Inlägg från: HannaJohansen |Visa alla inlägg
  • HannaJohansen

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Jag tycker absolut att man skall plocka upp bebisen i alla fall när de är så små som våra är. Ju äldre de blir desto tuffare kan man vara mot dem. Jag kommer ihåg att vi körde Anna W 4-minutermetoden eller vad den kallas när Samuel var runt 7-8 månader, det fungerade superbra.

/Hanna

• HannaJohansen

Hej tjejer,
    På fredag skall vi ha namngivningsceremoni för Alex på landet, Tjörn, så jag har varit där och fixat lite. Det blir 31 vuxna och 7 barn så det krävs lite förberedelser.
    Sen har Alex varit dålig så det blev två besök på Östra i helgen. Första gången skickade de vidare oss till Backa vårdcentral eller liknande. De hade i alla fall helgöppet och var väldigt snabba och bra. Den andra gången lät han som sju svåra år så då var jag inne i ett undersökningsrum med syrgas inom några minuter....

Det visade sig dock inte vara så farligt som det lät. Han har massa slem i halsen som inte vill släppa, men det har inte gått ner i lungorna så han syresätter sig fint. Hans storebror har förkylningsastma så jag kan ge mig sjutton på att även Alex kommer få det....

Sen har jag haft en hemtenta som jag på något sätt lyckades få in i tid... dygnet har för få timmar.

Titti, Alex var också vaken på kvällen tills för ett par veckor sedan då började han lägga sig runt 20.00 så nu får jag några timmars ro.

• HannaJohansen

Hej!
    Nu har vi klarat av namngivningen. Vilken dag vi fick (1 maj), helt fantastiskt. Vi var i trädgården på vårt landställe på Tjörn. Jag hade köpt mat från Birgers chark i Lerum, det kan jag varmt rekommendera.

Så här gick det till om det kan vara till hjälp för någon:
    Först välkomnade vi alla och berättade lite om Alex faddrar, de fick också fadderbrev som jag skrivit ihop. Sen sjöng vi "Det gåtfulla folket? som jag och Samuel (min 4-åring) övat på under några veckor. Jag läste en dikt som heter Barnets önskan som jag hittade här på Familjeliv. Jag berättade hur vi kom fram till namnen och vad Alex betyder, sen fick han blomsterkrans på huvudet istället för vatten.
    Vi avslutade med Du skall inte tro det blir sommar.

Jag hade gömt Alex bokstäver i trädgården som alla barnen leta reda på och fick då en ledtråd för att hitta en skattkista med godis i. Det var uppskattat!!

Jag kan på torsdag.

Och ni höggravida, jag känner verkligen med er, jag är fortfarande superglad varje gång jag slänger mig ner på marken för att plocka upp något eller hjälpa Samuel utan ansträngning.

Vad det gäller rutiner så tror jag inte man skall stirra sig blind på klockan, det kommer naturligt efterhand och ändrar sig flera gånger innan det väl sitter.
    Jag kan samtidigt säga att jag har ännu inga fasta rutiner men han går i alla fall och lägger sig runt 20.00 nu och det är jag väldigt tacksam för.

Ha en skön kväll!

• HannaJohansen

Jo, min Alex kommer nog att kännas som en jätte i jämförelse med din lille Lennart.

Idag skall min lille få sin första spruta, vi får väl hoppas att han slipper feber och annat obehag som den kan dra med sig.

Han är fortfarande rosslig, nu har han varit det över en månad. Jag får väl rådslå med Kjerstin om vad vi kan göra så han slipper låta som Darth Vader. Kan så små vara allergiska mot pollen?

Vilken tid på torsdag?

Ha en skön dag

• HannaJohansen

Nu har lugnet lagt sig över huset igen, dessa timmar är ovärderliga...

WW: jag tycker det låter som om en havandeskapsförgiftning är på ingång. Jag har flera i min närhet som haft precis samma symptom och då blir det förlossning på stört...fast det kanske är dags snart ändå.

Kul att träffa er och bebisarna på torsdag. Min kille väger nu 7200 g, snacka om sumobebis, hans ben är inte att leka med.

Ha en skön kväll. Missa inte The Mentalist kl 21 på 3:an, grym serie med söööt huvudrollsinnehavare.

• HannaJohansen

Hej,
    Tack för trevlig lunch igår. Nu börjar jag få fler och fler ansikten på personen bakom de påhittade namnen, det känns bra.

Åsa du är ju i stort sett nyförlöst så jag föreslår att ni kommer till mig denna gång så slipper du förbereda för en invasion av mammor och barn.
    Vi har hyfsat med plats och bor i början på Öxeryd så det är inte så farligt med maskiner och annat bröte.
    Tisdag till torsdag är bäst då Samuel är hos dagmamman.

Nu vill Samuel baka en kaka med banan i..hm jag får väl surfa efter något bra recept. Om det blir bra så kan jag ju göra en eller två (om alla kommer) kakor till er nästa vecka.

Ha en bra dag i regnet!

Hanna

• HannaJohansen

Hej!
    Det blev ingen banankaka utan kladdkaka, men det är ju alltid lika gott och ett säkert kort.

Det verkar som om onsdag vid 11.30 ligger bra till, ni är så välkomna. Hoppas att lite mackor och kakor är ok.
    Hör av er om ni behöver vägbeskrivning. Det är i alla fall Öxerydsvägen 4.

Nu skall jag luta mig tillbaka i soffan och slappa då båda barnen precis träffat John Blund!!
    /Hanna

• HannaJohansen

Hej,
    Hur var kosläppet? Jag såg att det var mycket bilar där när vi körde till buslandet i Torslanda. Var de vilda??

Torsdag fungerar fint för min del också så om fler kan då så kan vi ta vid 11.30 på torsdag istället.

Hanna

• HannaJohansen

Det ligger en glad liten kille vid mina fötter och försöker tappert vända sig från rygg till mage, men han behöver nog lite tid innan han klarar det konststycket.
    Igår fick han sitt livs första skrattanfall. Tydligen gjorde jag så roliga miner att han inte kunde hålla sig utan gapflabbade en lång stund, jag och min man med. Tänk ett sådant skratt kan verkligen göra en hel dag.

Inbjudan hem till mig kvarstår om någon har lust och som sagt onsdag eller torsdag fungerar bra vilket som för mig.

Ha en skön söndagseftermiddag och kväll!
    /Hanna

• HannaJohansen

Hej tjejer!
    Skall vi säga onsdag då, 11.30.
    De som vill kan ju ta en promenad längs Stamsjön efter fikat om det passar era bebisars mat och sovschema
    Marie du är själklart välkommen också om du kan. Öxerydsvägen 4

Mystiskt väder vi har idag, skall det regna eller inte...

Jag skall i alla fall ner till Solkatten och framkalla tackkort sen skall vi leka lite på Aluddens lekplats.

Alex snackar just nu högljutt med sin babygym, undra vad han säger???

/Hanna

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3