Inlägg från: MiniStumpan |Visa alla inlägg
  • MiniStumpan

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Så var man hemma från en trevlig fika hos Åsa.
    Tack för idag.

Nu har vi käkat lunch och nu ligger Max i babygymmet och vädrar rompen. Han tycker nog detta är skönt för så mycket som han pratar nu och skrattar har han aldrig gjort.
    Och nu pinka han. Bra uppfinning draglakan.

• MiniStumpan
    efia skrev 2009-05-20 16:48:53 följande:
    Hoppas fikan var trevlig, känner inte själv för att komma ur bubblan riiiktigt än utan stannar nöjt hemma. Har haft så himla ont också de senaste dagarna så jag har faktiskt stannat i sängen men idag verkar det (peppar, peppar) äntligen vara bättre. Vi har så mycket besök hela tiden känns det som så utan socialt liv behöver man inte vara i alla fall! Ska dock bli kul att träffa er och alla små snart igen.Caroline - det är en stor omställning men jag är glad att jag gått ner så mycket i varv innan så att jag inte blir rastlös av att inte göra så mycket mer än att amma. Dagarna flyger fram och vi får inte gjort någonting. Kan gratulera dig till att ha din sambo hemma så länge, det är underbart att kunna dela på arbetet. Här ammar jag så byter Tobbe blöjor. Kommer dock bli en chock att vara hemma själv sen, men får väl börja vänja in mig under nästa vecka på att sköta lill-skrutten själv. Det är i alla fall väldigt mysigt det här med att ha en bebis, kan bara ligga och titta på honom hur länge som helst!Sixten har fått hudsprickor på pungen stackarn, fast han verkar inte ha så ont av det utan det är nog mer hans morsa som tycker att det ser för hemskt ut. Vi hade inte riktigt greppat det där med att lufta mycket, något som dessutom är lite svårt när han bajsar stup i kvarten. Idag har vi dock gjort ett försök och härligt nog kom det två laddningar och lite kissande under den tiden. Tvätta, tvätta. Helena - draglakan?
    Draglakan är sånna där mjuka pappersunderlag med plastad undersida som man brukar ha i sängen vid sängväta. Har fått ett stort paket av mamma. Som inte är sängvätare .
    De är skitbra att lägga på golvet när det skall luftas rumpa.

Jobbigt att du har så ont så att du inte kan gå upp ur sängen. Måste vara jobbigt då om ni får massa besök. Jag sa faktiskt ifrån när jag inte orkade med besök i början. Då var jag så trött ibland och då behövde jag bara få sova.

Nä nu kanske man skulle dra fram dammsugaren när farsan har kvalitetstid med Max.
  • MiniStumpan

Jag tror inte att det är sant. I natt sov denm lille gullongen 5, ja jag sa 5 timmar .
    På raken alltså. Det har inte hänt en enda gång sedan han föddes. Helt underbart. Och i sin egna säng hela natten.
    Självklart kunde inte jag sova i fem timmar då jag vaknade av att tuttarna spände som bara den. Det gjorde så ont att jag nästan övervägde att väcka matvraket. Men klarade persen med lite handmjölkning istället. Förhoppningsvis ställer väl mjölkproduktionen om sig snart.

Idag skall vi ta det ganska lugnt. Skall åka och kopiera Max fötter och händer som jag har planer på att tatuera in på kroppen senare. Men hans stora fötter kommer väl täcka hela min rygg så jag kanske bara tatuerar in händerna. Får se hur det blir.

• MiniStumpan

Att det skall vara så svårt att hinna med att både laga mat och tvätta, på samma dag. Det är antingen eller som gäller här då den här herrn propsar på min uppmärksamhet och vill ha mat. Visserligen mysigt att umgås med världens underbaraste gullonge men lite egen mat skulle ju inte sitta fel. Rotfruktsgryta blir det OM han vill somna en stund. För ligga själv i babysittern funkar inte.

Ville bara gnälla lite när jag sitter fast i soffan.

Mia: Spännande nu med så få dagar kvar. Hoppas den lille vill ut snart.

Titti: Tyvärr kan jag nog inte komma på fredag. Hör av mig om det ändras.

I morgon blir det bvc. Spännande att se hur stort det lille matvraket är nu.

• MiniStumpan
    Thursday skrev 2009-05-25 21:50:16 följande:
    Han kanske har gått om Axel nu? Vi var uppe på 5,6 i onsdags! Vaccinationen gick riktigt bra, han tjöt en stund men i övrigt ingenting. Och helgen blev riktigt bra, unge herrn sov minsann ute i vagnen fast den stod stilla så lite granna blev gjort i trädgården.Vi fikar gärna på fredag!
    Då gick Max om Axel förra fredagen. Då var han 6 veckor, vägde 5620 g och var 60 cm lång. Så jag gissar på att vi passerat 6 kg till i morgon.
    Börjar få lite panik då jag börjar inse att vi inte kommer hinna använda alla hans kläder i srorlek 62. Byxorna sitter redan tight och jag har precis tagit fram kläderna i storlek 62.
    Jag säger ju att han är STOR

Kan tala om att min son somnade vid tio. Tjoho. Efter flera timmars gråt och gnäll. Men nu ställer jag mig INTE och lagar mat så de skalade morötterna, palsternackan, kålroten och potatisarna får ligga i vatten till i morgon. Hoppas inte de upptinade grytbitarna blir dåliga bara. Så nu sitter man här och fick återigen äta sig mätt på snabbt tillredda ostmackor. Suck.
  • MiniStumpan

Vad var det jag sa...6170 g vägde min "lille" kille idag och var 61 cm lång och är nu 7½ vecka.

Jag skall antagligen bli inkastad i en föräldragrupp som kommer att ha första träffen 16 juni. Är det nån annan här som går i den gruppen?

Åh vad jag är sugen på nåt gott hela tiden. Och jag vill ju bara gå ner mina sista 3 kilo men nu har jag stått still på 69 kg ett bra tag så jag borde inte äta nåt gott. Men EN kanelbulle kan väl inte vara så farligt..eller två.

Caroline: Jag tyckte också att det kändes skumt att sluta jobba men det var ändå hur skönt som helst. Det var bara svårt att fatta att man skulle vara ledig så länge. Just nu njuter jag bara av att vara hemma och vill aldrig jobba mer. (Inte på ett tag i alla fall).

Nu blir det nog en liten tupplur men min gullonge sovandes på bröstet.

• MiniStumpan
    lillaC skrev 2009-05-29 20:50:50 följande:
    Äntligen helg! Jag tycker verkligen att veckorna flyter på jättebra, den här veckan har jag haft Noah hemma 3 dagar och vi har verkligen haft mysigt. MEN det är ju skönt när det blir helg och vi är två vuxna...Vi har börjat komma lite bättre i ordning och Hannah är mycket mer vaken och med på dagarna, kan vara vaken ca 1,5- 2 h. Glad som en liten sol för det mesta. Vi har i flera dagar nu lagt henne vid kl 20 på kvällen. Hon vaknat till några gånger och somnat om efter lite "vagning". Det funkar verkligen bra med innevagn! Hur har ni det? Hur sover och äter era små? Hoppas att ni får en skön helg i sommarvärmen!
    Vi börjar få kläm på hur vi skall ta oss igenom dagarna på smidigast sätt men några rutiner finns här inte. Hur jag än försöker vara konsekvent så har min lille Max oftast en helt annan åsikt.
    På dagarna sover han nästan ingenting. Någon powernap då och då. Men aldrig så djupt att jag kan lägga honom i sängen. Då är det babysittern som gäller, om han skall sova typ en kvart som längst. Men han är väldigt glad just nu så det är iof kul att han är vaken och tjötar ock skrattar.
    På kvällen matar jag honom alltid sista gången vid 23. Men ibland äter han jättemycket och ibland typ ingenting. Sedan sover han ungefär 3 timmar i egen säng och vaknar vid halv 4 och äter. Somnar om i egen säng till 5-6. Sedan vill han äta igen och helst av allt gå upp men det vill inte jag, så jag lägger honom då i min säng och försöker sova några timmar till med honom gnyende och lallande bredvid mig.
    Så effektiv sömn på natten för Max är ungefär sammanlagt 5-6 timmar. Så jag antar att jag har en son som inte behöver så mycket sömn.
    Men allt funkar ju ändå ganska bra och vill han inte sova så kan jag ju inte tvinga honom.

Vad gäller maten så äter han lika bra som han alltid har gjort. Han väger väl mest i denna tråden snart. Trots att han inte är äldst.

Tjoho. Vägde mig ikväll. (Med blött hår och våt handduk på huvudet skall tilläggas.) Och då visade vågen 2,4 kg över inskrivningsvikten. Och jag vet precis var dessa kilon är placerade....magen och kärlekshandtagen. Men men det kan man ju leva med ett litet tag till i alla fall.

Nu skall jag invänta sista amningen så kan jag gå och lägga mig sedan. Lääängtar så till kudden nu.

Ha en go helg allihop. Antar att ingen kommer att gå in hit när det skall vara så superfint väder. Så vi hörs nästa vecka.
  • MiniStumpan

Ja det verkar som att vi får behålla värmen idag också. När Max vaknar skall jag ta med honom och hunden på en promenad. Vi får passa på att njuta nu för det skall ju bli kallare igen...typiskt.

Då hade man bara 2 kg kvar till inskrivningsvikt. Och ändå har jag inte ansträngt mig det minsta för att att gå ner i vikt. Thank good för att amningen fungerar säger jag bara. Max verkar ju inte misstycka han heller. I morgon är det läkarbesök och nu skulle jag gissa på att han, lagom till två månader, har passerat 6,5 kg. Ändå tycker jag inte att han äter så mycket längre men han är väl mer effektiv nu kanske.
    Nu har han de senaste dagarna sovit väldigt mycket. Visst får jag mata honom vid 5 på morgonen och nån gång till efter det. Men det är snabba amningar som gällt då och nu ligger han i min säng och sover fortfarande. Så om han fortsätter att sova så här mycket nu då skall jag börja vända på dygnet lite som ju för tillfället är lite föskjutet. Men jag skall testa att lägga honom vid tio i kväll så får vi se vad han tycker om det.

Haha. Trots att jag inte har Max i famnen så sitter jag och skriver med en hand.

Nä nu börjar han nog vakna.

Ha en skön dag allihop

• MiniStumpan

Jag kan ju tyvärr inte komma i morgon heller Titti. Jag ska på "slut besiktning" hos bm i morgon.
    Hoppas hoppas att allt ser bra ut där nere nu....

Var och vägde Max idag. 6650 g 62 cm och då är han bara 7v4d. Haha.
    Det var läkarbesök idag. Kändes verkligen som att det gick på löpandeband. Men som alltid. Allt såg förståss NORMALT ut. Vad förvånad man blir. Spelar liksom ingen roll vilka frågor man ställer. Allt är normalt.

Nu väntar jag på att affären skall ringa där jag lämnat in min trasiga vagn. Liggdelen lossnade HELT från de metallbågar som den var fastnitad i. Jag är verkligen glad att det inte skedde när Max låg i när den gick sönder. Då hade han drattat i backen. Om någon annan har Brio med liggdel så kolla hur den sitter fast under liggdelen. Nitarna på våran hade en jätteliten kant så det var inte konstigt att de gick rätt igenom metallbågarna. Nu har vi visserligen 2007 års modell men vi köpte den splajdans ny.

Och så köpte jag precis ett andningslarm. Bättre sent än aldrig.

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3