• annsedi

barnlöshetsutredning

Även om det är tungt att söka hjälp, så är det skönt att komma igång! Vi har varit på första samtalet, men har lite time-out nu, jag har varit sjuk och läkaren är sjuk...

Barn är alltid inte gjort i en handvändning! Tycker det är bra att ni sökt hjälp! Det är skönt att "kolla upp" sig ordentligt.

Lycka till!

• annsedi
    neamange skrev 2009-04-06 09:50:43 följande:
    Ja, det är lite tungt kommer kännas jobbigt imorgon.. lär säkert lipa! hur länge har ni jobbat på det?taack!
    Det är inget konstigt att grina! Lätta på trycket! Jag grinade inte när jag satt hos läkaren... Våran (Dr Amosy, Borås) var lugn och saklig. Men efter ett par dagar! Då var jag otröstlig... Dr Amosy pratade om IVF direkt, det tyckte vi var drastiskt! Men efter hand så har vi förstått att det har med vår ålder och hur länge vi försökt att göra. Och det är bra att förbereda sig på det värsta, så blir det en lättnad ifall det tar sig med mindre "insats".

Vi har jobbat aktivt (med ÄL-test, "varannan dag-sex" m.m.) sedan juni 07, men har haft helt oskyddat sex sedan våren 05, så officiellt snart fyra år. Jag blir 35 i år och min man är 34.
  • annsedi
    neamange skrev 2009-04-14 08:52:57 följande:
    Hej!! Det gick fint hos barnmorskan! Hon var kanon! Jag har fått tid till vc för blodprover och min sambo för spermieprov! Känns så härligt att iaf varit där!! Nu är det bara att fixa proverna sen vänta... Men det värsta var som du skrev, annsedi, var att i lördags, så tappade jag en äggkopp, och började lipa! in på toaletten.. tillsaken hörde nog att mina svärpäron kom i fredags och det dom så klart snackade om var en av deras söner, som fått barn en vecka innan, med sin tjej, som knappt varit tillsammans ett år, knappt hunnit bo med varandra.... Dom fick en tös... så det snackade dom om.. jag orkade inte lyssna, jag mår så jävla piss... jag vill ju med!!! orättvist!plus att min kompis, fick reda på hemma hos mig, att hon är gravid, och hon äter ppiller! det var fan svårt att vara ärligt glad...men nu är vi igång iaf!!
    Jag håller med om att det stundtals är svårt att vara ärligt glad för vänner och bekanta som väntar/får barn!

Det var tokjobbigt när nio av våra bekanta fick barn inom ett år! En av fäderna sa halvt på skämt, nu när de väntar nr 2, "vi har aldrig sex, men hon blir gravid hela tiden!". Min man fann sig snabbt och svarade "och vi har sex hela tiden, men hon blir aldrig gravid!". Jag var inte med när detta sades och tur var väl det. Förmodligen hade båda fått varsin spark på smalbenet! Livet är inte alltid rättvist men man får väl se det som att man får extra tid att ta hand om varandra på tu man hand...
  • annsedi

Jag fick också en käftsmäll idag!

En väninna som snart fyller 47 (!) gjorde abort för ett par månader sedan! Att få barn finns inte i hennes värld...

• annsedi

Jag är lite oregelbunden i mina besök här i tråden, men...

Två blodprov avklarade för min del och maken är "grön" - vår "status" är oförklarligt barnlösa. Jag ringde vår läkare i tisdags för att meddela att jag fått mens. De ville veta det för att remittera till IVF... Sköterskan svarade att de ska FÖRSÖKA hinna skicka en remiss före de går på semester - om TVÅ VECKOR! Att jag inte fick ett bryt! Vi började vår utredning i början på december, våra prover är klara och det var knappast någon nyhet att vi skulle göra IVF (det pratade läkaren om redan under vårt första besök!)... Borde de inte kunna ha förberett en remiss då?

Nu är det ju bara att vänta (och försöka)...

• annsedi

Med posten idag fick jag recept på Pergotime från min läkare. Jag har tagit två blodprov, men eftersom min mens varit oregelbunden så har det varit svårt att "pricka" rätt dag. Därför har mina hormonvärden varit lite låga. Jag ska "Perga" nästa mens och ska till läkaren i augusti... Jag är glad att jag fick "något att ägna mig åt" under läkarens semester!

• annsedi

Är det någon av er här som har något "råd"?

Jag gjorde ett ÄL-test i torsdags - det visade snabbt två svaga streck och efter en stund två mycket tydliga streck. Och idag fick jag samma resultat! (Jag har inte testat fredag-lördag...) Vad kan det bero på?

• annsedi

hemlighetsfull 84 skrev 2009-06-28 20:37:04 följande:

Jag har faktiskt ingen aning så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Ibland spelar de där stickorna en ett spratt.... Vilka använder du?
    Jag vet inte vad de heter... Rosavit förpackning... Wondfo står det på...
  • annsedi
    neamange skrev 2009-06-30 12:47:29 följande:
    annsedi, hur gick det med äl-stickorna?! Testade du någon mer dag eller?!
    Testade igår med samma resultat... Vi kör väl på varannan dag, så får vi se hur det går!
  • annsedi
    annsedi skrev 2009-07-01 20:10:44 följande:
    Testade igår med samma resultat... Vi kör väl på varannan dag, så får vi se hur det går!
    Testade igår igen... Med en "gammal" (Wondfo-sticka, ej utgången datum!) och en ny variant (vet ej vad den heter just nu...)... Den gamla stickan visade samma resultat igen och den nya visade tydligt kontrollstreck och ett VÄLDIGT svagt teststreck. *suck*
Svar på tråden barnlöshetsutredning