• S U S E N

barnlöshetsutredning

Hejsan!

Tycker att jag ligger någorlunda i fas med er =)
    Jag och min sambo har försökt att få barn sedan december 2006. Vi fick starta våran utredning 9/2 -09. Tog sedan BP 1 i februari och BP 2 i mars. Vi fick sen hem ett brev att jag skulle ringa på min första mensdag i april och att min sambo skulle "fixa sin del" i maj. Jag ringde min första dag och fick tid för spolning av mina äggledare i april. Fick sen något mensliknande i 4 dagar. Här står jag nu. Detta är så långt som vi kommit. Nu vet jag inte när min BIM är denna månaden pga jag vet inte om den blev förskjuten av spolningen. Blev den inte det så ska jag ha den, den 12/5. Blev den förskjuten så blir BIM 24/5.

Hoppas att det går bra för alla. Det är inte lätt men detta är nåt vi måste ta oss igenom.
    Jag säger då det. Vad vi tjejer får göra mycket och killarna lite. Dessutom är allt killarna gör GRATIS och för oss som får göra mycket kostar det pengar vid varje besök.

• S U S E N

neamange:

Spolningen...dom stoppar upp en kateter i äggledaren och sprutar in koksaltlösning så att dom ser att dom får ut allt slagg o sen byter dom äggledare o gör samma sak.
    Från början gjorde det inte ont...men sen var läkaren tvungen att hålla i min livmodertapp med en tång och det däremot gjorde jätte ont...o senare på kvällen så hade jag lite ont och dagen efter. Men sen har allt varit hel lugnt.
    Men var beredd på att den kanske skjuter upp mensen för det har den nog gjort på mej. Jag är 3 dagar sen och det har jag inte varit på länge...testade mej i morse för att vara säker och det var ett klart minus på den stickan...

Lycka till

• S U S E N

Jag behövde inte komma på nåt läkarbesök efter mina BP...mitt nästa besök var spolningen.....nu får jag inte komma på fler besök eftersom jag inte är 25....fyllde precis 24....

Nä.....såg inte ECF...

• S U S E N

Det gick rätt snabbt för mej att få tid för spolning efter att jag tagit mina BP....fast det var väl för jag var lite tidigare på våren o tog mina BP....dom har väl mycket att göra nu...dom flest KK stänger ju nu under sommaren juni och juli...

• S U S E N

Jag och du:

Det är alltid roligt och spännande när det går något steg framåt. När man får brev så känns det som att man kommit ett steg framåt....

Lycka till!!!

• S U S E N

neamange: Just nu står det still på landstingets sida...men jag har gått lite privat oxå....så jag har fått pergotime utskrivet från en privatläkare....så jag ska ta dom nästa månad.....

• S U S E N

Neamange: Pergotime är tabletter som stimulerar äggproduktionen. När har du BIM?
    Jag har min BIM midsommarafton.

Hemlighetsfull 84: Grattis till start av utredning och lycka till under tiden.

• S U S E N

Jag bor i Lönköpingslän...men för mej är det 2 år som gäller så de e nog olika från stad till stad =) kunde jag ju vetat innan så hade jag kunnat gå till en annan stad =)

Men som föregående talare sa så vill man ju helst klara de på egen hand =)

• S U S E N

neamange: Jo...jag tycker som du att det ska vara lika för alla. Landstingen inom Sverige borde ju vara överens. =)

Septemberängel: GRATTIS!!!

Annsedi: Dom är lata du...de tar tid för dom att fixa saker. Men vi får hoppas för eran skull att dom hann med att skicka den där remissen innan semestern. Det kan ju inte ta så otroligt lång tid kan man tycka....=)

Trevlig midsommar, vi ses nästa vecka =)

• S U S E N

Annsedi: Så kul för er.

Jag gick på en privat klinik förra sommaren och fick av dom Pergotime utskrivet. Jag ringde dom för typ en månad sen och sa att jag har lite svårt att pricka in ägglossningen. Ser lixom inte på stickorna riktigt vilken dag det är, inget riktigt utslag. Så han skrev ut Pergotime igen till en kur. Började med tabletterna i onsdags så jag har två piller kvar att ta. Sen är det bara att invänta ägglossningen =)

• S U S E N
    Hjärtat längtar skrev 2009-06-27 17:11:35 följande:
    Hej Det har varit intressant att läsa denna tråd! Vi har försökt i 16 månader. Jag bor närmast Värnamo sjukhus i Jönköpings län. Jag ringde till KK i maj och då sa dem att man var tvungen att vänta 1½ år innan man får hjälp med utredning. Så jag ska ringa nu efter sommaren igen. Susen Måste du vänta med uppföljningen av din utredning bara för att du inte fyllt 25? Låter ju helt sjukt, himla åldersdiskriminering! Tillhör du Värnamo? Isf kanske jag borde söka mig till en privatläkare direkt. Jag fyller 23 i år. Vad handlar det om för summor att få hjälp hos en privatläkare?
    Jag bor nära jönköping =) Min privatläkare kan inte heller hjälpa mej mer med själva utredningen. Dom säger att det beror på att jag ska göra resten i Linköping och att dom har en åldersgräns på 25. Men visst e de diskriminering, speciellt eftersom att jag vet att folk som är 23 har fått full utredning. Privatläkare kostar lite mer än landstinget. Men det är inte så mycket mer. Och jag tycker att det är värt alla pengar i världen för att få hjälp med detta =)
  • S U S E N

Har kissat på äl-stickor ett par dagar nu o idag visade det att jag hade äl....=)

• S U S E N

GreenGal: Privatläkaren hjälper mej bara med pergotime därför att han skickar oxå remiss sen för IVF till Linköping precis som landstingen här i jönköping gör.
    Angående utredningen inom landstinget så har vi fått:
    1. Svara på ett frågeformulär
    2. Jag har tagit ÄL-blodproven
    3. Tagit klamydiatest vilket visade sej vara positivt =(
    4. Min sambo har tagit spermaprov vilket var bra.
    5. Vi gick på pencillin mot klamydian.
    6. Jag spolades
    7. Dom har skrivit brev till oss om att vi ska "umgås" vid ÄL. NÄHÄÄÄ...de visste vi ju inte :-P

Nu säger dom att eftersom att jag har ÄL och "verkar" kunna bli gravid på egen hand så kan dom inget mer göra förrän jag fyllt 25.

Man blir så trött på dom. Men så sa jag att om det bara var detta dom skulle göra så kunde dom väl gjort det för 2 år sen när jag började be om hjälp. Men det hade dom ingen kommentar på.

Tack så mycket. Är jätte glad att jag äntligen fått rätt streck på stickan.

Svar på tråden barnlöshetsutredning