkligen velat ha.. har ju sån fobi jag med. men då vet vi iaf!

• Rigmor Mortis
    allfrida skrev 2009-04-06 10:54:22 följande:
    jag har extrem fobi mot spindlar och jag önskar oxå det fanns ett universalmedel som tog bort dem men då anticimex var här så sa de att så länge spindlarna trivs i vårt hus så ska vi vara glada för då är det ett friskt hus.
    Säger till och med anticimex det? (det stämmer inte, spindlar trivs där det finns tillgång till föda)
  • jomi

Vi fick oxå höra att vi ska vara glada att det finns äckliga spindlar=friskt hus!
    Anticimex ville inte spraya med något för de äckliga små sakerna inte räknas som skadedjur!!!

• allfrida
    EKJ76 skrev 2009-04-06 13:03:53 följande:
    Säger till och med anticimex det? (det stämmer inte, spindlar trivs där det finns tillgång till föda)
    ja annars lär de ju dö :) Och tror mer på anticimex än en fl medlem ;)
  • Rigmor Mortis
    allfrida skrev 2009-04-06 13:26:09 följande:
    ja annars lär de ju dö :) Och tror mer på anticimex än en fl medlem ;)
    Skyll dig själv Jag har sett mögelhus med riktiga spindelkolonier. Jag tror mer på mina egna ögon än skrock.
  • Estrella

Usch vad tråkigt. Det är ju inte så trevligt när man har besök och så helt plötsligt kommer det en stor, tjock spindel knatandes över golvet. Hjälper det att sanera rejält? Kan inte Anticimex i alla fall ge lite tips om hur ett hus är där de INTE trivs, så kan man ju försöka på den vägen? :)

• Bellona

Tänkte tipsa om något som heter Silverline och ska hålla de små krypen borta utan att ha ihjäl dem. Läste i senaste tidningen av Villaägaren som hade en annons om detta. Det är någon typ av sändare som täcker en yta på 30 m. Läs mer på www.miljocenter.com

• mrs holiday

Radar funkar ok att spruta på dem om man ser dem, faktiskt. Den ska funka förebyggande också, och jag tycker nog att spindlarna håller sig undan ett tag då jag sprayat i hörn osv. Läs på sprayburken så du får rätt sort. Den kanske inte hjälper så effektivt mot de allra största, groteska spindlarna, men jag har en burk i källaren och det känns mycket lättare för mig att gå ner där nu. Jag sprayar ett par sekunder och väntar för att se hur snabbt spindeln dör. Ibland måste jag spraya lite till innan de "ger upp", men det går fort, på max en halv minut. Det luktar inte så starkt heller, helt ok lite stark pafymdoft mest. Jag har använt radar på altanen (med tak)också med gott resultat, vid hörnen där sittgruppen står osv.

• Mopsan

ang friska hus. Vi bodde i ett riktigt sump ruckel och det bara kryllade av spindlar. Tro mig det fanns inget hälsosamt i den kåken.

• AnneSophie

Spindlar är rovdjur och trivs där det finns...mat. Husspindlar lever främst på andra små otäcka insekter...som vanligtvis trivs där det finns fukt. Tex i badrum, tvättstugor, källare, brunnar osv.

Visst, precis som man kan hitta en förvirrad gråsugga irrande omkring i hallen som kommit in med kläder, skor eller matkassar så kan man hitta spindlar som irrat sig in genom öppna fönster, dörrar eller springor men generellt är spindlar i huset inget speciellt gott tecken alls.

Dom är som sagt rovdjur vars föda i hus gillar fukt. Man kan testa att sätta avfuktare i fuktiga utrymmen, täta ev springor, sätta finmaskigt nät över ventiler (håller även ute gråsuggorna), ta bort växtlighet som finns mot grunden eller nära fönster och använda Radar-spray.
    Dessutom så bör man se till att städa mycket inne i huset, håll undan smulor och damm, dammsug, tvätta golv, ta bort spindelnät osv osv.

moderatorsvart
Svar på tråden Spindlar!!!!