VårBebisar i Lerum -09 Del 3
Hej!
Har vi bestämt om det blir fika till helgen? Viken dag i så fall?
Hej!
Har vi bestämt om det blir fika till helgen? Viken dag i så fall?
Å så spännande, Sara! Tänkte just på dig när jag åkte förbi dig och undrade hur du har det. Ser fram emot rapport efter helgen!
Kram Titti
Vi fikar gärna imorgon, men hellre vid 13-14 tiden. Då kan hela familjen vara med utan att paja aptiten för lunch...
Härligt Åsa!
Vi hade en spontan grillfest här igår med ett gäng kompisar, så idag ligger jag lite back med sömnen, ändå gick jag och la mig medan de fortfarande var kvar! Ammar ju två gånger per natt och sen vaknar Noah tidigt, idag sov han ändå till kl 7 som tur var. Det kan vara ännu tidigare...
Igår var jag nere i källaren och hämtade upp lite kläder ur lådan med stl 62, jösses vad den här lilla fröken äter och växer!
Verkar inte bli någon fika denna helgen, får väl bli en annan gång.
Ha en skön dag!
Jag kan äta lunch eller ta en fika/promenad torsdag eller fredag om någon annan är sugen...
Nej, självklart var det helt annorlunda med Noah! Vi flyttade till vårt hus, där allt skulle renoveras, när Noah var en månad. Andreas var hemma i fyra dagar, sparade resten till renovering...
Jag hade väldigt jobbigt och ont med amningen och gick hemma i mysbyxor och lipade i min ensamhet i ett halvår kändes det som. Noah sov aldrig mer än två timmar i sträck, och jag sov halva dagarna för att ens orka med.
Därför har vi väntat så länge som vi gjort och planerat allt på ett helt annat sätt den här gången!
När det gäller att ha ont när man ammar har jag några tips: Kräv hjälp från amningamottagning eller bvc. Använd amningsnapp ett tag (finns på apoteket). Det finns en salva som heter Purelan (sök på nätet om var man kan köpa den) Den är bra tillsammans med bröstmjölk. Försök lufta om det går. Bröstmjölk funkar också när barnet är täppt i näsan!
Avslag har jag bara haft ca två veckor den här gången.
Försök lägga ner barnet i säng eller vagn när det sover, inte sova i famnen. Amma så fort barnet vaknar, så mycket och så länge det går att hålla vaken och truga. Inte slumra, sova eller vara vaken.
Ha det mörkt och tråkigt på natten, inte mer ljus än nödvändigt och ingen underhållning. Amma och lägg tillbaka för att sova.
Den här gången ammar jag två gånger per natt, ca 30 min varje gång och sover inte ens middag de flesta dagarna.
Det är ju helt ok att det är kaos ett bra tag när man får sitt första barn, men oftast funkar det nästan bättre när man är iväg.
Lycka till alla nya mammor!
Grattis Sara!
Åsa, här kan ni läsa lite när ni har ork och tid om ni är intresserade
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php
Lunch på torsdag då? Jag måste gå vid 13:30, så vi kan väl träffas vid 12.
Vi gick på babysim med Noah. Det var mysigt och roligt att ha något att göra. Den här gången har jag inte funderat på det ännu, beor på om det finns tider som passar. De har även drop in och det blir det nog en del, har fått presentkort!
När barnen är riktigt små, typ under två månader, ska man alltid plocka upp barnet och kolla om det inte går att få i lite mera mat. Man måste alltid vara säker på att de har fått tillräckligt med mat och vakentid, då kan de sova gott. Går det verkligen inte i mer mat så kan man oftast lätt få dem att somna, särskilt om man har en vagn så att man kan "vagna". Det skadar inte heller att försöka somna själv och då kan det ju få muttras lite:) Vet ju själv hur det är när man ska sova!