• misstristess

Samlade veckomatsedlar à la budget

Extratråd till Veckomatsedel à la budget.

Här kan den som vill lägga in sin veckomatsedel och även recept som dyker upp.

För allmänt prat om mat är du välkommen till huvudtråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40330847.html

• Svar på tråden Samlade veckomatsedlar à la budget
  • hejentjej

vår lista

Vill testa att få ner matkostnaderna lite, har sky höga kostnader. vill testa att få ner kostnaderna lite, som en kul grej : )

(luncher blir nudlar, korv med bröd, pytt och stekt ägg och rester)

Middag idag : Potatisbullar, bacon, lingonsylt och saft till

Onsdag, egna hamburgare med bröd och sallad.

Torsdag, chili con carne eller köttfärsås spaghetti

fredag tacos

Lördag påskmiddag hos mor o far

Sön, fläskfile (fynd 49 kr kilo coop)

bra va?! : )
    e stolt då våra listor annars brukar bestå av skaldjur, kalkon, dyr färsk fisk oxfile och färska bär mm

men tänkte på hur många tusentals kr vi kan spara så skadar de inte å byta vanor lite, några veckor iaf ; )

• Einstein

Blä! Jag sitter och sliter med en fyraveckorsmeny med tillhörande handlingslistor! Jag kommer säkert missa hälften av det vi behöver, men men! Jag skriver en lista med basvaror för hela perioden och fyra listor med färskvaror...jag blir helt snurrig i huvudet!

• 5 barnsmamman

Måndag: Köttbullar och potatis
    Tisdag: permsanfyld fläskfile med ris
    Onsdag: Viltskavsgryta, potatis
    Torsdag: Kyckling sweet & sour
    Fredag: Snabb italiensk pastagratäng med kassler
    Lördag: Tacos
    Söndag: Lasange

• Helene OSV

Har i princip inga pengar just nu så nu måste vi tömma frysen.

mån: lax i ugn, potatis,
    tis: pytt i panna, ägg
    ons: tandorikyckling, ris
    tors: ugnpannkaka, bacon
    fre: hamburgare, bröd, ägg
    lör: fläskkotletter, potatis
    sön: pastagratäng

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Einstein
    Einstein skrev 2009-04-12 17:16:08 följande:
    Blä! Jag sitter och sliter med en fyraveckorsmeny med tillhörande handlingslistor! Jag kommer säkert missa hälften av det vi behöver, men men! Jag skriver en lista med basvaror för hela perioden och fyra listor med färskvaror...jag blir helt snurrig i huvudet!
    Nu är jag klar med den, men jag vet fortfarande inte vad vi ska äta fram till att den börjar gälla 4/5! just nu orkar jag bara inte ta tag i det!
  • Einstein

Jag är lite omständig och pysslig av mig, därför gjorde jag en liten bok där jag skrev in mina menyer. Jag vek tre A4 på mitten och häftade ihop. Det första uppslaget var helt blankt och där skrev jag månadshandlingslistan, alltså sådant som vi kommer att behöva som håller sig hela månaden. På nästa och de tre följande uppslagen ser likadana ut, på högersidan är det en kalenderdel och vänstersidan är blank för veckohandlingslistan. Kalendern gjorde jag så att jag delade in sidan i åtta lika stora rutor, fyra överst och fyra under. På den översta raden har jag dagar med vardagsmat (måndag- torsdag) och under har jag de lite mer festliga dagarna (fredag-söndag) plus en ruta för övrigt (som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med än ).

Jag skrev in det vi skulle äta till middag varje dag i rätt ruta och skrev in på respektive handlingslista vad vi skulle komma att behöva. Alltså sådant med kort datum och ej frysbart på veckohandlingslistan och resten på månadslistan. Det tog sin lilla tid, men nu är det gjort! Dessutom så tog det inte alls lika lång tid som jag trodde att det skulle ta.

• 5 barnsmamman
    Einstein skrev 2009-04-12 19:41:18 följande:
    Jag är lite omständig och pysslig av mig, därför gjorde jag en liten bok där jag skrev in mina menyer. Jag vek tre A4 på mitten och häftade ihop. Det första uppslaget var helt blankt och där skrev jag månadshandlingslistan, alltså sådant som vi kommer att behöva som håller sig hela månaden. På nästa och de tre följande uppslagen ser likadana ut, på högersidan är det en kalenderdel och vänstersidan är blank för veckohandlingslistan. Kalendern gjorde jag så att jag delade in sidan i åtta lika stora rutor, fyra överst och fyra under. På den översta raden har jag dagar med vardagsmat (måndag- torsdag) och under har jag de lite mer festliga dagarna (fredag-söndag) plus en ruta för övrigt (som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med än ). Jag skrev in det vi skulle äta till middag varje dag i rätt ruta och skrev in på respektive handlingslista vad vi skulle komma att behöva. Alltså sådant med kort datum och ej frysbart på veckohandlingslistan och resten på månadslistan. Det tog sin lilla tid, men nu är det gjort! Dessutom så tog det inte alls lika lång tid som jag trodde att det skulle ta.
    du gör ungefär som mig då dte är lite pyssel men det funkar ju.
    Jag skriver på datorn vad vi ska ha sen utgår jag vad som kan förvaras och inte hålla länge
  • Einstein
    pyret11 skrev 2009-04-12 20:19:08 följande:
    du gör ungefär som mig då dte är lite pyssel men det funkar ju. Jag skriver på datorn vad vi ska ha sen utgår jag vad som kan förvaras och inte hålla länge
    Det var just själva "boken" som jag tyckte blev så bra. Det blev så lättöverskådligt. Jag har testat många olika sätt innan, men inget har fungerat riktigt bra.
  • 02Smulan
    Einstein skrev 2009-04-12 17:16:08 följande:
    Bra jobbat!! Är såå härligt sen när man har dessa att följa, jag har kört med det i perioder. Just nu blir det bara vecka för vecka dock.
  • 02Smulan
    Einstein skrev 2009-04-12 19:41:18 följande:
    Jag är lite omständig och pysslig av mig, därför gjorde jag en liten bok där jag skrev in mina menyer. Jag vek tre A4 på mitten och häftade ihop. Det första uppslaget var helt blankt och där skrev jag månadshandlingslistan, alltså sådant som vi kommer att behöva som håller sig hela månaden. På nästa och de tre följande uppslagen ser likadana ut, på högersidan är det en kalenderdel och vänstersidan är blank för veckohandlingslistan. Kalendern gjorde jag så att jag delade in sidan i åtta lika stora rutor, fyra överst och fyra under. På den översta raden har jag dagar med vardagsmat (måndag- torsdag) och under har jag de lite mer festliga dagarna (fredag-söndag) plus en ruta för övrigt (som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med än ). Jag skrev in det vi skulle äta till middag varje dag i rätt ruta och skrev in på respektive handlingslista vad vi skulle komma att behöva. Alltså sådant med kort datum och ej frysbart på veckohandlingslistan och resten på månadslistan. Det tog sin lilla tid, men nu är det gjort! Dessutom så tog det inte alls lika lång tid som jag trodde att det skulle ta.
    Oj, jag är imponerad!! Undras om man skulle kunna få till en sådan..... :-S
Svar på tråden Samlade veckomatsedlar à la budget